16 Kb Campac voor de FC serie.

Wel leuk om even te melden.........

Op internet vond ik wat leuke schema's voor het bouwen van een campac.
Bij de simpelste verzie ( 16 Kb ) heb je maar 2 componenten nodig.

Vanmiddag maar eens onderdelen gehaald en eens een campac gemaakt, gelukkig kan ik zelf printje's ontwerpen zodat ik niet hoef te prutsen met gatenraster printje's.

De onderdelen voor de eerste campac :
MVC-022F.JPG

En het maximum wat ik had aan modelgeheugens ( 2 ) :
MVC-023F.JPG

Na wat etsen en boren er een printje bij gemaakt ( slechte kwalliteit door oud fixeer middel :) ) :
MVC-027F.JPG

Het resultaat:
MVC-029F.JPG

Jippie hij doet het!!!
MVC-030F.JPG

( Nu zie ik pas hoe smerig mijn zender is :) :roll: :) )

( ik dacht eerst dat er iets niet goed was, toen ik de campac aansloot en de zender aan zette kwam er op het schermpje "CAM" te staan, ik kon niks indrukken. Zender uit en weer aan, weer "CAM" verder niks, toen ik toevallig goed op de + "plus" drukte telde de zender van 27 naar 1 af. Toen hij daarna weer terug vloog in de normaale status kwam ik tot de ontdekking dat ik ineens 27 model geheugens had voor een krappe 5euro. :D

Meer info is hier te vinden:
http://www.ncws.com/rcrock/clonepac.htm

Ik heb maar meteen wat meer eeproms mee genomen en ga nog een campac bouwen maar dan voor 80 model geheugens ( 4 eeproms ). Ze zijn ook in de FC-18 zender te gebruiken (mijne is FC-16), en volgens mij nog in meerdere futaba zenders.

Er zijn verschillende schema's in omloop.
Als je een orgineel CAMPAC opentrekt zie je nog 2 condensatortjes zitten,
deze zijn echt wel nodig.

Zal even kijken of ik die foto (van een orgineel) terug kan vinden.

Harmpy,

Heb je dit nu pas ontdekt? Een jaar of 8, misschien wel 9, geleden ben ik ook al begonnen met het maken van deze dingen. Als je rondkijkt op dit forum kan je hierover het een en ander vinden.
Overigens heeft Niek gelijk, het is heel verstandig om die twee condensatortjes aan te brengen. Het zijn een keramisch condensatortje van ongeveer 10nF en een tantaalelco van 1 of 2,2uF die parralel over de voeding staan, zo dicht mogelijk bij de pootjes van het Ic. Als je voor de keramisch condensator een SMD versie gebruikt kan je die vrijwel tussen de pootjes van het Ic solderen. De tantaalelco mag wel ietsje verder komen te zitten

@Ernst Grundmann

Ernst Grundmann zei:
Harmpy,

Heb je dit nu pas ontdekt? Een jaar of 8, misschien wel 9, geleden ben ik ook al begonnen met het maken van deze dingen. Als je rondkijkt op dit forum kan je hierover het een en ander vinden.

8 of 9 jaar geleden had ik nog nooit van een modelvliegtuig gehoort 8) .
Ik heb een jaar geleden ook al eens een zelfbouw campac gezien op internet, maar ik heb nooit wat met het schema gedaan (weinig ervaring met elektronica).

Nu heb ik er wel wat mee gedaan en misschien zijn er nog wel genoeg mensen hier op het forum of ergens anders die hetzelfde dachten dachten als ik een jaar geleden ( Heb je dit nu pas ontdekt? ) , het kan dus ook zijn dat er mensen wel wat mee kunnen :D (zelfbouw campac).

Heb jij ze ook gebouwd met meer modelgeheugens? Misschien heb je dat schema nog?

ik kreeg de nieuwe hobbyinkrant vandaag in de bus en daar stond de nieuwste officiele campac in van futaba met (ik meen) 16 x 64 k banken.
zag op de achterkant een draaiswitch, ik vermoed om tussen de bankjes te kiezen.

de prijs.........see for yourself, beter een paar zelf fabriceren.
who needs 700 modelgeheugens anyway?

ik heb zelf een 128 k pac voor mijn fieldforce 9, ok dat zijn 2 schakelbare 64k paks

:(
Sorry Harmpy, ik wilde je niet kwetsen met mijn opmerking "Heb je dat nu pas ontdekt?" Nu ik het zo na lees komt het een beetje grof over :oops:
Ik heb diverse Campac modules gemaakt, de 2k, 4k 8k en 16k versie. De eerste twee zijn niet echt handig, te weinig geheugen! Van de 16k versie heb ik er tientallen gemaakt die voor zover ik weet nog steeds werken.
Er bestaat een 64k versie maar omdat die niet in mijn oude FC18 (versie1!) past heb ik die nooit nagemaakt. Als je de 24C64 chip gebruikt is het schema niet anders dan dat van de 16k versie dus kan je het gewoon proberen. Die chip kost tegenwoordig ook niet veel meer. :wink:

hallo

Leuk, zo'n clonepack. Maar ik heb een graupnerzender :? , een mc16/20. Weet iemand of daar iets aan te fixen valt voor meer modelgeheugens? Die 16/20 heeft 20 modelgeheugens maar als je met foamies en depronmodellen bezig bent, heb je zo een hele vloot bij elkaar :wink:

Niels

In mijn MPX3010 zitten standaard al 30 modelgeheugens
653.gif

is dit ook uit te breiden? (niet dat dat nodig is hoor, vraag het me alleen af)

Harmpy35 zei:
Jippie hij doet het!!!
MVC-030F.JPG

hmm, op mijn zender staat netjes de 'naam' van het model onder in beeld. hoe onthou je nou welk model nr. 26 is? :roll:

De modelnaam kun je in de FC16 ook gewoon programmeren, wel maximaal 4 tekens...

Voor zover ik het weet is het bij Multiplex niet mogelijk om het geheugen uit te breiden. De software ondersteund een groter geheugen niet dus als je er een grotere chip in zou zetten ziet de computer er alleen dat deel van wat in het programma is opgegeven. Als in het programma maximaal 20 modellen mogelijk zijn dan helpt dus een chip met meer geheugen niet!

@ Ernst Grundmann, kwam inderdaat een beetje raar over (ik snapte je wel), ben verder niet boos ofzo hoor :wink: :lol: .

@joost, net wat Rob zegt kan je in de FC-16 ook een naam bij het nummer zetten, die foto die jij hebt gequote is van het status schermpje na dat het campac was ingeladen, enkele seconden na dat inladen sprong hij trug naar zijn gegin status.

(hoeveel tekens kun jij maximaal als naam instellen dan? Ik gebruik b.v. H300 voor mijn holiday, ENNU voor mijn ennu :) enz.)

@Ron, het lijkt mij toch niet dat er door een ic voetje meer kans is op storing? Ik heb hem nu trouwens ook weg gehaalt omdat hij nu beter in mijn behuizing past van de zender.

Jawel Harm, een ic voetje maakt mechanisch contact, solderen maakt metallisch contact. Het hoeft geen probleem te zijn als de processor de data uit de CAMPAC in zijn eigen interne RAM geheugen leest, alvorens aan de slag te gaan voor het nieuw gekozen model. Gaat er dan iets mis met het CAMPAC, geen probleem, de processor heeft de data toch al.

Ik vermoed dat het zo werkt want de CAMPAC heeft zelf ook een voetje en is van buiten de zender benaderbaar, ook een storingsbron die een goede ontwerper ongetwijfeld heeft willen vermijden. Probeer het eens, trek het CAMPAC uit de zender en kijk eens of alles blijft werken. Als dat het geval is zal het gebruik van een IC voetje geen probleem zal zijn.

Campaq wordt overgekopieerd naar intern beetje RAM.

Campaq tijdens bedrijf ('aan') er effe uittrekken lijkt mij niet gezond...
Voor zender en campaq.

Nope, je processor laad het model geheugen niet over naar het tijdelijke ram geheugen (bij mij). Als je het campac eruit trekt behoud ik wel de 27 model menu's maar de bij behoorende info is weg. Als je vervolgens de zender uitzet, campac er in doet en zender weer aan zet is alles weer terug.

Ik denk nog steeds niet dat het echt veel uitmaakt of je een ic voet gebruikt, er zit tenslotte nog een veel slechtere verbinding tussen je campac en je zender. Ze (fabriekant) zouden dat wel hebben aangepast als er problemen kwamen door die slechte verbinding. Maar Ron, je hebt ook wel gelijk, hoe minder slechte verbindingen ( niet de beste verbindingen) hoe minder de kans op storing :D.

Back