160cc tankje, wat is vol ?

• Topicstarter Topicstarter Jelle-
  • Startdatum Startdatum
J

Jelle-

Guest
Ik heb een HPI Savage SS daar bij zit een 160cc tankje, maar wat is 160cc, tot de nok toe vol of tot de helft(waar het tankje aan elkaar gelijmd is).
Want in het boekje van de hpi savage staat dat je voor dat je gaat inrijden eerst 1 tankje leeg moet maken als je auto op een blok staat.. met iets draaiende wielen.
Maar als voorbeeld(tekening) gieten ze dat tankje daar tot de lasnaad(helft) vol.
mijn vraag is dus, is dat 160cc tot aan de lasnaad ?
Ik wil me namelijk aan het aantal tankjes houden voor het inrijden, wat zij beschrijfen, maar wat is dus vol :D

Kijk even in de keukenkast, daar staat vast wel een maatbeker. Kan je het zo nameten.

Meten = weten zeg ik altijd maar..

Overigens is het volgens mij 160cc max. Indien tot de "lasnaad" van het tankje 160 cc zou zijn, is het gehele tankje dus 320 cc, en dat komt al in de richting van een halve liter. Lijkt me wat veel voor in zo'n klein tankje.

Marco.

No1Uno zei:
Kijk even in de keukenkast, daar staat vast wel een maatbeker. Kan je het zo nameten.

Meten = weten zeg ik altijd maar..
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik ga geen nitro in een maat beker gooiene waar morgen de melk voor de pannekoeken in gemeten wordt :D
En water in het tankje ben ik niet echt een voorstander van, want aan dat vet in het tankje blijven altijd water druppels hangen en een handoek gaat er niet in :D
No1Uno zei:
Overigens is het volgens mij 160cc max. Indien tot de "lasnaad" van het tankje 160 cc zou zijn, is het gehele tankje dus 320 cc, en dat komt al in de richting van een halve liter. Lijkt me wat veel voor in zo'n klein tankje.

Marco.
Daar zit zeker wat in, 160cc zal het gehele tankje dan wel zijn.

160 cc is de hele tank. Overigens kun je best water in je tank doen, als je m daarna een goede tijd open laat drogen, dan is er niets aan de hand

maar wat in het boekje staat om hem op een blok te laten draaien raadt ik af. je heb dan veel te weinig koeling dat kan niet goed zijn.

Jelle,

gewoon de beschrijving volgen. De motor wordt echt niet te heet.

en wel om de volgende redenen:

- de motor loopt heel vet, waardoor hij zowiezo bijna niet heet kan worden.
- de motor loopt lage toeren, iets hoger dan stationair.
- de buitentemperatuur is ook nog eens zo laag dat de motor echt niet heet wordt.

Gewoon dus de instructies uit de handleiding opvolgen. De tank heeft 160 cc TOTALE inhoud. Dus 160 cc is tot het randje gevuld en niet tot het midden :)

Ja, en ik heb mijn auto in de zomer ingereden (ja, in de hittegolf nog wel) en ik heb ook 2 tankjes op een blok laten sputteren, gewoon een ventilator er naast :D

Ik heb hem nu dan ook gewoon op een blok laten draaien, net dat de koppeling aan grijpt(zo stond het in het boekje) ik heb namelijk niet aan de koppeling zitten schroefen dus zal wel klopen het aantal toeren.

En de sproeier stand en dat andere schroef je op de gas schuif ook factory default.

Dus dit was zeker wel goed rijk, want als ik gas gaf sloeg hij af, ik heb dan een tankje leeg gedraait op een blok en hem iets van 5 keer 5 minuutjes laaten uit rusten :)

Hij werd namelijk redelijk heet, kon net me hand nog op de kop houden, daar na heb ik op een industrie trein 2 tankjes leeg gereden door rustig naar volgas te gaan met veel gesputter en weer uit laten rijden en even stil staan, en dit weer herhalen, 2e tankje heb ik hem ietsjes rijker geset waar door hij iets harder gingrijden(nog zeker niet hard, hij sputerde behoorlijk met vol gas) en toen het 2e tankje leeg was ben ik naar huis gegaan want het was al weer 23.30 :)

Van het weekend een mooi stukje op zoeken om is vlink te gaan rijden met de auto, dan wil ik hem nog met aan de erg rijke kant berijden :)
en steeds iets armer(ik zorg er zeker voor dat er nog mooie blauwe rook uit komt bij het op trekken en vol gas).. dan lijkt me tog wel dat ik goed met het motortje om ga, zo niet hoor ik het graag :)

Hmmm, volgas geven bij een nog niet ingereden motor is allesbehalve een goed idee :? Ik ben pas begonnen met goed gas te geven na 10 tankjes ofzo en dan versla je toch wel ff als je ziet hoe snel die dan plots wegschiet...

BlackFox zei:
Hmmm, volgas geven bij een nog niet ingereden motor is allesbehalve een goed idee :? Ik ben pas begonnen met goed gas te geven na 10 tankjes ofzo en dan versla je toch wel ff als je ziet hoe snel die dan plots wegschiet...
volgas op me afstands bediening is 2/3 van de gas schuif.. en dit deed ik pas toen het motortje flink warm gereden was, en hij stond ook nog eens extreem rijk, ik denk dat hij een top van 30 had ofzo.

Als je gasservo met opzet zo is ingesteld is het wel goed denk ik, maar als ik op mijn zender volgas doe dan gaat mijn carb ook maar ff iets meer dan 2/3 open.
Ik weet ook niet hoe hard zo'n savage gaat, maar volgens mij gaan monster trucks niet erg hard en als hij 60 gaat zal het wel hard genoeg zijn denk ik.

ik kreeg van de winkel waar ik hem kocht te horen dat ik moest starten even laten draaien en dan 2a3 sec gas en dan uitlaten rijden en weer 2a3sec gas tot ik een paat tankjes had en dan 3sec volgas en uit laten rijden en dan als ik totaal 1liter had kon ik gaan rijden als ik wou. en ik heb geen problemen.

Ja dat vertelden ze me ook bij pkracing, maar ik heb het dus een beetje gecombineerd met wat er in het motor boekje stond :D

Als je carburateur niet volledig opengaat bij volgas, moet je een langere servohevel gebruiken, of de uitslag van je zender aanpassen. Bij de betere zenders kan je de uitslag met een paar instellingen in het menu veranderen. Bij de goedkopere zenders kan je de potmeter meestal wat naar achteren zetten door middel van een pinnetje te verstellen binnenin de zender of een knop op bij de gastrim.
Wanneer je de zender versteld heb je wel het nadeel, dat je een minder grote uitslag hebt naar de remkant. Voordeel is dat de uitslag naar de gas-kant dus vergroot.

Wanneer je de gasservo hevel verlengt heb je geen last van een mindere rem uitslag. Als je er al een lange servohevel op hebt en je hebt geen langere, neem dan een andere servohevel en zaag daar een armpje vanaf. Schroef deze op de servohevel die je gebruikt, als een verlengstuk.
Zet het stuurstangetje in het buitenste gat (check of die daar zowiezo al niet in zat, zo niet, probeer dat dan eerst met de originele servohevel) en je carb. zou vol open moeten gaan.

Ik heb zelf ook met een Protech Nitro Tech Tuned Version gereden en had hetzelfde probleem. Ik heb mijn hevel toen verlengd en dat was een succes. De motor kan sneller toeren maken, de auto accellereert beter en de top ligt iets hoger.

Het probleem bij mij is, is dat de veer die de gaschuif dicht trekt iets te sterk is, ik heb nu namelijk een 2,5kg gas/rem servo, binne kort even een sterkere halen en dan kan hij hem wel open krijgen en remt hij meteen een stuk beter.

Je kunt ook die veer weghalen. Die haalt vrij weinig uit, eerlijk gezegd. Theoretisch wel, maar echt veel helpt het niet. Iets anders wat je zou kunnen doen om de trekkracht van die veer te verminderen, is die veer op een andere plaats te maken. Ik kan hier een foto van zoeken, maar die zal ik een andere keer posten. Je moet'm dan vastmaken aan het 'scharnierpunt' van de servo-stang (waar deze een hoekje omgaat, ter hoogte van de carb.), en met de andere kant in een gaatje aan je rolbeugel. foto komt snel.

Greetzz, Robbert

maar door de servo gaat de cab toch wer dicht lijkt mij...

Rick

Back