Hallo allemaal,
heb een bijzonder project in gedachte:
Mijn opa, Jan Schepers (geb 1893), werd opgeroepen voor de mobilisatie in augustus 1914 toen hij in Delft scheepsbouwkunde studeerde. In de jaren op Fort Panneveer heeft hij met enkele andere een tweemaster model gebouwd (staat in mijn kelder en heb ik eerder over geschreven). Maar hij werd ook gevraagd een bootje voor het fort te maken om de grachtjes en meertjes over te steken indien de brug vernield werd. Bijgaand een artikel in “de watersporter” uit die tijd waarin hij de bouw beschreef, maar dat wilde combineren met een plezier zeilboot die ook nog beide kanten op kon varen.
Een naam heeft het bootje niet “de boot”. De naam van het fort werd niet beschreven en de auteursnaam werd veranderd om “den vijand” te misleiden.
Het bootje was lang en smal 6 meter bij 70cm Max en 25 cm hoog. Had twee masten, twee zwaardkasten die beide voor zwaard of roer gebruikt konden worden, en zou als overzet bootje 6 man moeten kunnen herbergen. Masten waren 3 meter hoog het 4,5 m “ra’s”.
Ik denk erover dit eens te proberen na te maken, op 1:7,5 wordt dat dan 80cm lang, 9,3 cm breed en 3,5 cm gangboord (misschien 1-2 cm diepgang). Klinkt zeer instabiel maar misschien met een diepe vin en heel licht bouwen?
Na de 1e wereldoorlog is hij naar Nederlands Indië gegaan, werkzaam bij de KPM als scheepsbouwer. Daar heeft hij nog een Davit systeem uitgevonden om reddingsboten zonde kracht van een schip te laten zakken. Daarvan is ook nog een model in de familie.
hieronder het bouwverslag van mijn opa:

heb een bijzonder project in gedachte:
Mijn opa, Jan Schepers (geb 1893), werd opgeroepen voor de mobilisatie in augustus 1914 toen hij in Delft scheepsbouwkunde studeerde. In de jaren op Fort Panneveer heeft hij met enkele andere een tweemaster model gebouwd (staat in mijn kelder en heb ik eerder over geschreven). Maar hij werd ook gevraagd een bootje voor het fort te maken om de grachtjes en meertjes over te steken indien de brug vernield werd. Bijgaand een artikel in “de watersporter” uit die tijd waarin hij de bouw beschreef, maar dat wilde combineren met een plezier zeilboot die ook nog beide kanten op kon varen.
Een naam heeft het bootje niet “de boot”. De naam van het fort werd niet beschreven en de auteursnaam werd veranderd om “den vijand” te misleiden.
Het bootje was lang en smal 6 meter bij 70cm Max en 25 cm hoog. Had twee masten, twee zwaardkasten die beide voor zwaard of roer gebruikt konden worden, en zou als overzet bootje 6 man moeten kunnen herbergen. Masten waren 3 meter hoog het 4,5 m “ra’s”.
Ik denk erover dit eens te proberen na te maken, op 1:7,5 wordt dat dan 80cm lang, 9,3 cm breed en 3,5 cm gangboord (misschien 1-2 cm diepgang). Klinkt zeer instabiel maar misschien met een diepe vin en heel licht bouwen?
Na de 1e wereldoorlog is hij naar Nederlands Indië gegaan, werkzaam bij de KPM als scheepsbouwer. Daar heeft hij nog een Davit systeem uitgevonden om reddingsboten zonde kracht van een schip te laten zakken. Daarvan is ook nog een model in de familie.
hieronder het bouwverslag van mijn opa:


