1e jet : hotspot !

• Topicstarter Topicstarter bigscale
  • Startdatum Startdatum
:D

wat betreft die adrealine, fewwwww 8O !

Heb echt die dag, avond en nacht in de wolken gelopen, wat een kick !

Nu ff afkicken,

grt

Hey Jochem,

Blij te zien dat mijn kist bij een eigenaar terecht is gekomen die ervan kan en durft te genieten !

Geeft een heerlijke kick he !!!!

Welke aanpassingen heb je noch gedaan ??

Laat een keer weten als je gaat vliegen, ik wil hem graag nog een keer zien vliegen !

mvg Fred

Hoi Fred,

Leuk dat je wat schrijft !

Je hebt idd iemand erg blij gemaakt, k heb weinig aangepast hoor, alleen de closed loop besturing van het neuswiel, en een verwijderbare antenne geinstalleerd.

Ook de remleiding van 1 wiel moet nog vervangen worden, die blaast als een ballon wat op,

Maar echt super die kick, k kan me goed voorstellen hoe jij dat als 1e vlieger hebt moeten doen...

K geef wel een seintje als er nog dit jaar gevlogen wordt!

Jochem

Was het nog zo warm dat je daar zonder rillingen in korte broek en t-shirt kon staan? :lol:

Grt.

Ja inderdaad, ik dacht...de zomer is begonnen :D

Het was echt heerlijk, en zoals de mensen me daar kennen, als het 20 graadjes is, dan trekt Jochem zijn korte broek aan,

Grt.

Een filmpje maken lijkt me lastig omdat de jet vrij snel gaat voor een ongeoefend filmer, maar ik wil het best eens aan mevrouw bigscale eens vragen,
Bovendien moet het weer ook nog toelaten dit jaar,

Grt.

Vandaag de dubbele Hotspot dag.....(Hutspot? :D )

Tussen de lichte motregen door lekker gejet vandaag op Deelen.
Leonce B. was er ook met zijn HS. Zowel Thomas als ondergetekende hebben met onze HS samen een vlucht met Leonce gevlogen.
Is formatie vliegen met een propkist al niet makkelijk, met een jet al helemaal niet...zeker niet als het volgas gaat..later wat met minder gas erop, ging het iets...nou ja, eigenlijk ook niet makkelijk.
Zal véél oefenen zijn wil je dit beheersen, en de HS is daar met zijn geringe weerstand te snel voor denk ik.

Zo vaak vliegen er geen twee HSen samen in NL, dus even vereeuwigd..helaas de twee in volle vlucht op één fotootje pakken was (nog...) niet te doen.

Aanvankelijk had ik startproblemen, met zowel de HS als de F16, op aanraden van Leonce B de gloeiplugspanning een stuk hoger gezet, en daarna startten de Jetcats weer als vanouds.

IMG_2245.jpg

IMG_2246.jpg

Niet te betalen voor een sterveling (maar Leonce zit in die verfwereld...).
Op de grond supermooi, maar in de lucht beroerd.
Het is voor hem de eerste en de laatste keer.

Ook reparaties zijn ondoenlijk als je geen profi spuitert bent.

Hotspot guys !

Ik heb vrijdag hier, in het zuiden des lands, op een prachtige middag ook weer 3 HS vluchten gemaakt, echt he le maal top !

Het wordt steeds beter met inschatten hoeveel energie de kist nog heeft aan landen.

Als je op final zit met een vlakke aanvlieg hoek, blijft het lastig in te schatten hoe hard hij nog vliegt, zeker als je hoogte verruild voor snelheid.

Na uitlezen van de data blijkt de snelheid toch ongeveer 60 k/uur te zijn met landen..oeff...en dat zonder speedbrake...het lijkt wel langzamer als hij voorbij komt...

Top snelheid was 306 km/uur, echt kicken...

De 3e landing deed ik voor het eerst met gear uit, zag er aanvankelijk goed uit voor landing, echter was mijn neuswiel niet gelocked bleek tijdens touchdown, en door te weinig afvangen....finger problems....ook schade aan de linker main...dus weer lijmennnn...

Enfin, het was wederom heerlijk,

Mooie kisten mannen, en trouwens Richard, ik heb je verslag op universe gelezen, misschien tzt ook van die A1 struts voor mij...

Grt.

Jochem,

Heb jij het snelheidssysteem van Jetcat erin zitten?
Ik heb nog een mooie pitot tube houder, kzit er ook aan te denken. dat aan te schaffen.

Één landing van mij was toch weer een sprongetje, maar vanwege de A1 poten niet met de neus omhoog zoals de Euro's doen, dus daarna het af kunnen maken met een normale landing.
Thomas, mijn zoon, landt hem door direct na de touchdown het hoogteroer los te laten, moet ik even aan wennen, ik ben altijd gewend (1/1 achtergrond) het hoogteroer vast te houden.

Maar idd het precies plaatsen van de HS, zoals je op een grasveldje moet kunnen, dat vind ik nog best moeilijk. Ook het gedrag van de Jetcat P80 is daar debet aan, hij spoelt slecht op vanuit idle.
De snelste die ik nu ken is de Booster van Graupner.

Ik ga de volgende keer wat experimenteren met een "kraaienmixer" die samenloopt met de speedbrake.
Leonce B. heeft goede ervaringen met de speedbrake verder eruit te laten komen, tot 90 graden. Remt als een beer volgens hem.
Mja, daar moet je weer een andere cilinder voor inbouwen...

Komend weekend ga ik weer knallen, als het weer het toelaat...

O, ik heb nog even nagevraagd over die verf, als je die verf koopt dan ben je net zoveel kwijt als de bouwdoos van de HS zelf kost....
Verder zei Leonce dat alleen onder speciale omstandigheden het zicht erop minder is, maar doorgaans dus juist wel goed te zien en inflight soms geinige kleurverschillen laat zien.

Hier nog een plaatje van Leonce in een fly past:

IMG_2228a.jpg

Hallo Richard,

Ik heb idd zo`n pitot buis in de voorlijst van de vleugel, erg leuk om na de vlucht de gegevens uit te lezen,
Zo heeft mijn vliegmaat ook een programma op zijn laptop waarop je de gehele vlucht kunt uitlezen, zo kwamen we op de landingssnelheid en de topsnelheid 8) .

En ja, het is echt plannen met landen op 1 hectare, die kraaienmixer heb k ook, alleen nog niet getest in flight...het zit ook een beetje tussen de oren, het is gewoon imponerend als hij zo voorbij suist,

Ik heb 1 doorstart gedaan vanuit idle en het klopt dat hij op 3/4 veld over weer op 100% zit, duurt dus even, maar daarna verticaal omhoog al rollend, makes me very happy :thumbsup:

De struts ga ik nu schroeven op een alu plaatje , die ik verlijm op het triplex, hopelijk is dat sterk genoeg,

Grt

Jochem,

Het probleem met de Euro's (en véél andere landings gestel types) is dat ze verticaal inveren. Op een mooie betonbaan is dat OK, maar op gras, waarbij de poten erg zwaar naar ACHTEREN worden belast door hobbels in de baan, ontkom je er bijna niet aan dat je een veersysteem moet hebben wat ook achterwaarts weg kan zwenken.
Ofwel je reparatie zat slechts tijdelijk helpen, vroeg of laat scheuren de poten zich toch weer uit de romp.

Een modificatie van een Behotec mechanisme plus jet A1 poten gaat je alles bij elkaar toch een 400 joero's kosten....
Daar komt bij dat ik gekozen heb voor een air/air systeem en géén spring/air zoals er origineel opzit, dus moet je ook een Ultra Precision ventiel hebben.
En dan hád ik er al Intairco wielen op zitten.......

Ik heb al eens in een ander draadje gezegd dat je nergens meer van schrikt als je jet vliegt.......

Hoi Richard,

Duidelijk verhaal, ik kon tot voor kort ook op beton vliegen op de basis van woensdrecht, maar nu niet meer helaas,

Ik zal zeker zo`n combo overwegen, uit jou verhaal bleek ook dat de A1 struts niet de juiste lengte hadden en dat je deze zelf moest aanpassen ?

Was dit toeval, of kun je gewoon de goede lengte krijgen ?

Ik overweeg om zo vaak mogelijk gear up te landen om de gear te ontzien.,

Aangezien ik het goed te pakken heb is zo`n investering gewoon een goed idee,

Groet,
Jochem

Het probleem met de Euro's (en véél andere landings gestel types) is dat ze verticaal inveren.
hoi,

Ik heb zelf ook ongeveer 100 vluchten met rechte stuts op een rooII
staan voor ik ook veranderd ben naar A1 jet struts (op advies van sandor). WERELD van verschil maar volgens mij heeft het springen meer te maken met het feit dat het zwaarte punt precies op de rechte struts ligt. En met de A1 struts liggen de wielen achter het zwaarte punt.
Want verticaal inveren met rechte struts gebeurd wel maar minimaal.
Dit in combinatie met een hoge vliegsnelheid en hoek van turbine met hoge restdruk zorgt er voor dat hij weer opspringt.
Ik heb ook eens een paar keer met motor uit geland en had ik met rechte struts ook geen probleem.

uit jou verhaal bleek ook dat de A1 struts niet de juiste lengte hadden en dat je deze zelf moest aanpassen ?
ten opzichte van de orginele eurokit strust moets ik de wielbak
iets ovaaler maken de neuspoot moet je inderdaad verlengen op de site van digitech staan de maten erbij.

groeten michel.

Jochem (grappig, mijn oudste zoon heet ook zo...)

Ja, kijk nog eens goed op de foto's van dat draadje op RCUniverse, daar kun je de tussenstukken duidelijk zien. Heb ik laten maken door een vriendje, koud kunstje voor iemand met een draaibank, gemaakt van een wat hardere ALU soort, ik meen 14mm dik (neem dikte bovenkant van de 1A poten).
Laat er een 6mm doorlopend gat in boren. Daar weer een lange 6mm verenstaal kern in, die in de Behotec steekt en in de poten, klaar ben je, nog niet één keer een probleem mee gehad. Maar ik ben ook nog nooit op gras geland!
Ik meen dat ik bij de hoofdpoten een bus van 6cm lengte nodig had, en voor de neuspoot eentje van 8cm! Weet de maten niet zeker meer, kun je prima zelf uitvogelen als je in het bezit bent van het Behotec mechanisme en de Jet 1A poten.
Ik heb de neuspoot ook iets korter gemaakt, zodat hij na de landing iets of wat "nose low" over de grond rijdt, beperkt het springen ook, na de landing drukt hij zich tegen de grond (als je tenminste het HR loslaat!!!)

De WIELbakken hoefde ik NIET aan te passen, alleen de lange openingen waar de poten zelf in komen te liggen moesten breder. Inmiddels heb ik daar al wel verbrede deuren voor gemaakt, maar nu nog iets maken dat die vervl@@kte dingen aan de poten gemonteerd kunnen worden.....

Je moet die Jet 1A poten ook niet helemaal zien als volledige poten, er zijn maar weinig modellen waar ze passen zonder aanpassingen, want dan ligt je model láág bij de grond. Het zijn meer de ONDERkanten van poten.

Hmmmm, buiklandingen....voordeeltje van gras!

Nee, Deelen was een tijdje dicht voor jetvliegen ivm brandgevaar, maar nu zijn er nieuwe afspraken met de basiscommandant gemaakt en kunnen we weer bollen. In de zomer extra beperkingen bij droog weer, heb ik geen moeite mee, is best realistisch.

NOPE, forget it, er mogen helaas geen (jet)gastvliegers meer uitgenodigd worden....jammer....

Back