1e jet : hotspot !

• Topicstarter Topicstarter bigscale
  • Startdatum Startdatum
Mijn HS weegt 8,5 zonder, en 10,3 met...vraag me af of het wat zwaar is...

Bij deze de foto`s van de gear

hotspot%203%20jet%201A.jpg

hotspot1%20jet1A.jpg

Mijn vleugels zijn vooral zwaar, door de G4 en glasmat en plamuur, kist is wel heel dun gespoten, heb ook 2 - 5 cell - accu`s, 1 lucht reservoir, de gear is nu op dural geschroefd, welke met 24 uur epoxy verlijmd is met het triplex spant, dit na uitbreken van mijn eurokit, ben blij toe dat het zo sterk is, en dat de krachten niet meer zoveel worden doorgevoerd op de ophanging, zoals eerder gezegd, dit had ik gelijk moeten doen !

Ik vind nog altijd de HS te snel met landen, ik vraag me af bij welke speed hij overtrekt, ik land met 60 km/uur,

jet1a.JPG

Jochem,
De mijne heeft bvb 2 ontv accu's en een EMCOTEC RV6 "Weiche" erin. Ik heb wieldeuren die weer dicht gaan nadat het gear down is, vier ailevator servo's, 2 rudderservo's, de vleugels en de romp zijn gespoten, Intairco wielen (de beste maar niet de lichtste, van volgummi), 2 luchttanks (eentje voor de remmen) en ja, dan loopt het gewicht op.....

Je hebt de "thumbnails" versie van je foto's geplaatst, je moet éérst op de foto klikken zodat hij groot wordt, dan er met de rechtermuis op klikken en dan bij "eigenschappen" de link overnemen en die tussen de IMG tekens in je posting zetten.

hallo bigscale,

een hele hoop mensen hebben problemen met het landen van een jet door de snelheid.
maar het is gewoon een kwestie van een beetje lef
je denkt van o hij is zwaar dus heeft hij veel snelheid nodig met landen anders valt hij uit de lucht.
dat is echt niet waar, je moet gewoon veel eerder je gas er af halen voor de landing.
als ik ga landen is mijn gas er al af voor de laatste bocht en dan moet ik nog aanvliegen voor het rechte stuk.
het is echt ongelovelijk hoe langzaam een kangaroo/hot spot kan!!!!!!!
hij blijft bijna stationair hangen in de lucht.
ze hebben ook een gigantisch zweef vermogen
voor je gevoel is het een beetje tegenstrijdig om zo vroeg je gas er af te halen.
maar je zal zien dat hij dan heel mooi rustig binnen komt met nog genoeg snelheid.
ik zou zeggen probeer het gewoon eens een keer

en je gewicht van je kist is heel normaal 10.4 kg vol

met vr gr maikel

Ha Maikel,

Thx voor je bemoedigende info !! Ik heb al eens op base turn het gas op idle gehad,vond dat hij in de bocht naar final wat zwalkte..dus weer wat bibbers...en gas erop...ook zie je moeilijk hoe snel hij nu werkelijk aan komt vliegen, tot op een meter of 15 voordat hij passeert, en omdat ik dan aan de rand sta van het veld, immers heb ik de hele baan nodig, landt hij voor je gevoel verder op de baan...wat niet zo is...

Maar ik ben blij te horen dat hij zo langzaam kan, ik moet gewoon meer sticktijd hebben met de HS, en dan komt het helemaal goed, had het ook - weliswaar minder - met mijn extra 300 die ook wat centjes had gekost...

Tot horens

probeer maar wat hoger in de lucht tot hoever je hem kan uitmelken ,toch?dan kun je zien wat hij gaat doen als je hem echt te langzaam maakt en weet je wat je te wachten staat.

wie niet waagt wie niet wint.
Grt.

Dat doe je niet zo snel met een jet, flatspin is niet leuk..tuurlijk ga je je kader waarin je vliegt vergroten, maar omdat gelijk te doen, ben liever wat conservatief..al zou je dat niet zeggen als je me ziet vliegen :)

Wel is een delta misschien wat goedmoediger, komt goed !

bigscale zei:
Dat doe je niet zo snel met een jet, flatspin is niet leuk..tuurlijk ga je je kader waarin je vliegt vergroten, maar omdat gelijk te doen, ben liever wat conservatief..al zou je dat niet zeggen als je me ziet vliegen :)

Jochem als jij hem in een flatspin kan krijgen ben je een hele piet.
Kan alleen maar als je het zwaartepunt erg achterlijk hebt zitten.
Hij gaat als het ware planeren in de lucht als je een beetje gas erop houdt, maar valt absoluut niet naar opzij weg.
Doe het wel even voor als ik je tegenkom op Helchteren.
Als je 10 vluchtjes verder ben komt het zelfvertouwen ook wel.
De boomerang waar ik de winter mee doorvlieg weegt getankt 18,5 kilo, maar kan bijna stapvoets geland worden, en dat op een span van 2,5 meter.

Grtz Ger.

Ger Kovacs zei:
bigscale zei:

Hij gaat als het ware planeren in de lucht als je een beetje gas erop houdt, maar valt absoluut niet naar opzij weg.
De boomerang waar ik de winter mee doorvlieg weegt getankt 18,5 kilo, maar kan bijna stapvoets geland worden, en dat op een span van 2,5 meter.

Grtz Ger.

Nou Ger

ik heb er zelf een kangaroo op zn rug moeten landen
en een Harpoon in een spin plat op de grond.
beiden hadden een goed zwaartepunt.
als die krengen met te lage snelheid op de rug liggen of een flat spin.
en je zit ongelukkig te laag , heb je toch goede papieren nodig.........

Sandor zei:
Ger Kovacs zei:
bigscale zei:

Grtz Ger.

Nou Ger

ik heb er zelf een kangaroo op zn rug moeten landen
en een Harpoon in een spin plat op de grond.
beiden hadden een goed zwaartepunt.
als die krengen met te lage snelheid op de rug liggen of een flat spin.
en je zit ongelukkig te laag , heb je toch goede papieren nodig.........

Nou Sandor, zit ik net een beetje zelfvertouwen uit te delen aan Jochem, maak jij hem weer onzeker. :bye:

Maar toen jij die kisten op de kop overtrokken kreeg, stond toen het vermogen nog iets op? (trustpunt hartlijn?)

Grtz Ger.

Toen de Hotspot op zijn rug lag en er niet uit kwam, had ik er volgas op.
De recovery gebeurde pas toen ik het gas eraf trok, én vol UP trok.
Kennelijk is het krachtenevenwicht in een inverted flat spin dusdanig dat de motor de neiging van de neus naar beneden te steken, tegengaat, zeker bij de Roo met een hoge thrustline.

Uit de 1/1 vliegerij weet ik dat het verstoren van de min of meer stabiele stroming van een flat spin de clou is om er uit te komen. Dus bvb door je wielen eruit te gooien, remklep vol uit, of iets dergelijks. Bij de Hotspot met zijn rug-remklep, kan dat zeker goed uitwerken in een rug spin(had ik overigens toen even niet aan gedacht....), mogelijk bij een "normale" flat spin kan dat weer tégen je werken!

Testvluchten met nieuwe kritische 1/1 kisten hebben doorgaans een recovery chute in de staart zitten, die stopt de rotatie en trekt de staart omhoog. Airliners met een T-staart, die gevoelig zijn voor "deep stall", zoals de F28 werden in de testfase voorzien van raketten onder de staart, die recht naar beneden gericht waren. Als ze niet meer uit de stall kwamen, konden ze de raketten afschieten waardoor de neus naar beneden geramd werd en het herstel kon beginnen.

"Deep stall" is een overtrokken toestand waarin de (T-)staart geheel in het zog van de vleugel terecht is gekomen, zoals bij extreem hoge neusstanden gebeurt met testvliegen. De werking van de staart plus hoogteroer is dan tot 0 gereduceerd.
Sommige van die types zijn in productiemodellen werden dan ook later uitgerust met een "stick pusher", een apparaat wat de stuurkolom uit je handen ramt en vol "down" geeft, als je invalshoek te groot dreigt te worden.

De Airbussen doen het subtieler, die hebben een "protected envelope", de software beschermt het toestel tegen allerlei extreem gevaarljke situaties door domweg te weigeren het toestel in een zo'n vliegtoestand te brengen, je kunt bvb bij de A330 kort na de start vol UP geven en vol aileron, hij zoekt dan zelf de maximale dwarshelling en pitch uit, die mogelijk is zo vlak bij de grond, zonder te overtrekken. Mja een "bus" vlieg je dus niet "direct" meer, maar je bedient een computer, die op zijn beurt het vliegtuig stuurt.

Wij moeten het zonder dat alles doen, en zoals Sandor al zegt, je moet dan wel de luxe hebben van hoogte....

De jets met een variabele nozzle zijn hier duidelijk in het voordeel!

@ Ger, dank voor je geruststelling, moet het nog ondervinden natuurlijk, mijn `ervaring `met andere `jets`is de Sabre van Kyosho, daar ondervond ik ook snap achtige vliegeigenschappen met te weinig snelheid, maar goed, dat was een pijlvleugel, met een ander zwaartepunt.

Toch vond ik het een opsteker om met de Sabre te vliegen, omdat het marginaal was vanwege te weinig vermogen en geen propwind over je roeren.

@ Richard, ik merk dat je kennis hebt van Aerodynamica, vanuit dat oogpunt ben ik ook juist daarom conservatief, ik mag zelf een aardig vliegtuig besturen, en dan ben je opgeleid met het respecteren van marges.

Toch met modelvliegen ben je soms een testvlieger, en dat maakt het ook erg leuk.

En...wanneer helchteren mensen ?

Groet

Jochem Helchteren?

Je hoort het bijtijds.
Die sabre van kyosho? ik heb er twee gehad, de eerste vloog inderdaad erg trickie maar dan leer je goed in de flight enveloppe te blijven anders is het einde oefening of je moet geluk hebben om de kist te recoveren.
PS dat lag niet aan de pijlvleugel maar aan de zeer enge vleugel koorde verhouding (erg dunne vleugel)
De grote sabre van mij is absoluut niet 'snap' gevoelig, en de overtrek is ver weg, weegt getankt ook 15,5 kilo. op 2 meter span.
Als jij lekker met die kyosho sabre uit de voeten kon dan is de hotspot een makkie om mee te vliegen.

Grtz Ger.

Back