18650 1S duurvlucht kistje

Discussie in 'Sub 250' gestart door lecraM, 31 dec 2021.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    op RCGroups heeft iemand een thread gemaakt, over 1S 18650 cel vluchtduur record.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4027941-1S-18650-flight-time-duration-records

    ik heb ook een plannetje gemaakt rond een Bug dlg vleugel (74 cm) die ik al heb. balsa standaard (zweefmodel) rompje bij bouwen, hoogte richtig (motor) RC functies. motor Hacker A10-13L, Gunther propeller (5x4,5) . ik test eerst 2S lipo 800 mAh, ongeveer zelfde gewicht. ik zoek nog een passende 1S regelaar (oud servo signaal), dan mss iets meer kV motor, A10-9L.

    de aandrijving met die propeller is een experiment maar ik had vroeger eens een kleine "ad-hoc" HLG gekregen
    , zelf een speed 400 "bouwstandaard" motor uit een fohn in gezet (zelfde diameter en as diameter, maar korter huis en anker) , 2S lithium foto batterijen (920 mAh), gunther propeller. de motor draaide langzaam en de kist steeg goed getrimd, in lichte bochten heel langzaam. ik had de draden zo, dat die tijdens landen los zouden gaan. de kist steeg onverhoopt te hoog en probeerde de draden met graskluiten los te gooien maar miste.
    de kist dreef langzaam af richting een bos, al vliegend en langzaam klimmend. ik om het bos heen om op te wachten maar kon het niet meer vinden. kan dus 2 dingen mee gebeurd zijn, uit zicht niet meer terug kunnen vinden en weg gevlogen al stijgend (mss half uur doorstijgend of meer), of in het bos gevallen ondertussen.
    heb nog uren gezocht maar niet kunnen vinden. zelf denk ik, meest plausibel dat die nog een eind weggevlogen is.
    maar, vandaar die keuze op die propeller. ik heb gezien dat die met heel weinig toeren nog een "niet lichte" kist zo kan laten stijgen.

    ben benieuwd hoe lang e.e.a. gaat vliegen (op 2S 800 mAh dan eerst en 13L motor), ik probeer dan continu motor aan, net wel/niet klimmend. en dan zo netjes mogelijk zuinig vliegen. e.e.a. trim punt vinden.

    toev: wat overpeinzingen; ik probeer met goede efficientie, een bepaald toerental en vermogen te halen van de propeller (waarbij die efficient, net genoeg trekt om het vliegtuig horizontaal te houden). de propeller en vliegtuig moeten dan zo bij elkaar passen, dat bij die kracht waarbij het vliegtuig net vliegt (de weerstand opheffen), de invalshoek en de liftcoefficient van de propeller bladen optimaal is. dit is te berekenen maar ik probeer het op inzicht, en door verwerken wat ik zoal gezien heb tijdens lezen, browsen e.d. . ik denk dat die propeller best goed bij het uiteindelijke vliegtuig past wat dat betreft (diameter, spoed, toerental, vliegsnelheid, trekkracht).
    motor: het is zo, dat met een vertraging en kleine snelle motor, waarschijnlijk iets efficienter, dat betreffende toerental gehaald kan worden. dat verschil is niet heel groot. bovendien is het vermogen zo laag, dat de motor direct-drive, nog smal genoeg is (smaller dan de lipo).
    daarom besloot ik een direct-drive oplossing te doen.
    ik kies het motor kV zo, dat er weinig "toerenreductie" hoeft plaats te vinden dmv. gas terugnemen. mijn aanname is dat er dan minder verliezen zijn, dan bij meer kV en meer gasreductie. (of dat klopt weet ik niet, de onbelaste stroom is ook lager iig, wat opgegeven is bij de motor).
    verder hoop ik er vooral een handzaam motorzwevertje aan over te houden, voor rustige rondjes, mss soms wat thermiek meepakken. met deze 2S accu, deze motor, lukt dat in ieder geval wel. als ik dan tzt 1S 18650 probeer, zal de vliegduur om en nabij het dubbele zijn.
    (2S 800 ~ 1S 1600 lipo qua energie opslag. 1S 18650 heeft dan bij nagenoeg zelfde gewicht, 3000 mAh) .

    het past ook mooi in de "drone wetgeving" om lokaal spontaan te kunnen vliegen. en niet te ver weg vliegen en zo.

    update: heb de spullen binnen, maar ik ben traag met bouwen doordat ik (concreet gezegd) niet aan een bureau kan aanschuiven dat ik al heb klaarstaan. dat is nog in de planning.
    ik bouw eerst op een mobiele bouwplank, maar trager. (ik heb zo'n plek nodig).
    ik wil de motor bevestiging doen, met een nauw passende motorkap, die ook de motor draagt.
    als ware een heel kort opzet rompdeel. de romp zelf afgerond vierkant/rechthoek doorsnede.
    ik wil die romp neus gaan maken door wat PET plastic vacuum te vormen over een balsa "plug" die ik maak. ik denk dat PET sterk genoeg is voor de toepassing. met plakband of schroefjes rondom vastzetten aan de romp. voorin enkele koelgaatjes die bij de motor flans passen. dat past dan heel mooi bij die kleine gunther propeller spinner. en maximaal gestroomlijnd. update volgt als e.e.a. gevorderd is.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina