1700 en 1800 batterij samen

Hey,

ik zou graag willen weten of ik een 1700 mah NiCad batterij in serie aan een 1800 Nicad mag bevestigen? ik ben een starter pak aan 't maken en ik had nog 3* 1800(4 sub-c per pak) pakket liggen, en 1*1700(4 sub-c in een pak). zou het kwaad kunnen mocht ik dus die 1800 en die 1700's tot 1 pak maken voor in de toekomst te laden? laad ik dan best op 1700 mah totaal capaciteit?

dacht voor die 100mah dat het niet veel uitmaakte(natuurlijk 1300 en 2400 mengen is een andere zaak)

alvast bedankt

zal niet goed gaan zelfs de 3x 1800 kunnen al voor problemen zorgen als deze al gebruikt zijn. de laad curves veranderen naarmate het gebruik.

elk pack heeft zijn eigen grafiek en zullen zo dus meer uit elkaar liggen 2 verschillende soorten cellen geven helemaal problemen.

Als je deze accu's voortaan ALLEEN voor deze toepassing gebruikt kan je dit in geval van nood doen. Het probleem is alleen dat de 1700mAh normaal gesproken eerder leeg zal zijn dan de 1800mAh accu. Dit wordt nog weer verergerd door wat Cheeta al heeft omschreven. De accu die het eerste leeg is zal "omgekeerd" opgeladen worden als je doorgaat met het ontladen. Da's niet echt goed voor die accu.
Je kan de twee accu's niet in serie laden want de kleinere zal eerder vol zijn dan de grotere accu. Helaas is de totaalspanning dan nog niet hoog genoeg en kan het zijn dat de lader de delta piek van de eerste accu niet ziet en lekker doorgaat met laden. Dan komt de delta piek van de tweede maar omdat ook die maar van de helft van de aantal cellen is "ziet" de lader die ook niet en gaat door met laden. De accu zal dus flink overladen worden met alle mogelijke problemen van dien.
Dus het kan wel maar is absoluut geen goede oplossing.

@ernst

GrrrrrRRR :evil: :evil: :evil:

op het moment dat je zegt dat het kan dan gebeuren der ongelukken.. tuurlijk kan het.. maar wel met alle gevolgen van dien..

ik kan ook bezine neergooien over straat en een lucifer erbij kan prima. maar wat zijn de gevolgen.

daarom altijd mijn advies zeg niet dat iets kan als je weet dat de gevolgen drastisch kunnen wezen. dit is niet lullig bedoeld tegenover de beginners. dit is gewoon wijsheid wat misschien handig is om meer op te letten als ervaren modelbouwers ;)

wij weten waar we op moeten letten. ik zie bij een beginner zo'n pack nog wel eens uit mekaar spatten in de slaapkamer... en vervolgens het hele huis afbranden.

paar maanden terug al bijna een huis in de buurt afgebrand door juist ja een modelbouwlader welke te lang stond te laden. had geen delta peak weliswaar

verder no offcen ernst maar gewoon ff wat ik wou melden ;). je geeft altijd goed advies en soms net ff teveel :lol:

Cheeta,

Het is ook nooit goed he. :cry:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je waarschuwd, dat doe ik ook. Helaas heb ik in de loop van de tijd mijn neus wel vaker gestoten. Als ik keihard had geschreven dat je dit niet kan doen en dat het gevaarlijk is als je het wel doet dan had ik van anderen weer commentaar gekregen. :wink: Het kan namelijk wel en het gebeurt ook! Waarschijnlijk zelfs vaker dan je denkt. 8O Oké, dit soort paketten zal je niet in een vliegtuig, auto of boot terug vinden. Je zal wel "oude" aandrijfpaketten parallel of in serie gezet terugvinden in een startkist. Zo kan je dan nog een poosje plezier hebben van die accu's.
Je moet echter wel goed opletten wat je doet en zeker niet onbeheerd gaan laden maar dat moet je eigenlijk nooit doen. :roll:

Dat is wel erg lang gelden hoor Jan. :wink:
Ik heb nog steeds een paar ladertjes uit die tijd. Toen waren die dingen je van het maar ik gebruik ze nooit meer, ik heb nu "veel betere" laders.
En toch werken die dingen ook goed, ik heb er nooit problemen mee gehad.

Back