180mAh NiMh pakketjes laden met 100mAh, er gaat 365mAh in?

En nog loopt de lader gewoon door, dus als ik 'm niet uit had gezet was er vast nog meer in gegaan. Ik heb twee dezelfde pakketjes geladen met twee verschillende laders (beide wel aan dezelfde voeding), beide vertonen dit gedrag.

In de eerste instantie natuurlijk de vraag, kan ik zo mijn pakketjes overladen of moet ik dit beschouwen als "druppel lading"? En waaraan kan ik merken of ik straks een probleem kan krijgen tijdens het vliegen (worden gebruikt in een Mimi DLG van een meter en heb geen zin in een 'lawn dart') en in de tweede plaats, wat veroorzaakt dit? Ik weet dat normaal gesproken de lader een delta peak registreert als het pakket aan zijn voltage zit (getriggerd door de temperatuur van het pakket?) maar hoe zit dat hier? Beide pakketjes waren amper warm (25 graden max).

Alle advies is welkom!

Als je een 180 mAh pakket laadt met 100 mA is de kans groot dat de lader de delta-peak niet kan detecteren. De lader blijft laden en de accu's zullen de extra toegevoerde energie in warmte om gaan zetten.

Wil je veilig laden, laadt dan langzaam met ongeveer 18 mA gedurende 14 uur. Dan bestaat er geen gevaar voor overladen.

Staat de delta piek functie wel aan?
Je kan soms ook een maximale hoeveelheid mAh's instellen; die stel je dan bijvoorbeeld in op 200, dan kan er ook niet zoveel gebeuren.

Nee, niet 3,65 Volt ;)

18mA is helaas geen optie, beide laders gaan niet lager dan 0.1A.. Zou met 200mA laden geen optie zijn (snellere opbouw van delta peak?) De functie staat inderdaad wel aan, eerder laadde ik deze accuutjes ook met dezelfde laders en vond afslag wel plaats. Ik zal eens kijken of ik een max kan in stellen, dat klinkt als een veilig idee :)

In ieder geval alvast bedankt, en ik sta altijd open voor andere ideeën!

Back