--1e keer hellingzweven-Tips?--

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door jan1966, 30 jul 2011.

  1. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    20 augustus ga ik 2 weken naar Fiss in Oostenrijk.

    Vorig jaar was ik daar ook en ontdekte ik dat er in Fiss een hellingzweeflocatie is.
    Ik heb daar toen een paar keer staan kijken.

    Nu wij daar weer heen gaan heb ik besloten een Multiplex Xeno mee te nemen. De Xeno omdat deze weinig ruimte in neemt in mijn auto.

    Ik heb de Xeno vorige week gekocht en sinds vandaag is zij vliegklaar.
    Het zwaartepunt en de roeruitslagen zijn conform de bouwbeschrijving.
    Voor de vakantie zal de Xeno niet vliegen vanwege de afwezigheid van een motor.

    Ik vlieg normaal gesproken met electrozwevers. Momenteel met een hotliner.
    Ik heb dus ervaring met rolroeren en "snelle" zwevers.

    Helling zweven is nieuw voor mij. Mochten er andere vliegers bezig zijn, dan vraag ik wel of zij mij willen helpen, maar mocht ik de enige zijn dan gaat de Xeno ook de lucht in.

    Mijn vraag:
    -Hebben jullie tips hoe te handelen op de helling?

    Alvast bedankt en groeten van Jan
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zo, je durft, om meteen in de Alpen te gaan vliegen. Dat is nu niet direct de meest makkelijke locatie om het hellingzweven te leren. Wel goed dat je eerst met een Xeno gaat vliegen, die kan denk ik wel wat hebben.

    Wat tips:
    - Als je dicht aan de helling blijft, draai dan altijd van de berg af. Je bent dus eigenlijk continu achtjes aan het vliegen. Hoe harder het waait, hoe belangrijker dit is. Als er een mooi windje staat en je draait naar de berg toe kan het vliegtuig wel eens veel eerder bij je zijn dan je verwacht. Je kan wel complete cirkels draaien, maar dan moet je voldoende afstand tot de helling hebben. Vrees overigens niet om wat verder weg te vliegen, zeker in de bergen draagt het op ruime afstand voor de berg nog goed.
    - Plan je landing van tevoren. Bekijk voor je gaat vliegen heel goed waar je je vliegtuig neer wilt zetten, hoe je aan komt vliegen, waar je je hoogte af kunt bouwen etc. Tijdens het vliegen gaat dat echt niet meer. Landen is op de meeste hellingen in de bergen uitdagend. De landingsplaatsen zijn vaak klein, soms stenig en meestal niet vlak.
    - Vaak is de grootste uitdaging bij landen in de bergen het kwijtraken van de energie. Ook op de landingsplek kan het nog stijgen. Als je tijdens je hele aanvliegroute in stijgende lucht moet vliegen ga je je vliegtuig naar beneden drukken waarbij je veel snelheid opbouwt. Die energie zul je ergens kwijt moeten raken. Je zal dus ergens een stuk lucht moeten vinden waar het niet te hard meer stijgt, daar moet je je energie verliezen. Remkleppen of butterfly is verdomde handig in de bergen, maar helaas heeft de Xeno geen remmogelijkheden.
    - Neem indien mogelijk een kijker mee die kan zien of de aanvliegroute vrij is van wandelaars, zelf heb je je handen vol aan je model. Ook kan het zijn dat er schermvliegers actief zijn. Probeer afspraken met ze te maken en gebruik je verstand. Mandragend verkeer gaat uiteraard altijd voor.
    - Hou voldoende luchtsnelheid in de landing. Het laatste stukje kan erg turbulent zijn en er kunnen allerlei vreemde windeffecten optreden, denk aan (soms 180 graden) draaiende wind of zware windschering.
    - Ga ook op zoek naar thermiek. In de bergen kan het bijzonder thermisch zijn. Blijf dus niet altijd strak aan de helling plakken maar steek ook eens het dal in om te kijken of er een mooie bel zit.
    - Neem secondenlijm mee!

    Ik heb vorige week nog in de Alpen gevlogen. Het is uitdagend, maar ook zeer gaaf.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Jawel,
    1. De start: hoe harder de wind waarin je start, hoe meer je met de neus naar beneden start. Als je dat niet doet loop je kans op een gigantische overtrek. De wind komt immers van onderen, bij een horizontale start heb je dan al een gigantische invalshoek tov. de vleugel.
    2. Vliegen: de eerste tijd steeds 'achtjes' dwars op de helling vliegen. Dwz. je vleigt van links naar rechts (of andersom) en als je omkeert draai je van de helleing weg. Pas later als je in de gaten hebt hoeveel sneller je naar de helling toe vliegt, als er vanaf kun je ook bochtjes naar je toe gaan maken.
    3. Landen: zolang de wind er is kun je blijven vliegen. Maak daar gebruik van om de landing te oefenen. Zorg dat je hebt gesproken met de 'locals' over de landing, heb een aantal van hun landingen gezien. Ga dat dan zelf proberen. Eerst hoog, en dan vlieg je gewoon over, dan weer een rondje iets lager. Net zolang tot er een rondje is waarbij je op de grond terecht komt.
      De landing gebeurt vaak met wat verhoogde snelheid, omdat je vaak met forse turbulenties te maken hebt. Bestuurbaarheid is dan alles. En als er wat meer wind staat is je grondsnelheid toch beperkt.
    4. Het 'gat in': Zeker als je niet enkel op dynamische wind vliegt, maar ook vaak van thermiek gebruik zult moeten maken, bestaat de kans dat die thermiek een keertje niet komt. Je zakt onder je starthoogte. Zorg dat je van tevoren weet waar je in zo'n geval zou kunnen landen.
      Vraag aan de 'locals' waar je in die gevallen meestal toch weer thermiek vindt.
      Zakt het echt onderuit dan is de eerste reactie van mensen om dicht bij de helling te zoeken naar lift. Dat is prima, maar als die er niet is, dan moet je (tegen je gevoel in!) weg van de helling. Het dal in, als je veel lucht onder je hebt, is de kans op thermiek groter, en evt. gevonden thermiek sterker!
    5. Buitenlanding: Ben je eenmaal echt onderuit gezakt, en moet je ergens ver weg/beneden je landen, zoek dan in de laatste fase naar de schaduw van je kist (als de zon schijnt). Daaraan kun je goed de hoogte inschatten.
      Realiseer je dat wij vaak denken dat onze kisten 2 à 3 keer zo ver weg zijn dan in werkelijkheid.
    Veel plezier,
    Dirk.
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Jan,

    als Fiss-fan heb ik nog wel een paar tips voor je :)

    Eten: Kulturhaus. Is een restaurantje bij het plaatselijke verenigingsgebouw.
    Wolfgang en zijn vrouw Elke runnen dit zaakje. Eten is perfect voor niet al te veel geld. Neem er een lekkere Weizen bier bij (400ml). Porties zijn "een beetje groot", dus als je het niet opkrijgt schaam je dan niet :)
    Wolfgang heeft een iets "rauwere" humor, maar is een man met een goed hart, en modelvlieger hoewel hij daar de laatste jaren weinig aan toe gekomen is.
    http://www.fiss.tirol.gv.at/gemeindeamt/download/220150325_1.pdf pagina 36.
    Trust me !! Ik weet wat eten is, en hoe een keuken werkt (zelf 6 jaar de scepter gezwaaid in een volwaardige restaurant keuken op het strand in Zandvoort).

    Goed terug naar het vliegen.
    Uit je tekst maak ik op dat de Xeno nog niet gemotoriseerd is.
    Dat maakt dat ik je wil adviseren om het vliegen te beperken tot het vliegen bij het dorp zelf in plaats van op de berg zelf.
    Waarom?
    Omdat op de Schonjöchl (2500m) je zeer beperkt bent met landingsmogelijkheden.
    Indien er thermiek is gaat alles goed, maar waar er thermiek is moet er ook lucht omlaag gaan. En mijn ervaring is dat dat alles op die hoogte een beetje extremer is dan we hier gewend zijn in Nederland. Als er thermiek is, gaat het super hard omhoog, maar als er geen thermiek kan het ook heel hard naar beneden gaan. Niet voor niets wordt zoiets ook weleens omschreven door de duits-taligen als "wenn eine Eliphant drauf sitzt" (nee geen verwijzing naar Fotor's model). Danb gaat het gewoon hard omlaag. Aan de noordzijde van de berg neit zo'n erg probleem: je moet alleen een stuk naar beneden lopen en hopen dat de landing (buiten beeld) zonder al te veel schade is afgelopen. Aan de zuidzijde is het een ander verhaal: daar heb je in principe de eerste 250-300 meter onder starthoogte geen makkelijke landingsplek. Daarna is het gezien de afstand (en dus inschatting van hoogte etc etc) een kwestie van geluk. Of je moet er voor kiezen om je vliegtuig onder ooghoogte "ergens" in de bergwand te prikken. En dan moet je tussen de lawinehekken door naar beneden klimmen in de hoop om je vliegtuig te vinden.

    Echte locals zijn er niet veel (meesten zijn hard aan het werk !!), dus kijk eerst even rond hoe de anderen vliegen.

    Als er een zuidenwind staat (of zelfs een föhnwind) dan wordt het verhaal wat anders, dan kun je zelfs een "schuurdeur" naar buiten gooien zoals de Duitsers dat zeggen.

    Goed, dan bij het dorp zelf.
    Met de rug naar het dal toe ligt aan de rechterkant van het dorp een plek waar je kan vliegen. Dit staat ook aangegeven op alle kaartjes van Fiss. De route is of via de wandelpaden, of (zoals ik) met de auto langs Hotel Toalstock omhoog, langs de houtzagerij totdat je links het pad naar het tussenstation van de lift Ladis-Fiss ziet. Parker daar je auto, ga rechts van de weg door de hekken. naar een klein hokje met rondom glas. Daar aangekomen zie je schuin links (op richting 11:00 uur) op ongeveer 200 meter afstand een open hokje. Dat is de vliegplek. Er hangt daar een frequentiebord, er staan 2 zonnecellen op het dakje die een accu laden. In het open hokje zie je aan de waand 2 strips met gaatjes, hier kan je lader op aan sluiten.

    Als je daar richting Ladis kijkt (en richting de burcht) heb je de richting om te vliegen.
    Indien de wind daar recht op de helling staat.
    Als de wind daar van rechts komt (uit de richting van het dorp) dan valt daar ongemotoriseerd niet veel te vliegen. Maar dan is dat een wel een teken dat het boven op de berg bijna "veilig" is om te vliegen aan de zuidkant. Dan waait er namelijk de zuid-föhn.

    In geval van zuid-föhn winden kan je 's ochtends tot 10:00 - 10:30 uur nog prima vliegen bij het veldje bij het dorp.

    Als de wind na 10:30 rechts van het lokale veld komt, veranderd niet meer gedurende de dag. Dus dan heeft het niet veel zin om te wachten of de wind afneemt of draait naar een gunstige hoek. Dan moet je dus eigenlijk de berg op of een een gezellig familiedagje inlassen :)

    Een uitgebreid verhaal om jou (en anderen) wat meer informatie te geven.
    Waarom? Omdat ik Fiss een leuk dorpje vind, en er al 5 heerlijke vakanties heb doorgebracht.
    Omdat de kick van het vliegen bij het lokale veldje geweldig is: er zijn periodes met thermiek en er zijn periodes dat je "moet zoeken" naar thermiek. Periodes dat je eindeloos kunt vliegen, en 3 minuten later van 300 meter hoogte naar beneden dondert en moet landen. Echt vliegen in de bergen, extreem vergeleken met Nederlandse omstandigheden.
    Gelukkig heb ik het vliegen daar zonder veel schade en schande geleerd, af en toe een romp moeten repareren met epoxy en glasmat.
    Qua keuze is de Xeno niet echt slecht, maar als je de mogelijkheid heb om een klein 2-assetje mee te nemen (1,5-1,8m spanwijdte) voor het vliegen op het veldje bij het dorp: dan DOEN !!!

    Veld bij dorp: vooral leuk met lichte zwever of electro-zwever.
    Boven op de berg: voor iets groter (hoewel licht ook kan, maar hoe de omstandigheden in de gaten !!!).

    Ik PB je nog mijn telefoonnummer als je meer vragen hebt.
    Nogmaals ik ben bekend in Fiss en vind het heerlijk daar, en wil je mijn positieve ervaringen graag meegeven.

    Hans
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Over een paar dagen kan ik je vertellen hoe de Xeno het doet in de alpen. Ik zit nu in Landhaus kitzblick en we gaan deze week enkele keren vliegen op de hellingen en dan mag de Xeno ook mee, met en zonder motor. Daarnaast liggen nog enkele modellen in de auto.......................
     
  6. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Allen ontzettend bedankt voor de vele nuttige tips.
    Nu ze nog allemaal in mijn hoofd stampen en tijdens het vliegen in praktijk brengen.

    Hans,
    Zoals ik al in jouw draadje over het Fiss Flying Circus aangaf was ik daar toevallig in 2010. Ik ben toen met vrouw en dochter op de Schönjoch wezen kijken. Erg indrukwekkend.
    Vooral het van hoogte aanduiken en met gigantische snelheden langs de top vliegen vond ik erg spectaculair. Dynamic soaring heet dat meen ik. Misschien iets voor volgend jaar.

    Vorig jaar zat ik in een appartement pal onder het modelvliegveld van Fiss.
    Haus 2
    Vanuit de keuken keek ik uit op het vliegveld.

    Dit jaar zitten wij iets lager op de berg Apart-Hotel Dreisonnenhof - Serfaus-Fiss-Ladis | Apart-Hotel Dreisonnenhof
    Ik hoop niet dat het er zo uit ziet als op de foto (sneeuw)

    Bedankt voor je tips aangaande Fiss.

    De keuze op de Xeno is gevallen omdat ik in mijn auto geen plaats heb voor de 1 delige vleugel van mijn hotliner.
    IK heb de Xeno voor 35 euro van Marktplaats. Helemaal nieuw dus daar kan ik geen buil aan vallen. Ik moest alleen nog 2 MG servo's kopen.

    Theo,
    Dat jij nu gaat hellingzweven met een Xeno is helemaal perfect.
    Als jij nog tips hebt hoor ik dat ook graag.
    Veel plezier en mooi weer gewenst.

    Nogmaals allen bedankt. Op 4-9 kom ik terug en laat ik jullie de afloop weten (en de foto's)

    Gr. Jan
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Vlieg ze Theo ;)
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Met de xeno heb ik vorig jaar al op de zeedijk bij Breskens gevlogen en dat ging aardig. Maar hier in de echte bergen moet ik nog zien wat hij doet. Het handige is dat ik de originele draagtas erbij heb, dus makkelijk mee te nemen.
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    1 tip.... vlieg niet direct, maar steel info met je ogen van de ervaren thuis piloten.
    durf ook vragen te stellen.... ze eten je heus niet op :) voor de rest kan je altijd veel filmpjes kijken en tekstjes leven over hoe ze het doen.
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    En met een beetje oefenen vlieg je binnen de kortste keren zo:



    (Dit is een Maiden vlucht....8-O8-O8-O )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Doe jij dat dan nooit op een eerste vlucht met een 4m bak? ;)
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Jawel, maar meestal niet zo lang aan één stuk ... :(

    Dirk.
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Potverdikkie Raymond, dit zijn toch duivels mooie kisten, hoor!

    Berrie kwijlt al tijden van zo'n FS, maar op filmpjes worden ze altijd tam gevlogen, en ook de FS5000 die ik live op de Wasserkuppe gezien heb, werd oersaai voorgevlogen. Om over de barre landing zonder butterfly :)confused:) nog maar te zwijgen.

    Moet je toch aardig wat uurtjes sturen in de vingers hebben wil je op zo'n manier een maiden met een alles bij elkaar dik €2000,- kostende kist (Wachttijd >2 jaar ?) uit te voeren.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven

    Yep, een eigenbouw FS6000.... met acht kleppen vleugel. Dat lijkt me wel wat! (is eigenlijk ook wel een vorm van "zinloos geweld")
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik zou je laten weten hoe de Xeno het doet in de bergen, Helaas heb ik nog niet met de Xeno aan de helling kunnen vliegen vanwege te weinig wind. Wel op het vlakke hier tussen de bergen met motor. Misschien dat we de komende dagen nog ergens een helling gaan opzoeken waar wel voldoende wind op staat.
     
  17. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Dan wens ik je nog een zonnige dag met (veel) wind.

    Ik kijk regelmatig naar het weer in Oostenrijk, maar dat valt wel wat tegen.
    Vorig jaar was ik daar begin juli en heb ik prachtig weer gehad. Wij hopen nu uiteraard op hetzelfde weer, maar ik hou mijn hart vast.

    Wij vertrekken volgende week vrijdag of zaterdag (19 of 20 augustus)
    Ik hoop dat mijn Xeno überhaupt het luchtruim gaat zien.

    Prettige vakantie verder en groeten van Jan
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De Xeno lijkt enigzins verwant aan de Robbe Sport Wing. Die doe het prima aan de helling (zij het niet in al te straffe wind).
    Ik geloof dat het al ergens geschreven was, maar ik vind het een goede tip om in eerste instantie een electrozwever te kiezen, gewoon om de zekerheid te hebben dat je niet ergens beneden in het dal hoeft te landen.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  19. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Dat is nu helaas geen optie.

    Ik heb momenteel alleen een hotliner vliegend. Deze heeft een 1 delige vleugel met een spanwijdte van 2 m. Naast mijn vrouw, 2 dochters en bagage kan ik deze niet in mijn bescheiden middenklassse stationwagen kwijt.

    De Xeno heb ik nieuw voor 35 euro op Marktplaats gekocht. Verder heb ik 2 nieuwe Hitec MG servo's van 18 euro p/s voor de roeren gekocht.
    Ik had nog een Multiplex Pico ontvangertje en ontvangeraccu liggen.

    Voor niet al te veel geld heb ik nu toch een hellingzwever mee.
    Uiteraard baal ik wel als ik de zwever kwijtraak, maar ik kan nu in ieder geval vliegen.

    Mocht ik de Xeno niet terug naar de landingsplek kunnen halen, onderop de vleugel heb ik een sticker met mijn naam en NL GSM nummer geplakt, dus ik hoop dat een eerlijke vinder mij dan belt mocht ik hem zelf niet meer kunnen vinden.

    Als het zo ver is zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn belevenissen.

    Gr. Jan
     
  20. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ook niet langs het plafond van de wagen? Vleugeltip tussen dak en zonneklep en andere zijde liggend op een spin, gespannen van het ene raam naar het andere. Zo doe ik het ook altijd in de stationwagen van mijn vader, en trouwens ook in mijn eigen volvo 340 ;).
     

Deel Deze Pagina