1cell balancen???

ik wil een paar kleine 1cell lipo packs maken (2x740 en 2x820), maar ik weet niet hoe ik daar balanceer stekkers op zou moeten aansluiten (als dat uberhaupt al kan) en dan moet ik nog een lader vinden die dat kan (die ik nu heb is alleen voor 2 en 3cell pakketten) ik heb wel echt 1 cell nodig vanwege het gewicht. (komt in een DLG die zo licht mogelijk moet zijn, dus vandaar)

vrgt Jacar

sparkie zei:
ik wil een paar kleine 1cell lipo packs maken (2x740 en 2x820), maar ik weet niet hoe ik daar balanceer stekkers op zou moeten aansluiten (als dat uberhaupt al kan) en dan moet ik nog een lader vinden die dat kan (die ik nu heb is alleen voor 2 en 3cell pakketten) ik heb wel echt 1 cell nodig vanwege het gewicht. (komt in een DLG die zo licht mogelijk moet zijn, dus vandaar)

vrgt Jacar

Ik hoop niet dat je ons nu voor de gek houd, maar toch hier een serieuze reactie! Je kan één cel niet balanceren. T.o.v. wat wil je die éne cel balanceren?
Je moet er gewoon voor zorgen dat de cel onder belasting niet beneden de 3 Volt gaat... echter dan doet je besturing het ook niet meer. En als je laad, zorg dan dat de spanning niet boven de 4,2 Volt uikomt... maar als je de lader instelt op één cel, dan gebeurt dat ook niet!

Het makkelijkste is een de kabel met (liefst kleine) schakelaar van een ontvangerbatterijhouder/ontvangerpakket afknippen, en dan de rode draad aan de plus pool van je lipo (dat is de pool met het alu/nikkel tabje) en de zwarte draad met de min pool van je lipo (volledig nikkel tabje). Inpluggen in je ontvanger... zender aan... ontvanger schakelaar aan en VLIEGEN!!!

Succes, greetz van Aldert

waar zou ik jullie dan mee voor de gek moeten houden een 1cell pakket??? dat is echt niet zo vreemd hoor bijna iedereen met een mini-DLG gebruikt het en dan met nog veel lagere mah's waar ze drie uur mee vliegen (ter verduidelijking ik heb die batterij alleen als ontvangeraccu nodig: een micro ontvanger en 2 micro serov's)

vrgt Jacar

Een lipo pakket uit balans = Onderlinge verschil tussen de cellen in Volt.
Dus waarom zou je een lipo van 1 cell willen balanceren als hij niet uit balans KAN gaan.

Ey Jacar, ik zie dat je in Den Haag woont. Lache dat je ook wil gaan DLGen. Als je mijn modellen eens wil zien? Of samenvliegen?

ik vlieg idd ook op 1 cell lipo. Maar zoals hierboven gezegd is, balanceren betekend dat je bij bijvoorbeeld een 2 of 3 cellenpakket (met de cellen in serie geschakeld) het voltage van alle cellen gelijk trekt.
Als je maar 1 cell heb, dan kan die dus niet in onbalans raken...

sparkie zei:
waar zou ik jullie dan mee voor de gek moeten houden een 1cell pakket??? dat is echt niet zo vreemd hoor bijna iedereen met een mini-DLG gebruikt het en dan met nog veel lagere mah's waar ze drie uur mee vliegen (ter verduidelijking ik heb die batterij alleen als ontvangeraccu nodig: een micro ontvanger en 2 micro serov's)

vrgt Jacar

Dit is ook beslist niet vreemd. Net als Sietse en vééééle anderen heb ik ook modellen met slechts één cel als ontvangerpakket. Dit werkt prima! Met die 740 milli's aan boord kan je waarschijnlijk de hele dag doorvliegen.
Dat aanbod van het bezoekje aan Sietse zou ik niet afslaan... dan is het je allemaal duidelijk :D !

Succes (en dat gaat wel lukken :wink: ),

Greetz van Aldert

Heeft een één cel lipo pakje niet een te lage voltage voor als ontvangerspakket??
Een normale ontvangers pakket heeft 4 nihm of nicad cellen, dus 4,8 volt en sommige servo's kunnen al 6 Volt aan :?

ja maar 2cellen (7,2V) is dus al weer teveel... en aangezien iedereen met een mini-DLG (enkele uitzonderingen) met 1cell vliegt zou ik niet weten wrm het niet zou kunnen...

mijn laatste vraag is dan welke lader ik moet nemen???

vrgt Jacar

1 lipocel als ontvanger/servoaccu gaat goed, mits de ontvanger en servo's daarvoor geschikt zijn (3V electronica) want lang niet alle servo's en ontvangers slikken één lipo als voeding ..... en dan moet je naar 2 Lipo's + een spaningsregelaartjes die er weer 5V van maakt .... en als het op één cel werkt moet natuurlijk de kracht (en/of snelheid) niet "significant" afnemen en dat geld voor de ontvanger ook, daar mag het bereik niet van afnemen tussen de 3 en 4V

Maar in de micro/mini "scene" is wel bekend welke ontvanger en servo's bewezen hebben te werken ...

onvanger weet ik wel ik weet alleen niet of mijn servo's er ook geschikt voor zijn...(BlueArrow BA-TS-3.6 Micro Servo van rctechnics)?

vrgt Jacar

prima :).

Ik heb soortgelijke servootjes uit hongkong.

Heb het nu nog ff druk, maar na het weekend kunnen we een keertje gaan vliegen.

Mijn ervaring is dat eigenlijk alle servo's het wel doen. Alleen wel wat trager en met minder trekkracht. Gelukkig merk je daar geen zak van met zulke lieve zwevertjes :).

De "BlueArrow BA-TS-2.5 Micro Servo" werkt uitstekend op één Lipocel ... (of 3xNiMH) ... dus zijn "grote" broertjes zal ook wel werken .....

Back