Ik ben thuis met een audioproject bezig maar alles in 12v,speakers,versterkers etc. Nu heb ik daar 2 gestabiliseerde voedingen voor besteld 13,8 volt 30 ampere. Nu vroeg ik me eigenlijk af wat voor voedingkabel in diameter hier aan moet ? Ik heb 2 versterkers die ongeveer 400 watt gaan opleveren dus vanaf de voedingen naar de versterkers weet ik het wel dat die minimaal.16mm2 ,liefst 25mm2 voor die 30 ampere nodig hebben. Maar wat betekent dit dan voor de diameter van de inkomende ac snoer 230volt? Moet ik dat zien in wattage van 400watt x2 en kan daar dan het simpelste huissnoertje al aan? Gr maurice
Eigenlijk al een domme vraag realiseer ik me net ,die voeding zet natuurlijk de spanning om en creëert die 30 ampere en 400 watt maximaal. Met een netvoedingsnoer van 3x1,5mm2 heb ik meer dan voldoende
400 Watt uit 12 Volt? Dat is dan, als het continu 400 Watt is 30 Ampere. De dikte van de kabel hangt af van de kwaliteit en de lengte van de kabel. Je hebt hoe dan ook verlies in een kabel maar een kabel van goede kwaliteit heeft minder weerstand dan een waarschijnlijk goedkopere en slechtere. Je kan niet zomaar zeggen hoe dik de kabel moet zijn. Ik denk dat het in een auto komt, dus dan zou je aan 4 meter genoeg hebben. Ik heb de calculator er even op losgelaten, koper en aluminium, aluminium is goedkoper. Als je koper neemt op 13 Volt En aluminium GJ
Dankjewel,dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde ,het is een thuisprojectje in een geventileerde kast en de plus en min kabel zijn amper 0,75m en die had ik al in 16mm2 gehaald en volgens die tabel meer dan voldoende dus .het ging mij om waarmee ik de gestabiliseerde voeding mee moest bekabelen maar die word gevoed met 230volt dus daar hoef ik uiteraard niet met 10 of 16mm2 heen
Als de voedingen dicht op de versterkers zitten met hooguit een 30cm kabel kan je het ook prima met 2.5 of 4mm2 aan
Je wilt weten of een "tweelingsnoertje" voldoende is om de voeding op 230V lichtnet aan te sluiten. Het antwoord is, ja dat is voldoende! Wanneer je 400Watt uit het lichtnet onttrekt zal dat neer komen op 400W / 230V = 1,75A (afgerond). Je moet rekening houden met verliezen dus de stroom zal waarschijnlijk tussen de 2A en 2,5A zijn en ook dat kan je makkelijk door een tweelingsnoertje van 2x 1,5mm² voeren. Geen probleem dus.
Om safe te zitten zal ik maar een snoertje van 3x2,5 aan die voeding zetten die het stopcontact ingaat,het is nu ook niet zo.dat het de wereld kost haha.
Met 4mm2 zou misschien wel gaan ,het is 0,75m maar goed als ik een feestje heb en ik ga daar constant tussen de 20 en 30a uithalen een paar uur lang voel ik me een stuk safer met die 16mm2 ertussen haha Nu heb ik wel luchtkoeling en tempsensors in de kast maar 30a over krap 1 meter met 4mm2 gaat volgens mij behoorlijk warm.worden
Ik heb hem even opnieuw uitgerekend met een lengte van 1 meter en een omgevingstemp van 45 graden en dan kom ik uit op 10mm2. En met die 16mm2 kan je veilig naar een omgevingstemperatuur van 60 graden. GJ
Overigens kunnen wattages van auto hifi flink overdreven zijn, zeker als het om de "goedkopere" merken gaat.
Klopt ,de versterker levert eigenlijk veel meer maar wat ik eruit wil halen is ongeveer 380 tot 400 watt . Niet het maximale geeft natuurlijk een veel zuivere klank en ik hou de belastingen allemaal op 4 ohm en niet op 2 of 1 ohm dat is dan wel minder vermogen maar ook veel minder hitte en langere levensduur Maar dit is ground zero nuclear line. Duits dus en sound quality line en het 1 na duurste wat ze hebben dus het vermogen zal er niet heel erg ver vandaan zitten.
Ik wilde wel meer veel vermogen door de impendantie te verlagen maar dan moet ik de luchtkoeling in die kast vervangen door waterkoeling en daar heb ik 0 ervaring mee,ten 2e weet ik ook niet of het handig is om daar nou een autoversterker mee te gaan koelen?
waarom niet, denk dat je alleen wat met de passing van koelelementen moet gaan spelen. De techniek is bekend uit de PC computertechniek toch?
Ik heb bij pc,s bouwen altijd alleen met luchtkoeling gewerkt,maar ik zal me er eens in verdiepen. Ik neem aan dat ik met grotere blokken moet gaan werken?een flinke versterker koelen lijkt me toch even wat anders dan een processor
dat kon nog best eens meevallen, vloeistofkoeling wordt bijv ook in laptops gebruikt en dan gaat het eigenlijk alleen om een elementje op de processor, wat buisjes (plat, niet rond) en elders een koellichaam in de vorm van een plat stuk. Het zijn niet alleen radiatoren, pompen en warmtewisselaars wil ik er maar mee zeggen. Maar denk dat je met een kit voor PC praktischer te werk kunt gaan. Alleen zoeken naar de juiste maten voor dat onderdeel dat op het te koelen object moet komen. De rest is meer een kwestie van plaats zoeken. zomaar de eerste van google: LINK maar beter via tweakers inlezen en zoeken, daar zit veel kennis
Stap over naar klasse-D versterkers, kunnen veel vermogen leveren met weinig koeling. Omdat de uitgangen bij klasse-D alleen maar heel snel aan en uit geschakelt worden praat je over een minimale vermogensontwikkeling in de eindtrappen.
De vervorming bij klasse D is wel een stuk hoger. Eigenlijk alleen maar leuk als basversterker met een beperkt frequentiebereik. Ik denk dat de warmte-ontwikkeling wel meevalt. Ik heb hier een klasse A transistorversterker en de meeste hitte komt van de trafo. Mijn buizenbakje klasse A wordt pas echt heet, die zet ik ook niet aan met dit weer want dan heb je een kacheltje er bij. GJ