Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 19 nov 2019.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Mid jaren 90 had ik een Spitfire mkIX gebouwd , schaal 1:4.3 van een "bouwdoos" uit de jaren 70 (epoxy romp styropor vleugels) die ontwikkeld was door Tonspit en Walter T. Origineel was deze gemaakt voor de 35 cc Quadra motoren (meer was er destijds nog niet). Ik had er een ZG62 opgezet. Toentertijd het werkpaard voor vele modellen (althans bij ons in de club).
    Spit-MkIX-1995-static-2.jpg

    Spit-MkIX-1995-static.jpg

    Spit-MkIX-1995-ZG62.jpg

    Spit-MkIX-1995-flying.jpg

    Na een jaar of 2 bouwen en ongeveer 50 vluchten sloeg het noodlot toe op een oefenvlucht voor een vliegshow in Duitsland (notabene....). Waarschijnlijk door een ontvanger-storing viel failsafe in en vloog de spit mooi netjes rechtdoor het oplopend terrein de grond in.

    Spit-MkIX-1995-crash.jpg

    In eerste instantie gedacht aan reparatie, maar de romp en vleugel waren toch wel op vervelende plaatsen gebroken. Ik heb uiteindelijk de meeste vleugelstukken weggegooid en de rompdelen bewaard met de gedachte er ooit een nieuwe mal van te maken na reparatie. En zo dus heeft alles sinds 1995 op (diverse) zolders gelegen).

    Al een tijdje speelde bij mij de gedacht om een spitfire met elektrische aandrijving te maken en vorige maand de romp eens op de bouwtafel gelegd. om te kijken of er nog wat te redden valt. Ook om de uitdaging aan te gaan deze met een electromotor de lucht in te krijgen. Echter is dat bijna volledig nieuw voor me, en kan wel wat hulp en advies gebruiken. Daarom hier toch een verslag van de, hopelijke wederopstanding van een oud model.

    Groeten
    Roel
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
    jmk1 vindt dit leuk.
  2. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Allereerst heb ik de 2 overgebleven rompdelen (neus en staart) op het middenstuk van de vleugel (gelukkig wel bewaard) geschroefd. de lapjes romp tussen motor kap en voorruit had ik ook bewaard en deze stuk voor stuk met secondelijm er weer tussen gepuzzeld. leuk werk.... Alles lijkt gelukkig wel weer redelijk netjes in lijn te zitten.

    20191102_170657.jpg

    in eerste instantie dacht ik om een glasmat met epoxy binnen in te leggen, maar later van menig veranderd en links en rechts een groot stuk 0.6mm triplex erop gelijmd. Ongeveer de panelen volgend van het origineel.

    20191110_155113.jpg

    Dan eroverheen nog een stuk triplex gelijmd met epoxy. en nu is de romp weer heel stevig.
    voor het idee ook even de cockpitkap, ruit en motorkap gemonteerd. lijkt al aardig vorm te krijgen.

    Het idee is om de motorafdekkap voor-bovenop, eraf te zagen en deze demonteerbaar te maken om later goed toegang te krijgen to akkupakketten. onder deze kap zit de originele epoxy romp die helemaal doorloopt tot aan het motorspant. Misschien nu even niet duidelijk, maar dat zie je later wel.

    de motorsteun van de ZG62 heb ik voorzie van een stuk staf zodat ik het midden van de spinner weer terug kan krijgen. voor op komt een nieuw rond spant waarop ik later de motordeksel kan bevestigen.

    20191116_121823.jpg

    groeten
    Roel
     
    ramses, coen_l, Henri Kaper en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    In originele staat was het een mooi getailleerd model!

    Je hebt de eerste hobbel genomen!

    Vleugels straks weer in schuim, of toch maar gewoon houtbouw met ribbetjes en zo?


    jan.
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Da`s een hele mooie gedetailleerde Spit Roel!
    Ton heeft me verhalen over dit Spitfire ontwerp verteld, heel mooi project!

    [​IMG]
    Ton en zijn Spit van ditzelfde ontwerp, Goetsenhoven 1985

    Erg leuk dat je jouw fraaie model toch een tweede leven geeft na zoveel jaar.
    Heb zelf ook een inmiddels bijna 40 jaar oude DH-82A gerestaureerd welke weer vliegt, "Keep them Flying!"
    Persoonlijk liever een brandstofmotor...., maar da`s een dooddoener in dit verslag...
    Juist jouw wens van een Spit met elektromotor geeft dit model een tweede leven.
    Benieuwd naar jouw electro conversie, alles is nu wel veel eenvoudiger binnen de kap te houden, zeker in het scherpe Spit neusje.
    Je pakt het "out of the box" aan, erg leuk om te volgen, wordt weer een plaatje.
    Benieuwd naar de volgende stappen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
    Skunk312 en Bart83 vinden dit leuk.
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hallo Jan,

    Je zult het niet geloven, maar toch: Ik heb nog een set piepschuimkernen van 30 jaar geleden (of meer) bij mijn vader in de hobbykelder gevonden, dus ik ga die gebruiken. De afgebeelde spitfire van Ton in de post hiervoor is in een later stadium helemaal rood gespoten. Deze heeft nog tot vorig jaar gevlogen en is nu helaas definitief afgeschreven na een fatale crash. Daarnaast heb ik nog vleugeldelen van de originele spitfire van Walter T., ook die ga ik gebruiken. Het wordt dus een soort hybride spit van onderdelen van 4 verschillende spitfires van Ton, Walter, mijn vader en mijn spit (net een echte restauratie :p).

    Ik snap Ramses' reactie. een brandstofmotor is op een of andere manier inderdaad aantrekkelijker. Er ligt nog genoeg bruikbaars hier en daar op zolder (of in de kelder van pa, die bewaart zowat alles...;)). Mijn gedachte is echter meer om deze spit gewoon vliegklaar te maken en te dienen als een soort test platform voor een elektrisch aandrijving en dan later een Benedini soundsysteem in te bouwen voor echt Merlin geluid. Zo'n geluid is natuurlijk niet na te maken met een model brandstofmotor (of het moet al een heel duur project worden met een echte V12, en zelfs dan nog niet). Maar goed, eerst repareren en bouwen.
     
  6. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Gisteren nog het deksel eraf gehaald:

    20191119_213901.jpg

    20191119_213916.jpg


    20191119_213932.jpg

    Ik heb de mallen nog, dus ik maak een nieuw deksel .

    Groeten
    Roel
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Wat een interessant project! ga ik volgen :)

    Mvg,

    Bart
     
  8. EricM

    EricM

    Lid geworden:
    19 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Hoi Roel, te gek project! Kan niet wachten deze spit te zien vliegen! :kwijl:

    Gr,
    Eric
     
  9. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Bedankt Eric, Bart. Ik kijk er ook naar uit na meer dan 20 jaar. :)

    Afgelopen weekend niks kunnen doen, maar wel eens wat gegoogeld voor de motor. Is niet makkelijk voor mij om te kiezen, dus ik kan wel wat hulp en advies gebruiken. Ik vond niet al te veel vergelijkbare configuraties op andere fora. In eerste instantie bij Hacker gekeken, wat daar geadviseerd wordt. Het zou dan een Hacker Q80-8M worden.
    https://www.hacker-motor-shop.com/E...m?SessionId=&a=article&ProdNr=37418021&p=2986
    Ik heb een beetje gekeken naar het vermogen en gebruikte propellor en dat vergeleken met de ZG62 die er op zat met een 22x10. Dat vloog toen prima.
    Als regelaar liefst de aanbevolen Jeti masterspin 170 (of masterspin 200). Is het verstandig om een wat zwaardere regelaar te nemen om in de toekomst andere/zwaardere motoren aan te sturen?
    Als alternatief kwam ik via via ook nog bij Engel uit. Dit lijkt me ook wel wat:
    https://www.engelmt.de/mtmotoren-und-zubehoer/elektromotoren/em64-80-160-elektromotor

    Een belangrijke vraag die ik heb is of het mogelijk is om deze configuratie in de toekomst ook op een vertraging met een groter (schaal-) propellor te gebruiken is?

    Groeten
    Roel
     
  10. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Mooie restauratie ,
    Deze heb ik nooit gezien ( maar die rooie wel)
    Kan je helaas niet helpen met je electro setup ( maar heb zelf nog geen goede sound module gehoord die tijdens het vliegen goed te horen is ( boven het E-motor geluid uit))
    Ik hoop dat jij me kunt verbazen
     
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Erik,
    Die rooie was van Ton en later van mijn vader.
    Heb je wel al eens die Benedini sound gehoord? Hier en daar wat Youtube filmpjes gezien en dat klonk aardig. Breng me niet aan het twijfelen....

    Moeten
    Roel
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Als je een stevige electromotor hebt die niet zo'n hoge zoemtoon produceert en daarbij flink wat propgeluid, dan kan dat heel realistisch klinken. De inmiddels gecrashte Beech van Han waarmee hij toen ook op de schaalwedstrijden vloog, klonk zelfs realistischer dan de modellen met brandstofmotor ... zonder soundmodule dus.
     
  13. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Na wat googlewerk nog wat youtube links gevonden van Spitfires met elektromotor:



    Ook nog een onderdeel van Ton's spit gevonden:

    20191208_121415.jpg

    en gemonteerd...

    20191211_214921.jpg

    Het motordeksel is ook klaar. Alles nog plamuren.
    Voor de motivatie e.e.a. in elkaar gezet:
    20191212_065032.jpg

    langzaam aan moet ik beslissingen gaan nemen voor de aandrijving. Dus alle advies betreffende motor- en regelaarkeuze is welkom!

    groeten
    Roel
     
    juwi, ramses, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wat zeggen ze nu, vanaf 4:02 ?

    "Full throttle, the whole time"?


    jan.
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Op de website van Mick Reeves Models kwam ik wat info over zijn 1/4 Spitfire ontwerp met diverse geteste electro setups tegen.
    Verschillende setups, vluchtduur, etc: https://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/spits/p4spit.htm

    Bijvoorbeeld:

    [​IMG]

    "My [Reeves'] 2011 model. Latest version with plug-in wings. 12.85 KG + batteries = 15.85 kg. CG 6 5/8".
    Successfull contest flights done. 7 mins. 70 % battery used. 24 x 12 prop at 6800 rpm. 12s, 10ah battery. 130 amps at full power. 17 kg thrust.
    I cruise at just below 1/2 throttle (50 amps) and use full power only for verticals. I do 8 manoevres per flight, in a turn-around pattern to save time."


    [​IMG]

    "Turnigy C80100 180kv motor. Jeti 200 amp ESC. 12s x 10 ah. 24 x 12 prop, 6kg at 130 amps.
    More power than 80cc petrol engine. I reckon thrust is now better than 1:1. I love it!
    I have now flown with 3 batteries, 15ah for longer flight time."


    [​IMG]

    "Pete Fords 1/4 Electric Spitfire. 24 x 12 prop at 6,200 rpm. Plenty of power.
    First flight at mostly 1/2 throttle. 6 Minutes and over 50% battery left. Turnigy C80100 180k motor.
    4 x 6S. 5amp batteries, Give 12S 2p. 48 volts, 10 amp hour
    His comment: after this you dont want to fly anything else!"

    .
    Op de website van Reeves meer te vinden, succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    juwi en ramses vinden dit leuk.
  19. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Dank allemaal voor de geweldige tips en hulp! Dit ga ik allemaal eens goed bekijken!
    Jan, wat ik zelf ook nog had gevonden betreffende vertragingen:
    http://www.rc-network.de/forum/show...er-A100-8-Umlenkgetriebe-in-EMHW-Decathlon-XL
    Er zal allicht nog meer zijn te vinden.
    Het uiteindelijke plan is zeker om met een vertraging en schaalprop te gaan werken. Ik wil wel zsm de spit in de lucht hebben, dus misschien eerst met een direct drive, die ik dan later ombouw met vertraging. Ik ga er even vanuit dat dan dezelfde motor en regelaar bruikbaar moet zijn, maar misschien gebruik ik te zeer mijn boerenverstand.....

    Groeten
    Roel
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik zou hier niet vanuit gaan, maar laten onderbouwen. Misschien zoals Bart zegt. Dit bespaart mogelijk de aanschaf in andere componenten. Of bepaald de keuze om toch direct voor vertraging of direct drive te gaan
     
    Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina