130cm zelfbouw speedboot

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo :)
Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie speedboot.. En ik was niet echt in de markt voor een kant-en-klare (de meeste vind ik gewoon Niet mooi).. Afgelopen weekend kwam ik onderstaande boot tegen op MP.. En die heb ik vanavond opgehaald :)

Eerste indruk: de bouwer is niet over 1 nacht ijs gegaan.. Et ziet er allemaal weloverwogen en stevig uit..
De romp is van hout.. Binnenkant is gecoat met expoxy + glasmat + expoxy.. Buitenkant alleen epoxy..

Fototjes:

20121022_203631P.jpg

Deze foto vertekend een 'beetje'.. Et jacht op de achtergrond is +/- 5cm korter..
20121022_203810P.jpg

Flexas, motor-mount, servo mount en water-systeem zitten er alvast in
20121022_232305P.jpg

Beslag zit der ook alvast op
20121022_232355P.jpg

Geen reden voor een bouwverslag in mijn ogen.. OF ziet iemand zo al dingen die echt anders moeten..

Verder heb ik nog weinig kennis over dit soort boten..
Ik heb zelf in gedachten:
+ Leopard 5692 1090kv
+ Turnigy 240 ESC
+ 2x 4S lipo..

Niet gehinderd door enige kennis van zaken trouwens.. Meer op basis van ervaring met boten die kennisen varen..

Hoe lijkt die setup? Slaat nergens op? Lijkt redelijk.. Tell me :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet zeer strak uit, niet mijn ding, maar toch knap werk, en de op de plank vind ook erg leuk, Ik ben zelf een vlieger maar af en toe zie ik wat anders die ik heel erg leuk vind, dan moet ik gewoon wat zeggen, uitstekend.

Ik heb een tijdje als boot schilder gewerkt op de zelfde yacthen dei op de plank zit.

Dit draadje ga ik wel vogen.

:) Ik moet er wel metteen bij zeggen dat dit niet 1-2-3 een bouw-verslag zal zijn, omdat ik eigelijk best wel blij ben met hoe de boot er Nu uit ziet :)

Maar ik ga in ieder geval ook foto's met mooier licht plaatsen.. Ervaringen met de gekozen motorset..

Maar weet jij dan toevallig meer over dat jacht in de achtergrond? Dat is een Robbe San Diego.. Ik zou wel blij zijn met foto's van het echte jacht dat als inspiratie dienst deed...

Hallo DRC,

Wat zijn de afmetingen van de boot?
Lengte zal rond de 120 cm liggen, maar de breedte?

Je motorkeuze zal wel werken, op 8S heb je ruim 29000 toeren onder last.
Ik zou alleen voor parallelle pakketten gaan, anders zal de vaartijd erg bescheiden uitvallen en de lipo het behoorlijk zwaar hebben.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

de boot is 130cm lang bij 27,5cm breed.

Ik vroeg me inderdaad af of je met 8S zomaar met 2x 4S in serie zou kunnen werken.. Dan loopt er inderdaad wel erg veel door de lipotjes.. Thanks voor de tip :)

Ohw ja: mocht ik Wel voor in-serie gaan... Dan is het waarschijnlijk wijs om iets in de vorm van een anti-vonk te hebben? Ik weet eerlijk gezegd nog niet wat dat voor'n dingen zijn..

mvg
Roeland

Hallo Roeland,

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest geloof ik; het maakt niks uit, of je met 8S pakketten gaat werken, of met twee 4S pakketten in serie.
Waar het om gaat, is dat een enkel pakket het zwaar gaat krijgen om een 5KW+ motor van stroom te voorzien.
Hier de data van de motor:

Model: LBP5692/2Y
Max Amps: 160A
Lipo Cell: 5-9s
Max Power: 5500W
KV(RPM/Volt): 1090KV
Resistance: 0.0060
No-load Current(15V) : 3.1A
Diameter×Length (mm): Φ55.8×92
Mounting hole depth: 8mm
Length of extend Shaft : 20mm
Shaft Diameter (mm): Φ6.0
Weight: 880g

Bijvoorbeeld: zou je gaan varen op deze lipo:
Turnigy 5800mAh 8S 25C Lipo Pack
Dan is de maximale stroom, die je er uit kunt trekken 145A.

Kies je de prop dusdanig, dat de motor z'n maximaal toelaatbare stroom gaat trekken, dan kan één pakket dit maar korte tijd aan voordat 'ie stuk gaat.
Neem je twee lipo's parallel, dan heb je 290A piek tot je beschikking en blijft de boel heel.

Groeten, Jan.

Thanks voor de toevoeging Jan :)

en dat had ik (ook) wel begrepen uit je vorige tekst.. Ik zou ook Zeker niet de fout maken dan voor een 25C lipo te gaan.. (in ieder geval niet in de 5000-6000mah range)..
40C is eigelijk wel m'n ondergrens, maar liever 60C of meer.

Ik weet niet met wat voor prop je wilt gaan varen, maar deze motor in een single configuratie is te licht voor deze boot (tenzij je niet harder wilt gaan dan 50-60 km/u)

Bovendien wil je in dit formaat boten minimaal op 10s varen, mogelijk zelfs meer omdat de stromen anders veel te hoog worden (dit wel in combinatie met een lagere kv motor).

Lipo pakketten zullen ook iets van 10.000mah moeten zijn om voldoende stroom te kunnen leveren en een beetje vaaartijd te hebben.

Ter vergelijk, op DEP vaart iemand met een 1,4m mono met twee Leopards 5692...

Welke prop erop komt weet ik inderdaad nog niet.. De vorige eigenaar van de boot heeft meerdere props uitgeprobeerd en vond hem met de nu geïnstalleerde het best varen..
Hij voer trouwens met een nog kleinere motor + 6S ..

Het is uiteraard maar net wat je verwachtingen / referentiekader is.. Ik DENK dat ik iets verwender ben wat dat betreft (snelle boten van kennisen)..

Vaartijd is inderdaad een issue.. Maar ik denk dat ik het (persoonlijk) niet zo erg vind een tijdje te varen.. Even pauze (2 nieuwe packs erin) en weer verder varen..

Valt er niet iets te zeggen voor het zo licht mogelijk houden van het geheel? Met een dikke motor + dikke ESC + dikke lipo's haal je ook meer gewicht (=weerstand) in huis..

Just a though.. En nogmaals: ik heb hier weinig ervaring mee..

En thanks voor de info uiteraard!

Dat is een clone van een clone van een clone met een extra gimmick. Volgens mij is het in de basis een Leopard 5692-730kv. 1280kv is echt te hoog voor deze boot.

Ik heb laatst een paar logs gezien van een 1,15 meter mono met een single setup met kwalitatief hoogwaardige motoren (lehner 3060 en plettenberg 370bm). Deze boten liepen 90-110 km/u en trokken daarbij 140-160a pieken op 10s. Dit zijn wel goed afgestelde boten met hoogwaardige, efficiënte motoren. Een grotere boot met kwalitatief iets minder goede motoren zullen meer stroom vreten.

Okee :) Thanks.. Dat lijkt me goede info dan.. Lehner enz ligt boven mijn budget (wat ik hier voor OVer heb iig).. Dan lijkt een laagtoerige Leopard een goede middenweg (?)

90-110 km/h is ook weer niet helemaal nodig, maar 80-90 zou leuk zijn...

Ik ken de boot verder niet, dus weet niet of 80 haalbaar is (zonder oververhitting van je electronica) met een laagtoerige Leopard 5692. Ik zou het eerlijk gezegd niet aandurven.

Je hebt iig niet de makkelijkste weg gekozen om te beginnen met bootjes....

Haha :D nee.. dat snap ik.. Maar makkelijk is ook ehm... makkelijk hè ;)
Geld uitgeven voor iets dat ik niet mooi vind, leek me Ook niet wat...

Ik heb nog een hersenspinsel als toevoeging:

ik kan mij voorstellen dat zo'n ESC (om het even welke je neemt) het moeilijk krijgt, als je boot stil komt te liggen..
Is het daarom handig om middels een vloeistof pomp (ik heb een redelijk krachtige liggen) geforceerd koelt?
Pompje zou dan ergens tussen water-intake & ESC komen..

Als je boot stil ligt, werkt de regelaar niet...

Normaliter wordt de regelaar gekoeld tijdens de vaart door water, dat door de snelheid van de boot een inlaat (in het roerblad, de propspray of de bodem) wordt in gedrukt.
Laat je het gas los, dan wekt de regelaar geen warmte meer op en als 'ie ruim gedimensioneerd is, dan is dat moment zonder koeling geen probleem.

Als je daar druk over wilt maken, maak dan een drukloos koelsysteem, waarbij de inlaat en uitlaat onder water in de romp zitten, de inlaat is naar voren gericht, de uitlaat naar achteren.
Zodra het koelsysteem vol zit en je laat het gas los, blijft er water in de slangen en het koelblok staan en wordt er toch nog gekoeld.

Een extra pomp is niet écht noodzakelijk, tenzij je de regelaar werkelijk op het randje laat werken, wat nooit verstandig is...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Thanks Jan :)
Een wat zwaarder dan strikt noodzakelijke ESC lijkt dan inderdaad een beter idee.. En nee.. een ESC nemen die het maar net aankan doe ik bij m'n auto's en vliegtuigen ook niet..

mvg
Roeland

Een wat zwaarder dan strikt noodzakelijke ESC lijkt dan inderdaad een beter idee.
mvg Roeland
Hallo Roeland,

"Wat" zwaarder is bij een boot van dat formaat niet aan de orde, houdt er rekening mee, dat de piekstroom bij het wegvaren vanuit stilstand en accelereren na een bocht gemakkelijk twee tot drie keer de maximale motorstroom kunnen zijn.

Daarom ook het advies om op een zo hoog mogelijk Voltage te gaan varen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Halloa :)

Yep.. Dat had ik inmiddels meegekregen.. Uiteraard kan ik beginnen met een kleine prop ook, maar ik ga wel voor 10S of 12S.. Ik bedoelde meer de max-amps die de ESC kan hebben overbementen te nemen..

mvg
Roeland

Back