1e driftpoging 1:10 Tamiya TT-02R

Discussie in 'Electro onroad' gestart door LeoG, 2 apr 2016.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Vandaag eindelijk voor het eerst met mijn nieuwe driftauto naar het industrieterrein geweest om het driften te leren. Het gaat om een Tamiya TT-02R voorzien van diff-spool aan de achterzijde, drift banden en een Toyota GT86 body.

    auto's op 1 plank.jpg

    Duidelijk is geworden dat ik nog vaak terug moet keren naar het industrieterrein :D. Driften is gewoon moeilijk en strikt gezien heb ik niet gedrift maar heb ik alleen spin outs gehad. Ik heb op een cement-achtige ondergrond gereden en later nog 20 minuten op asfalt maar het verschil in gedrag van de auto was volgens mij niet zo groot.

    Ik ben begonnen met het neerleggen van 2 wielen om een acht te kunnen rijden en om rondjes te kunnen driften om 1 van de twee wielen. Naast dat ik nog enorm veel moet oefenen is er volgens mij veel mis met de setup van de auto, zie foto:

    P4020123.JPG

    De auto is gebouwd volgens het boekje met uitzondering van de stuurinrichting (die is van alu, volgens mij van Yeah-racing), een diff-spool (achterzijde) & driftwielen. De auto is voorts voorzien van een Carson Cup Machine motor en heeft een 26/64 overbrenging. Hij gaat hiermee makkelijk in de slip. Ik heb een aantal keren met mijn vingertoppen de temperatuur gecontroleerd en de motor werd warm, absoluut niet heet.
    (de achterwielen hebben 3 graden toe-in, ik heb neutrale kunststof blokken liggen voor achter)

    Het is me niet gelukt om om een wiel heen te draaien omdat de auto teveel overstuur had en bij corrigeren (counter steer) trok de auto zichzelf snel uit de slip. Het draaipunt van de slip lag in of net voor de auto en ik kon de positie van die as niet controleren.

    Het enige wat ik kan bedenken om het gedrag te verbeteren is het geven van (veel) meer toe-out aan de voorzijde en misschien het monteren van de neutrale fusees aan de achterzijde. Veel meer kan met dit chassis niet echt denk ik, caster en camber zijn bij deze auto niet in te stellen.

    Hebben jullie nog tips voor me zodat ik wel kan gaan driften en echt kan gaan trainen?

    (Als het driften me gaat bevallen dan zou ik het liefst een front motor rwd chassis zelf maken of voor een Sakura D4 gaan.)
     
  2. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Leo,
    driften vraagt om een hele andere afstelling dan wat wij voor het racen gebruiken
    misschien meot je eens via Google op zoek gaan naar de drifters die habben een eigen forum

    http://www.rcdrift.nl/
     
  3. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Jan,

    Dank je voor de verwijzing. Ik heb me daar al opgegeven maar ik krijg geen mail om de inschrijving te bevestigen en een mail naar de beheerder kan niet verzonden worden volgens de site.

    Wat is de reden dat hier niets met driften gedaan wordt op het forum? Het lijkt wel of driften en het modelbouwforum elkaar bijten????
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    beste Leo, als je de zoekterm : "driften" invult krijg je voldoende hits , niet alles is gelijk setup en tips en truuks , maar staan wel in de diverse draadjes , kwestie een beetje lezen en je komt al een boel te weten ,

    http://www.modelbouwforum.nl/search/834944/?q=driften&o=date&c[node]=30

    Daarbij is niet elke ondergornd geschikt om goed te kunnen driften, denk aan bv beton, zoals in de meeste parkeer garage's , ideaal , op beton met een klein laagje zand, kan ik redelijk driften met de rally, zonder enige aanpassingen , op klinkers zal het veel moeilijker gaan ivm de verhoogde grip .

    suc6
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ok, ik moet beter zoeken. Als ik drift, driften, driftopties invoer in het zoekveld dan levert dat geen resultaten op. Toch maar minder invullen.
     
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    en anders via google. wat je zoekt en erachter modelbouwforum, kom je ook een heel eind
     
  7. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Kleine update.

    Ik heb gisteren de achterfusees 3 graden toe-in vervangen door de 0 graden (plastic) versies.

    Vanavond weer even naar het industrieterrein gereden en een nieuwe poging gewaagd.
    Ik wil niet zeggen dat ik nu direct kan driften maar de auto is nu wel in een drift te krijgen ipv alleen een slip.

    Nu maar trainen!
     
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik driftte met mijn tt01 destijds zonder gelockte diffs.Werkte perfect om me te amuseren.Kon perfect het circuit van pk racing rond driften zonder enige drift aanpassing.Om super strak te driften rond elk hoekje moest hier wel wat aan gebeuren maar de baan was breed genoeg en als het niet zo nauw steekt...Zeker te doen
     
  9. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Drift met een hpi e10 zelfs met de standaard 27t motor kun je er mee driften, zit nu een 17t motor in en ik kan het nog niet :D maar wel altijd gezellig
     
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zag in de handleiding van de driftversie (tt02d) idd dat er alleen maar harde banden en misschien een bepaalde pinion bij de kit zitten. De toe aan de voorzijde kan niet eens ingesteld worden.
     

Deel Deze Pagina