1e speed boot

• Topicstarter Topicstarter xsdenied
  • Startdatum Startdatum
Jordy,

De mensen van minisail varen wel een op het rutbeek, daar vlak bij de skiheuvel.
Ik weet niet of je daar ook met een speedbood mag varen, maar als het niet mag, sturen ze je vanzelf wel weg :wink:
Wel op de zwemmers letten natuurlijk, dus alleen varen als die d'r niet zijn.

Wim

@xsdenied - Jordy

Stuur anders ff een pb'tje naar gebruiker "second" die gaat vaker dan ik varen met zijn speedboten..

Robert

dag mensen....
Weer even snel een vraagje.
Ik blijf het probleem houden..(ook met een kleinere schroef) dat dus de beveiliging erin knalt.

De regelaar is helemaal verpakt in een soort krimpkous.. Nu snap ik wel dat dat tegen het water beschermd, maar kan het daardoor niet te heet worden? Ik hoef maar 2 minuten te varen en de regelaar is gloeiend heet.

groetjes Jordy

Wat? de regelaar of de motor.?
De motor heeft waterkoeling en wordt ook niet zo heel heet.
maar de regelaar is gloeiend, heeft geen koeling maar juist wel die krimpkous eromheen... Wat toch aardig veel warmte vast zal houden lijkt me... warmte kan echt nergens naartoe........

Jordy

Dan weer even een paar tegenvragen:
-Wat voor regelaar ligt er dan in??? (en hoeveel kan die dan hebben aan amperes?)
-hoeveel trekt de motor?

Volgens mij kunnen we dan weer wat makkelijker verder babbelen om een oplossing te vinden. :lol:

Hoi Kor.
Da's dus ook 1 van de problemen, ik weet niet precies WAT voor een motor erin ligt en hoeveel ie dus trekt. Ook heb ik geen flauw idee wat voor een regelaar erin zit, er staat niets op. Ik heb er nu een waterkoeling opzitten, dus ga ik zaterdag eventjes proberen. Vraag me alleen af of het water helemaal door de waterleiding kan komen.. of er genoeg druk of wat dan ook op komt.

Toen ik de boot kocht heb ik ermee gevaren, een hele tijd zonder dat ie afsloeg. Dus misschien doe ik zelf iets verkeerd...

Nog even een vraagje over het opladen van de accu's...... Je moet ze eerst ontladen, nu heb ik het laad apparaad erbij met de optie ontladen. maar hoelang duurt dat ongeveer? Heeft een half uur aangestaan en het lampje bleef gewoon hetzelfde ...

Ik wou ook dat ik meer gegevens had van de inhoud van de boot, heb de verkoper een mailtje gestuurd om meer info te krijgen, maar niets meer van gehoord. Zal ook wel z'n reden hebben.

Er zat ook een extra motor bij. Een :
Graupner Speed 820 BB turbo race.
Zegt mij niets, maar veel van jullie waarschijnlijk wel. uiteindelijk komt deze erin. Moet erg snel zijn. Eerst het varen maar onder de knie krijgen... Dan andere accu's aanschaffen... moet 20 Volt op. Zal ook wel een zwaardere regelaar bij moeten. komt in de winter wel weer...

ok, bedankt alvast!
groetjesssssssssss

Jordy

Nog snel een vraagje, hoe moet je het gewicht verdelen om zo snel mogenlijk "plane" te krijgen? Het gaat hier om de 2 accu's. In het midden, in het midden naar achteren, of helemaal achteraan leggen???

Misschien is de graupner minisprint 400 wat.
Ik heb die boot zelf ook moet nog beginnen met bouwen heb er gelijk een speed 480 race motortje bij gekocht ik vind dat standaard speed 400 motortje maar te klein en te traag.

Om de boot goed in plane te krijgen, zal je wat moeten uitproberen. Bij mijn Magin one lag de boot goed met het zwaartepunt 2 cm achter het door de fabrikant opgegeven zwaartepunt. (maar da's heel persoonlijk, natuurlijk... :wink: )
v.w.b. je koelingsproblemen: Ik adviseer inderdaad een regelaar met waterkoeling. Koelingspijpje achter de schroef, leidingen zo rechtmogelijk leggen en voldoende in diameter. Een regelaar die bloedheet wordt, kan opden duur problemen geven.
als je wilt weten hoeveel je motor trekt: In de badkuip, schroef onder water, forse amperemeter tussen je motor en je accu zetten, BOOT GOED VASTHOUDEN!!!! en rustig aan gas geven. Niet te lang, anders krijgt je regelaar het helemaal voor z'n kiezen, wegens het ontbreken van waterkoeling. Zwembroek aantrekken!!
Succes!
Roel

Yordy,

het zwaartepunt bij deep vee's (zoals jou Magin) moet rond de 28% á 30% van de achterkant liggen; zoals gezegd kan dit per romp en setup variëren, maar het is een goed startpunt. Als de romp te "nat" loopt: zwaartepunt iets naar achteren, als 'ie te hoog loopt of als de punt op en neer stuitert: zwaartepunt iets naar voren, en zo het optimum zoeken.

Als regelaar kan ik een robbe Navy 570 aanbevelen; deze is rated 70A, maar kan in de praktijk meer aan, zeker als je hem koelt (standaard voorzien van een waterkoeling). Voor 89 eurootjes heb je een degelijke regelaar die makkelijk een 820 aankan.

Waar zit je water-uitlaat? Als je er tijdens de vaart geen water uit ziet komen is óf je leiding geblokkeerd of te lang (even doorblazen om te testen), óf je pickup functioneert niet naar behoren. Met spray-pickups (pijpje achter en boven de schroef) heb ik zelf geen goede ervaring. Een pickup onder de romp remt af, maar levert in ieder geval genoeg water, en de beste resultaten leveren tot nu toe roeren met geintegreerde waterinlaat: genoeg water, en geen vertraging, maar dan zou je je roer misschien moeten vervangen en dit is kostbaar spul. De modelbouwkeizer uit Bussum kan je er alles over vertellen (nee, geen aandelen).

Back