1A load tester @ 7,4v

Ik wil graag een accu (http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16367) van 4000mah en 7,4v met 1A testen.

Kortom, 1A belasting bij 7,4v op een 4000mah accu.... testen met een multimeter + weerstand.

Ik heb vroeger geleerd om dit te bereken maar ik ben lui en ik wil graag zien dat andere mij dezelfde getallen geven als die ik heb berekend :roll:

Wie rekent dit even voor.... ik weet dat dit voor sommige hier een meer dan gemakkelijk dingetje is wat ze zo uit de mouw schudden!!

Thanks,

Richard

dan heb je dus een 7.4 Ohm weerstand nodig van 10Watt (pasop, wordt heet ;))

2 x 5Watt weerstanden van 3.7 Ohm in serie (achter elkaar) of 14.8 Ohm parrallel (pootjes aan elkaar)

Bij een zakkende spanning wordt de stroom ook lager. Je kan dus het beste de beste weerstand waarde eronder nemen.

Richard,

Gestandaardiseerde weerstandswaarden (draadgewonden van 11W) zijn 3,3Ohm; 3,9Ohm en 4,7Ohm, daarna ga je gelijk naar 270Ohm. Met twee weerstanden van 3,3Ohm in serie zit je ongeveer op 1,12A. Neem je een weerstanden van 3,3Ohm en 3,9Ohm in serie dan is de stroom ongeveer 1,03A. Opgenomen vermogen blijft hierbij ruim onder de 10W. Met de multimeter wil je waarschijnlijk de spanning over de weerstand(=batterijspanning) meten.

Let wel deze draadgewondenweerstanden hebben een nauwkeurigheid van +/-10%

Maar waarom gebruik niet gewoon je lader?

Groet,

lader kan je toch gewoon instellen op ontladen, 1 ampere, stoppen op 6v?
voltage kan je dan gewoon aflezen van de lader...

(moet je wel een computerlader hebben..)

lader kan je toch gewoon instellen op ontladen, 1 ampere, stoppen op 6v?
voltage kan je dan gewoon aflezen van de lader...

(moet je wel een computerlader hebben..)

Zoals ik al zei is het voor gebruik met een 4000mah accu als in de vorige post, deze moet je elke vlucht namelijk even checken of deze nog boven de 6,9 volt zit.

Het gebruik is ook vrij simpel, lader aansluiten, wachten tot het lampje uitgaat... VLIEGEN... elke vlucht even spanning checken met 1A belasting en als deze boven de 6,9v is kun je verder vliegen.

Ik WIL ze dus niet ontladen, ik wil ze niet controleren op capaciteit... ik wil alleen simpel een belasting hebben van 1A @ 7,4v

Gé heeft dit reeds berekend voor mij (mijn dank is groot) en ik ga zodadelijk even de benodigde weerstandjes halen om de theorie te testen.

TESTER IS KLAAR!!
afb14398.jpg

afb14397.jpg

Ik heb vanmiddag even de onderdelen gehaald... 2 weerstanden (3,3 en 3,9ohm)en een multimeter (van wel 5 euro!) en het werkt prima!!

Uiteraard heb ik het een en ander nagemeten en deze weerstanden(in serie) trekken 0,98A (@7,4v) :lol: PERFECT dus!

Cheers,

Richard

ja je bent voor 2 euro getilt :) bij de aldi zijn ze 3 euro :D

wel een dik goedkoper alternatief idee dan die futaba checker.
nice idee 2 thumbs up ! 8)

ja je bent voor 2 euro getilt bij de aldi zijn ze 3 euro

Geheel bewust... ik heb geen Aldi in de buurt en ik moest al naar Rotterdam voor die rottige weerstanden.... kosste alweer genoeg tijd&moeite

Je kan inderdaad met gemak de weerstanden van waarde veranderen om bijvoorbeeld een 4,8v pack met 1A te belasten. Geeft stukke betrouwbaardere waardes dan alleen het voltage meten.

Cheers,

Rich 8)

Raptor Rulezzz zei:
TESTER IS KLAAR!!

Uiteraard heb ik het een en ander nagemeten en deze weerstanden(in serie) trekken 0,98A (@7,4v) :lol: PERFECT dus!

Hmmzz 0,98A tegen 1,03A. Dat zal wel door die 10% onnauwkeurigheid van de weerstanden komen maar dat mag de pret niet drukken. Leuk bedacht.

Groet,

Neem een weerstand van 4,7 Ohm om een 4,8VDC pakketje te testen. Hier kun je een 5Watt ipv een 11Watt weerstand voor gebruiken, scheelt weer in de kosten :roll:

Groet,

Back