Na een aantal jaar geleden geprobeerd de Debby te bouwen welke nooit gedraaid heeft. Ga ik nu proberen een 4 takt brandstof motor te bouwen volgens tekeningen van http://www.cad-modelltechnik-jung.de/ Ik ben in het bezit van een cnc freesbank, het draaiwerk wordt wel allemaal conventioneel gedaan. Het volgende heb ik afgelopen weken al gemaakt. stef
Hopelijk gaat dit beter lukken Stef .............als het goed is heb je nog een ontsteking module liggen toch Vraagje, van welk materiaal maak je de kleppen ? Succ6
Dat is zo verdomd jammer Stef Waardoor wilde de Debby niet draaien? Je bent niet de enige ... @pat1311
@jef heeft drie 1-cylindermotoren gebouwd. Bouwverslag 2cc dieselmotor Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor Nova 1 @Mugello, rotatiemotor, actieve discussie Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape @Rutten uitlaat radial (vijf cylinder), actieve discussie @pat1311 7 cilinder 120 cc radiaal motor 2 cilinder 60cc viertakt boxer @Dickie Ox 5 v8 curtiss-wright motor FOTOSERIE BOUW V8 Nokkenas @stef110 2-takt debbie @Peppie edit: bericht gecorrigeerd volgens bericht van Rutten verderop.
@Stef, klasse. leuk om te zien. @Ron, de boxermotor is volgens mij door Pat gebouwd. ik heb zelf als eerste de 15 cc lynx 4 takt motor gebouwd.
Zo wat een hoop reacties al. Vanavond het tweede klepje gedraaid. klepjes zijn gemaakt van een stukje rvs welke kwaliteit durf ik niet te zegen. De Debby heeft gewoon nooit gelopen. Misschien dat ik daar na deze motor nog eens induik maar voorlopig staat ie gewoon leuk as statische display. In het bouwplan van deze motor wordt er uitgegaan van een gloeiplug in plaats van een bougie. Raden jullie nog aan om wel voor een bougie te gaan of gewoon aan het plan houden en voor een gloeiplug gaan.Dit elimineert wel het gedoe met timing. stef
Gewoon eerst aan het gloeiplugplan houden en als íe mooi loopt kan je alsnog overstappen naar ontsteking als je dit leuk vind
Zo vandaag weer lekker wat kunnen doen, beiden kleppen zitten nu op ze plek en onderspanning met veren. Vandaag ook de camshaft gemaakt, eerst op de draaibank het ronde werk gedaan om vervolgens op de cnc met 4e as de nokken te frezen. Vervolgens nog even snel 2 lager blokjes gefreesd om de nokken as te kunnen monteren. Ik ga het dan eerst maar gewoon proberen met gloeipluggen. Is er iemand die een bepaald type gloeiplug kan aanraden voor deze motor? in het boek staat in ieder geval een 1/4 gloeiplug. stef
In een stoomforum zullen niet veel gloeipluggers zijn, daarvoor kun je beter terecht in het modelvliegtuigen subforum.
Afgelopen weekend de krukas gemaakt, Ging wat meer tijd in zitten dan ik vewacht had. De draaibank was niet zo blij met het excentrische stukje staal dus kon niet te snel draaien. Uit eindelijk heel blij met het eindresultaat. Afgelopen week een carburateur besteld en een tweetal Os F pluggen. stef
Afgelopen week het contra deel van de krukas gemaakt en de pullys voor de riem op maat gemaakt. Vandaag heb ik na lang uitstellen eindelijk het gat voor de gloeiplug geboord. Ik zag hier erg tegen op omdat hij onder een hoek geboord moest worden en heb ik nog niet zo vaak gedaan. Me angst is helaas uit gekomen het is finaal mislukt. Ik ben in het inlaat kanaal uitgekomen met boren. Waardoor de verbinding vanaf de carburateur naar de klep in de cilinder kop niet meer lucht dicht was. Gelukkig heb ik dit kunnen oplossen door de carburateur adapter iets te veranderen en deze op ze plek te lijmen gelukkig is alles nu weer lucht dicht en zit de gloeiplug er ook in. Enigste wat nu nog gemaakt moet worden is een zuiger met zuigerveer en de zuigerstang. Van de buiten kant ziet de motor er nu al helemaal af uit. stef
Vanavond de zuiger gemaakt, leuk onderdeeltje om te maken. Begonnen op de draaibank buiten diameter mooi passend op de cilinder gemaakt. Vervolgens het gat geboord en geruimd waar een stangetje in komt die de zuigerstang vast houd. Vervolgens het geheel op de cnc bank gezet. Dit zelfde gat gebruikt om de zuiger uit te lijnen. En het binnen werk uitgefreesd, volgende stap het frezen van de zuigerstang. stef
Is het uiteindelijk nog gelukt met de Jung 1 cilinder Stef? Ik las op hmem dat je problemen had met starten. Ben erg benieuwd of je 'm aan de praat hebt gekregen.