16 cellen Nimh voor een 1000W BL

Ik rij een Bigscale auto met een 1000W BL, gevoed door 16 cellen nimh. Zie dit draadje.

Nu heb ik een paar GP 4300 GMVIS packs en ook nog een paar nieuwe gekocht. Na de eerste met 2-3A geladen te hebben en de nieuwe met 1A, ben ik gaan rijden. Resultaat 1e set (die al ca. 40 cicli gebruikt zijn, maar een paar maanden niet gebruikt) 7 minuten, 2e set (gloedje nieuw): 2 minuten. In de oude packs ging 3300mA terug in, in de nieuwe 3000Ma. Na een nacht liggen gingen er in de nieuwe set zo weer 650mA bij.

Ik ga ervan uit dat ik de packs nog moet laden/ontladen voordat ze hun maximum prestaties bereikt hebben.


Iemand raad?
 
HeliEdje zei:
Ik rij een Bigscale auto met een 1000W BL, gevoed door 16 cellen nimh. Zie dit draadje.

Nu heb ik een paar GP 4300 GMVIS packs en ook nog een paar nieuwe gekocht. Na de eerste met 2-3A geladen te hebben en de nieuwe met 1A, ben ik gaan rijden. Resultaat 1e set (die al ca. 40 cicli gebruikt zijn, maar een paar maanden niet gebruikt) 7 minuten, 2e set (gloedje nieuw): 2 minuten. In de oude packs ging 3300mA terug in, in de nieuwe 3000Ma. Na een nacht liggen gingen er in de nieuwe set zo weer 650mA bij.

Ik ga ervan uit dat ik de packs nog moet laden/ontladen voordat ze hun maximum prestaties bereikt hebben.

Iemand raad?
Ik had ook problemen met twee packs (3300mAh en 4200mAh). Ik heb toen zo'n Spintec Battery Manager v2 aangeschaft en een paar keer goed ontladen en weer opgeladen. Na 3x waren ze weer helemaal in optimale conditie. De Spintec is wel een leuke hebbedingetje, je kunt behalve de (geschatte) looptijd bij 10A of 35A ontlaadstroom ook de bij benadering vastgestelde werkelijke capaciteit met interne weerstand aflezen. Ik had ook nog een 2000mAh humppack voor mijn Baja maar die leek na 10 minuten niet meer zo lekker te gaan. Conclusie met de Spintec: STUK (links de IB 4200mAh NiMH en rechts de HPI 2000mAh NiCd).

baja5b_spintec_sample.jpg
 
Back
Top