Ik vlieg al enige jaren met mijn Bo105 , 500 klasse ,die zoals meer heli,s een 135 graden koppeling heeft op de staartaandrijving. Helaas moet ik elke +/- 40 vluchten de kunststof tandwielen vervangen.
Van Trex is dat de set HF5013T. Deze tandwielen hebben een te kleine diameter van 12mm. De staartroter tandwielen in tegenstelling (90 gr. en ca 18mm) hoef ik nooit te vervangen.
Als ze ineens de geest geven heb je mazzel als dat niet in de vlucht gebeurd.
Wie weet een betere tandwiel set te koop , mogelijk van staal ??
Waarschijnlijk weet gebruiker
@brutus hier meer over..
Plaats eerst eens een foto (liefst zo gedetailleerd/close-up mogelijk) van de unit, en van een setje versleten tandwielen.
Want zo is het maar gokken.
Overigens heb ik nog nooit gehoord van een 135 graden overbrenging... wel van 45 graden (of 40, of 50, kleiner dan 90 in elk geval).
Sowiso, als het origineel Align materiaal is, hoort het te voldoen. Punt! Dus is de kans groot dat er ergens een uitlijnfout zit, of dat je domweg de boel overbelast door bijvoorbeeld, verkeerd (te laag of te hoog) systeemtoerental, of te grote hekrotorbladen.
Maar dat is erg op de zaken vooruitlopen. Eerst kijken wat er aan de hand is (HOE de tandwielen precies falen) en dan stap voor stap de oorzaken en gevolgen vaststellen.
Voor wat betreft aftermarket tandwielen:
Rechte tandwielen kunnen in "algemene" maten geproduceerd worden.
Zolang de tandsoort overeenkomt, kun je ieder gewenst aantal tanden met elkaar combineren.
Vandaar dat je van verschillende toeleveranciers pinions kunt krijgen voor je heli.
Conische tandwielen helaas niet. Die worden altijd per set van bij elkaar horende tandwielen toegepast, waarbij de hoek tussen de assen en de overbrengingsverhouding vastliggen, Dus de kans dat je ergens van een andere fabrikant een passend setje vind, is vrijwel nihil, want dan moet die fabrikant "ergens" een toepassing hebben met exact dezelfde hoek en exact dezelfde fysieke afmetingen.