1e stapjes met mijn micro [filmpje]

Na 2 2e-hands pico's waarvan de gyro stuk zijn (1e was al stuk, 2e ging stuk terwijl hij stilstond) toch nog maar 1 keer de gok gewaagd om te beginnen met een micro.
Het is een soort df4 geworden, maar dan via ebay, Nieuw.

Woensdag binnengekregen, gelijk ff getest of ie het deed (motoren en servo's enzo). eerst maar een avondje simmen.

Donderdagochtend en avond nog paar keer rondgesjeest in de huiskamer (hij neigt naar links, dus dan kan je leuk rondjes glijden).

Vandaag maar ff het gas erop. Hop gaat zo de lucht in! nou, ik weet niet wat iedereen nou zegt van dat het zo moeilijk is om met een micro te beginnen, maar dit viel me alles mee! Ik wilde eigenlijk eerst wachten tot het weekend (dan kan ik in een gymzaal oefenen), maarja, kon niet wachten :D!

Hier ff een filmpje in ieder geval, wou ik ff kwijt 8) :
http://www.putfile.com/sietse »» microheli, 1e hover

tnx :D

eerlijk gezegd best wel ja. Hiervoor had ik een paar keer lopen klooien met fms, maar een heli daarin besturen met het toetsenbord is nou niet echt realistisch. Als je daar gas geeft blijft hij perfect stilhangen. gaat nergens over!

Bij deze zat een kabelje en Tru-Flite. Nou, ben ik zeer tevreden over. Je kan echt alles van de heli instellen. Hij lijkt in de sim nog ietsje moeilijker dan in het echt :D :D :D. Misschien die nog ff bijstellen!

Ik heb earo fly pro de luxe met een gamebird , denk dat dat nog meer lijkt, maar als dat zo was zou ik inverted nose in het gras moeten kunnen maaien , maar ik heb nog nooit gevlogen :cry: (met heli dan)
Denk dat ik ook een keer een df 04 gaa kopen wat kosste deze?

Voor een eerste keer zeer netjes!

Nog een tip: Je overstuurt teveel. Als hij een richting op gaat: even tegen sturen en stick meteen weer terug in het midden. De reactie van de heli is namelijk vrij traag. Dit zelfde geld ook voor de hoogte. Op een gegeven moment weet je hem helemaal stil te hangen. Als het ware balanceren op de stick met hele kleine stuur reacties. Anticiperen is het belangrijkst, Al een beetje tegen sturen nog voor de heli wil gaan drijven naar een andere kant.

Als je het truckje door hebt blijkt er geen kunst aan.

Sietse,

Mooi dat je het al een beetje onder de knie begint te krijgen! Als ik kijk naar mijn eerste ervaringen kijk dan heb je talent :P

Groetjes,

Spirit

yeps, dat oversturen heb ik nu idd door. het lukte nu om 1 standaardaccu leeg te vliegen zonder de grond te raken. Als ie goed getrimd staat (en dat staat ie nu!) dan is het idd alleen maar nodig om hééééle kleine tikjes te geven. Zodra je ff schrikt en een iets te grote "tik" geeft. ben je gelijk een tijdje heen en weer aan het zwabberen.

Met dat "stick los" principe werkt het prima en kan ik hem nu redelijk stabiel vlak voor me houden :D

Er gaat een wereld voor me open!!

Wat ik nog wel merkte is dat zodra je de staart ff wat wegstuurt (richting een rondje :D ), dan ben je (ik) gelijk de richting kwijt.
Hoe is het dan het beste om te denken? Vanuit de Heli, of vanuit de controls (rechts wordt vooruit, vooruit word links)? Snappie?!? :)

ik denk dat je het beste vanuit de heli kan denken, al heb ik daar ook veel moeite mee. ik de mijne iets meer dan een maand en hoveren is geen kunst meer aan, nose-in hoveren wil alleen maar niet lukken, iemand nog tips :D

maar het filmpje ziet er goed uit :D wel een beetje kleine ruimte 8O

idd, beetje kleine ruimte. ff nagemeten. grondoppervlak tussen de stoelen, kast deur en tafel is 2.3x2.3 meter! best krap idd, maar best goed te doen. Vanavond ga ik in een gymzaal verder vliegen bij een vriend die ook vliegt. Ben benieuwd of ik al een beetje rondjes kan vliegen.

Hallo,

Hoveren nose-in is mij gelukt door veel te oefenen op de simulator Reflex XTR. Simulatoren zijn zo goed dat het erg dicht tegen het echte vliegen aan zit. Probeer misschien eerst eens met de staart naar rechts of links. Dit is ook al best moeilijk. Lukt dit draai dan steeds een beetje meer door. In het echt kun je dit ook zo met je toestel doen als het op de simulator 'goed voelt'.
Probeer jezelf te trainen dat als je het gevoel hebt de controle te verliezen een soort noodplan uit te voeren. Bijvoorbeeld gas dicht bij een dreigende crash (scheelt aanzienlijk in eventuele schade), of draai snel de staart naar je toe zodat de situatie weer vertrouwd is.

Succes!

tnx, ga ik zeker proberen! zo dadelijk op naar de gymzaal. daar heb ik in ieder geval de ruimte om na dat soort acties te kunnen corrigeren.

Idd is het het handigst om rustig te beginnen met kleine stukjes verdraaien. Alle accutjes zijn opgeladen, dus ik ben benieuwd.
bedankt voor de reacties allemaal. Als ik wat nieuws heb post ik het hier wel.

owow, dat gaat wel heel erg gemakkelijk zo te zien!

mijn collega heeft zo'n honeybee 3d en die is absoluut niet te sturen als je zoiets nog nooit gedaan hebt..
of ligt dat ergens anders aan?
ik heb me laten vertellen dat een 3d heli heel fel reageerd op elke beweging die jij de heli wil laten maken.
dat zou te maken hebben met de symmetrie van de bladen :?:

jouw eerste keer vliegen ,met heli gaat beter als dat het bij mij(ging)
ga zo door!!

Xander.

explosive rc tuning zei:
ik denk dat je het beste vanuit de heli kan denken, al heb ik daar ook veel moeite mee. ik de mijne iets meer dan een maand en hoveren is geen kunst meer aan, nose-in hoveren wil alleen maar niet lukken, iemand nog tips :D

Nose-in vliegen is opnieuw leren vliegen. Ik heb eerste instantie geprobeerd me in te leven of je zelf in het heli zit. Dit werkte bij mij niet.

Mij is het op de volgende manier gelukt:

Heli met de voorkant naar je toe neerzetten en steeds vanuit deze basis (opnieuw) beginnen. Nu de de sticks die kant op bewegen waar de heli heen wilt gaan. (behalve rudder natuurlijk) Dus heli naar rechts (van voren gezien) roll-stick naar rechts.

Ik vlieg wel altijd vanuit de heli, ( op de sim en met vliegtuig in het echt)
Ik denk dat het ook een beetje aan de leeftijd ligt eerlijk gezegt, denk dat jongere mensen zich beter kunnen inleven in de heli :lol: .

Leer eerst de heli stil te kunnen houden tail in. Echt stil op zijn plek. Daarna beide kanten side in stil, en dan pas nose in.
Makkelijk truckje om nose-in te leren: gewoon de stick naar de lage kant sturen.

bij nose-in vliegen komt een stukje vliegervaring met vliegtuigen misschien van pas?

ik heb aerofly pro deluxe, het vliegen met vliegtuigen heb ik nergens last van, maar met heli's wel. het hooveren dan, gewoon rondvliegen waarbij hij dus vaak ook nose-in gaat is er niets aan de hand.

ik denk dat ik inderdaad eerst links en rechts probeer te hoveren en daarna pas helemaal omgekeert :P

Leer eerst de heli stil te kunnen houden tail in. Echt stil op zijn plek.
Lukt aardig :)

Daarna beide kanten side in stil, en dan pas nose in.
Ben ik ook van plan ja. Lijkt me wel de beste methode.

Makkelijk truckje om nose-in te leren: gewoon de stick naar de lage kant sturen.
moest er ff over nadenken, maar moet idd wel werken ja. Eerst maar op de sim proberen. En eerst wil ik beide kanten side in goed kunnen.

gewoon rondvliegen waarbij hij dus vaak ook nose-in gaat is er niets aan de hand
Dat klopt idd. In het echt heb ik het nog niet geprobeert, maar op de sim kan je gewoon vol gas/pitch vliegen, en dan kan je de rol als (jaja) rolroer gebruiken. vliegt prima en idd als een gewoon vliegtuig. Ik heb alleen wel gemerkt dat het best lastig is (op de sim) om na zo rondgestunt te hebben, de snelheid er weer uit te krijgen. Daarom wil ik ook eerst het hoveren goed hebben (alle kanten op dus) VOOR ik lekker rond ga vliegen.

Ik heb gister al wel rondjes gelopen (met heli vliegend voor me uit ja :lol: ) door een klaslokaal. Lekker ruim! Voordeel is dat je dan ook echt even "heen en weer" kan vliegen :)

Ik had trouwens nog 2s 1000mah lipo liggen. Deze doen het goed in de 1e paar secondes. voldoende stijgvermogen ook. Alleen is na een tiental seconden de fut eruit en zakt de spanning naar de 6 volt (of minder :( ).
Dit komt gewoon omdat dat motortje iets van 6 amp vraagt en de accu een cheapo ±6C ding is. Ik zit eraan te denken om die 2s1000 mah van rctechnics te kopen (15/20C). Die zal onder 6 amp belasting dan toch zeker wel rond de 7 rond blijven?

Met die ingekakte accu's kan ik trouwens wel NET blijven hangen op ±30 cm :D Wel lache, maar niet echt top voor die accu.

Lang geleden met vliegtuigen gevlogen en nu weer plannen om het op te starten. Kan me herinneren dat tegengesteld sturen toch vooral een reflex is die je moet leren door oefenen.

Zolang je na moet denken gaat het fout. Probeer maar eens in de auto na te denken over hoe je moet schakelen. Geheid dat het je niet meer lukt om goed te rijden :wink:

Gelukkig kunnen we nu tot in den treure kunnen oefenen met simulatoren :turn-l:

Back