1Cell Micro LiPo's laden met een LiPo Balancer

• Topicstarter Topicstarter DriesRC
  • Startdatum Startdatum
D

DriesRC

Guest
Hallo!

Ik vlieg vaak met mijn Parkzone Ultra Micro toestelletjes, maar die parkzone LiPoladers vond ik helemaal niks.
Nu heb ik dus een Kabeltje gemaakt, waaraan je 3 Micro lipo's kunt connecteren en ze met je gewone LiPolader (voor de grote LiPo's) kunt laden.
Je kan op Ebay of op horizonhobby.com zo'n kabels kopen om 4 of meer 1S LiPo's ter zelfde tijd te laden, maar hierbij moet je goed oppassen dat al je LiPo's ongeveer gelijk zijn ontladen, zodat er geen kans bestaat dat de één meer oplaadt dan de andere. Nu vond ik dit nogal onveilig dus maakte ik zo'n laadkabel MET een Balance plug!
Je connecteert gewoon 3 1S LiPo's, en dan connecteer je de balanceplug, en de hoofdplug met je LiPolader zoals je dat zou doen met een gewone 3cell lipo.
Ook kan je je cellen checken met een LiPochecker!
Ik vond dit persoonlijk heel erg handig!
Na wat tests kwam ik schitterende resultaten uit: 3 130mAh LiPo's waren volledig opgeladen na 30 minuten (in tegenstelling tot minimum 1 uur per LiPo met een Parkzone lader)!
Na het controleren met de LiPo checker bleek dat alle 3 de cellen perfect gebalanceerd waren!
Ik denk dat dit wel interessant kan zijn voor de Hobbyist, dus ga ik er enkele te koop zetten op Ebay. Ik ben nog niet helemaal zeker van de prijs, als dit wat populair wordt verkoop ik het zeker aan een veel lagere prijs.

Voor de geïnteresseerden:

3x 1S 3.7V LiPo Ultra Micro Charging Lead WITH BALANCE PLUG for E-flite MCP-X... | eBay

Afbeeldingen van de eerste tests volgen nog

Groetjes

Dries

Zolang de afzonderlijke accutjes ongeveer gelijke staat van lading hebben moet het soort-van lukken. Echter zal je zelden of nooit een 100% lading krijgen omdat de onderlinge verschillen te groot zijn waardoor de lader voor sommige accus te vroeg stopt (beter dan dat ie voor andere accus te laat stopt maar daar heb je balancer software voor)

Zolang de afzonderlijke accutjes ongeveer gelijke staat van lading hebben moet het soort-van lukken. Echter zal je zelden of nooit een 100% lading krijgen omdat de onderlinge verschillen te groot zijn waardoor de lader voor sommige accus te vroeg stopt (beter dan dat ie voor andere accus te laat stopt maar daar heb je balancer software voor)

Een balancer gaat vroeger stoppen wanneer het verschil tussen de cellen te groot is, maar deze cellen zijn elk tussen de 100mAh en 300mAh, dus dus zullen de verschillen in mAh niet groot genoeg zijn voor de balanceur, waardoor hij dus niet vroeger zal stoppen.
Wordt dit echter met grotere 1cellen gedaan kan dit wel gebeuren en die hebben dan een balancer software nodig. Maar de micro vliegtuigjes hebben meestal niet meer dan 200mah, dus is zo'n laadkabel ideaal voor die lipo's.
De tests waren ook allemaal geslaagd, ook met grote verschillen werden alle drie de lipo's naar 98 à 99% geladen!

Update

Update: de kabels kunnen uiteraard naar Nederland verzonden worden! Ik zoek nog naar de juiste verzending, en zal daarvoor binnenkort naar het postkantoor gaan voor wat informatie rond de voordeligste verzending.

Dit is gewoon een goede en veilige oplossing.
Het probleem bij grotere lipos is dat balanceren lang duurt bij onbalans door de kleine balanceer stroom bij sommige laders.
In dit geval zijn de lipos zo klein dat de balanceer stromen voldoende zijn om de zaak netjes en veilig gelijk te trekken binnen korte tijd.
De lipos moeten natuurlijk wel nagenoeg gelijk van capaciteit zijn.;):thumbsup:

Back