17e eeuws speeljacht - Kolderstok mijn eerste boot

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door DeBoss, 5 mrt 2021.

  1. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Beste modelbouwers,

    Voordat ik van wal steek zal ik mij even voorstellen. Jos heet ik van voren en ik ben 74 jaar. In mijn 50 jarige werkzame leven heb ik in de groenvoorzieningen gewerkt dan wel groen gerelateerde banen gehad.

    Klussen heb ik redelijk wat gedaan. In ons vorige huis heb ik 2x de keuken verbouwd met het daarbij behorende loodgieters- en elektra werk. Ook heb ik een massief houten parketvloer gelegd in de kamer. Schilderen en behangen hoorde er natuurlijk ook bij. En tussendoor ook nog de buitenkant regelmatig schilderen. Daarnaast heb ik de ruwbouw van de kamer uitbouw en dakopbouw afgewerkt.

    Als ik dan geen klussen had ging ik hardlopen. 14 marathons heb ik gelopen. Toen ik wat slijtage verschijnselen kreeg in mijn knie ben ik op de racefiets gestapt. Hierop heb ik ook mooie ritjes gemaakt, 1x heb ik de Marmotte gereden in Frankrijk en 3x de Dolomieten Marathon in Italië. Daarnaast fietste ik ook vaak in de Ardennen.

    Dat ik nog tijd heb gehad om te werken vraag ik mij nu af.

    Door lichamelijk ongemak zijn we na 48 jaar verhuisd naar een appartement. Hier zou ik mijn N (1:160) modeltreinbaan die al 40 jaar in een doos zit weer op gaan zetten. Zover is het niet gekomen want corona gooide roet in het eten. Bouwmarkten waren gesloten dus heb ik wat anders gezocht. Een bouwpakketje van een trein. Daar had ik mij redelijk snel doorheen gewerkt. Ik zocht wat meer uitdaging en kwam op modelbouw van historische zeilschepen uit.

    Dus de stoute schoenen aangetrokken en half december het 17e eeuws Speeljacht van Kolderstok besteld. Na het nodige gelezen en nogmaals gelezen te hebben op het forum ben ik aan de slag gegaan. De vorderingen wil ik met jullie delen en bij problemen zou ik advies willen vragen want ik heb gemerkt dat er kunde en kennis genoeg is op het forum.

    Ik steek van wal met mijn eerste bootje ooit en ik hoop dat ik mijn hoofd boven water kan houden en niet ten onder ga aan onkunde.

    Morgen zal ik proberen de foto’s die ik tot nog toe gemaakt te plaatsen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TIMBERWOLF, Danny tH, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van harte welkom Jos,
    Gewoon lekker bezig blijven en je hebt een mooi startmodel van Kolderstok uitgezocht! Succes en inderdaad, het forum is een platform waar je veelal al je vragen kunt vinden of stellen.
     
  3. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Het belangrijkste heb je zo te lezen al in huis: twee rechter handen en de wil om niet op te geven. Dat laatste heb je bij een bootje soms nodig
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom, veel bouwplezier en zet hem op.
     
  5. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Welkom en veel bouwplezier. We gaan dit volgen.
    Groet Arjen.
     
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Welkom, zo te horen een sportieveling, leuk! En dat speeljacht gaat goedkomen!
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zeker volgen succes :)
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom hier bij de houtenplankenbuigersclub Jos ;)
    En met dat bootje van jou gaat het helemaal goed komen als ik je ervaringen zo lees.
    Mijn stoeltje staat er al en daar ga ik ff op mijn gemak voor zitten.
    Succes
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik bied altijd de service dat bouwers contact met ons op kunnen nemen als ze ergens niet uitkomen. Maar met het forum hier is dat bijna niet nodig :)
     
    Hans Groenenberg en Herby63 vinden dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom op het forum jos en bouw ze
     
  11. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Welkom! en veel plezier met het bouwen van je statenjacht.
     
  12. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Ook van hier een hartelijk welkom en bouw ze

    groet Cor
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Jos, en veel plezier met je schip :):)
     
  14. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik zal jullie niet vermoeien door op te sommen wat er allemaal in de doos zit. Dit is wel bekend bij de meeste. Anders even bij andere topics kijken van het 17e eeuwse speeljacht. De inhoud is goed verzorgd en helemaal compleet voor zover is als beginner kan beoordelen. Complimenten voor Hans.

    Wat heb ik gedaan? De basisplaat op een bouwplank geschroefd zodat de spantjes allemaal op dezelfde hoogte staan. De notenkiel gelijmd en op de spantjes geplaatst waarna de spantjes zijn afgeschuind.


    Dan komt als eerste de zandstroken. De boegzijde gebogen en de kielzijde getordeerd. Dit heb ik in 2 etappes gedaan.

    Daarna komt de rest van de beplanking. Hier en daar had ik wel wat moeite om het goed te krijgen maar ik ben tevreden met het resultaat tot nog toe. Met verdunde houtlijm en schuurstof de naden gedicht. Daarna weer schuren en dan denk je het ziet er niet zo mooi uit. Deense olie erop gesmeerd en dan zie door het kleurverschil waar de Do zit.
     
    JDS73, Hans Groenenberg, Ronk en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Jos.
     
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Welkom en veel bouplezier, Jos! Jij maakt goeie vordering.
     
  17. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Allemaal bedankt voor jullie welkomst woorden en zo het vertrouwen dat jullie hebben dat het wel goed gaat komen met het speeljacht. Ik ga mijn best doen.

    Tijdens het beplanken had ik de spantjes beplakt met plakband zodat de lijm niet aan de spanten gaat hechten. Dan komt het moment dat de spantjes eruit gehaald worden. Best spannend hoe dit gaat lopen. Maar dit ging zonder problemen.

    De kiel afgezaagd langs de gesneden lijnen en beplankt. Het ziet er nu zo uit.


    Ik was niet tevreden hoe het eruit ziet dus ben ik nog maar wat armoefeningen gaan doen. Dit is het resultaat van mijn schuurwerk.
     
    Ptèr, walter10, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi gemaakt
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
  20. DeBoss

    DeBoss

    Lid geworden:
    5 mrt 2021
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik heb nog een vraagje. Ik heb de buitenkant al ingesmeerd met D-olie. Daar was ik niet tevreden over want er was kleurverschil. (zie post 14)
    Ik ben weer aan het schuren gegaan. Kan er nu beits overheen?
    Ik denk erover om matte blanke lak aan te brengen. Wanneer doen jullie dit? Als de hele boot klaar is of doen jullie dit per onderdeel?
     

Deel Deze Pagina