1S LiHV als DLG-accu

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frater, 6 feb 2016.

  1. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Persoonlijk vlieg ik mijn DLG's het liefst met 1S
    De X4R-ontvanger van Frsky stuurt continu de accuspanning terug naar mijn zender, dus er zouden geen verrassingen mogen zijn t.a.v. de resterende vliegtijd.
    De ontvanger zelf werkt, zoals de meeste ontvangers, intern op 3.3V
    De nominale spanning van een LiPo (3.7 V) is wel wat hoger dan die 3.3V, maar het houdt niet echt over.
    Dit vang ik dan meestal op door een LiPo te nemen van een wat hogere capaciteit.

    De servo's is weer een ander verhaal. Het liefste geef je die de volle 5V. Op die spanning zijn ze sneller en krachtiger dan op 1S. Er zijn heel veel combinaties en ik heb ze zo'n beetje allemaal geprobeerd. Ik heb een ontvanger omgebouwd zodat die met 2S gevoed wordt, maar dan toch 5V aan de servo's geeft en nog veel meer experimentjes.

    Uiteindelijk ga ik het liefst voor de charme van de eenvoud.
    Sinds enige tijd levert HK "high voltage LiPo's" die ze afkorten met LiHV. De maximale spanning daarvan is niet 4.2V maar 4.35. Nog lang niet de gewenste 5V of 5.5V, maar alle beetjes helpen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de grotere verschilspanning met die 3.3V op de ontvanger en dan telt die 0.15V wel degelijk mee.

    Die accu's worden niet geleverd als 1S en ook de lage capaciteit accu's stonden steeds in backorder. Vorige week zag ik de 2S 500 mAh accu's ineens op voorraad. Ik heb er meteen 2 besteld en zojuist ontleedt. Het resultaat is een 1S 500 mAh accu van 16.3 gram. De 900 mAh ronde LiPo komt bij mij op 18.9 gram. Nauwelijks veel zwaarder, maar dit is niet het enige verschil. De bolt-accu's zijn 65-130C accu's en geen 15C zoals de ronde LiPo's. Dit betekent dat piekstromen makkelijker geleverd kunnen worden en dat servo's minder snel een onderspanning kunnen veroorzaken. Wel zal het nominale verbruik in tijd dan wat toenemen. Misschien blijken 1300 mAh dan een betere keuze, maar ik denk van niet.

    Ik ga er zo mee vliegen en ik hoop wat meer gegevens te hebben hierna.

    Voordelen van 500 mAh LiHV t.o.v. 1S ronde LiPo (900 mAh)
    • Iets hogere spanning (belangrijkste reden)
    • Meer energie/gewicht
    • hogere piekstromen
    • Platter
    Nadelen
    • Duurder
    • Kan minder diep in de neus
    • Iets meer werk
    • Speciale LiHV lader benodigd voor de 4.35V per cel

    http://www.modelbouwforum.nl/attach...9/?temp_hash=ed93100c1d20addc4172a639121cab76
    http://www.modelbouwforum.nl/attach...0/?temp_hash=ed93100c1d20addc4172a639121cab76
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.727
    Een nadeel van deze HV Li-po's is ook dat je een voor dit accutype geschikte lader moet hebben omdat de eindspanning per cel hoger ligt dan bij gewone Li-Po cellen..

    Soms is het bij een lader mogelijk de spanning waarbij het laden wordt beëindigd in te stellen.
     
  3. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Klopt ja, zal ik er nog bijzetten.
    Ik laadde het laatste stuk meestal me de lader in de "loodstand" en dan goed opletten. Niet echt praktisch.
    Vandaag voor € 20,- een HK Neutron-lader overgenomen van een clublid. Die werkt helaas niet als je de balanceerstand aansluit. Schijnen ze allemaal te hebben.

    Het waaide te hard vandaag, dus ik heb maar 1 vluchtje gemaakt. Ik heb dus geen zinnige data....
     
  4. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    408
    Locatie:
    Weert
    Die 0.15 helpen je denk ik echt maar een beetje. Electronica heeft een band waarbinnen het werkt dus nominaal is 3.3 dan is er dus een min en max. Belangrijker is om te weten wat een lipo cell doet als hij leeg is als hij dan snel inzakt is het dus belangrijk dit te monitoren en snel te landen als dit gebeurt.

    Ik denk dat je meer gedoe dan verbetering haalt. Voor de 5V van de servo kun je een booster gebruiken de ontvanger kun je dan gewoon op 3v3 houden.
     
  5. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik verwacht niet meer dan een beetje. Zoals ik al schreef heb ik alle combinaties afgewogen en ben ik al uitgekomen op 1S.
    Alles is dus winst.
    Ik heb telemetrie en de spanning wordt permanent gemonitord. Bij een step-up heb ik niet vanzelfsprekend meer de accu-spanning bij mijn telemetrie. Hiervoor moet ik extra electronica toevoegen.

    Die telemetrie zou ik wel weer krijgen met een 2S, maar dat heeft weer zijn eigen nadelen. Maar eigenlijk wilde ik het daar dus niet over hebben.

    Het is bedoeld voor degene die reeds de keuze voor 1S al gemaakt hebben.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.064
    Locatie:
    Annen
    Ik vlieg al mijn Frsky ontvangers , 4 en 6 kanaals, en dus ook mijn servo's met een 2S 350Mah lipo. Werkt perfect.
    Geen solderen, boosters of wat dan ook ertussen of aanpassen van schakelingen.
     
    BastiaanD vindt dit leuk.
  7. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Dag Theo,
    Het ging niet over 2S en diens voordelen/nadelen, maar omdat je het toch aanhaalt wil ik toch de nadelen hiervan even toelichten. De voordelen zijn er ook.

    Er is bij 2S sprake van een hoger verbruik. Dit wist ik op voorhand, maar ik nam me voor om het een en ander te onderbouwen met meetwaardes.

    Mijn Frsky X4R verbruikt 120 mA en dit is dus bij 3.7V een 444 mW.
    Bij een verdubbelde spanning zal de stroom gelijk blijven (geheel naar mijn verwachting) en wordt het dus 7.4V * 120 mA is 888 mW. Nu hebben we het enkel over de ontvanger. Deze extra 444 mW is energie die in zijn volledigheid omgezet wordt in warmte. De ontvanger presteert er niet beter mee.

    Dit wordt anders met de servo's. Deze gaan wel beter presteren, maar dus ook meer stroom verbruiken. De electronica zal evenals op de ontvanger een zelfde stroom blijven gebruiken, maar die verbruikt al veel minder dan de ontvanger en kun je evengoed uit de vergelijking laten. De motoren gaan bij hogere spanning ook meer stroom trekken en dit verdubbelt niet het vermogen, maar verviervoudigt het. Inderdaad komt het in de praktijk niet zover omdat ook de te leveren arbeid sneller geklaard is, maar daarmee kun je het zeker niet mee genivelleerd krijgen.

    Die 2S 350 mAh van jou is dus eerder leeg dan die 1S 500 mAh. Ik denk niet dat je 350 mAh 2S inclusief balansstekker de 16 gram haalt.
    Dat komt dus neer op hoger gewicht, kortere vliegtijd en groter volume.
    Niet zonder nadelen zou ik zeggen.

    Met 2S gebeurt er nog iets, al geldt dit niet voor diegene die zijn accuspanning goed in de gaten houdt. In het gehele spanningstraject van die 2S tussen 3.5~4.2 Volt (7 ~ 8.4 Volt) zullen die servo's fel reageren zonder enig morren. Dit ook onder de 3.5V per cel. Dit is een veel te lage spanning voor LiPo's en het overmatig slijtageproces begint dan. Ineens kan je accu zomaar dood zijn.

    Bij 2S is dus en veel strengere monitoring nodig van de accuspanning. Omdat je aan de veilige kant wil blijven blijft dus een hoop energie onbenut en is of je vliegtijd korter dan nodig is of je begeeft je in de gevarenzone van je LiPo.

    In een proefopstelling heb ik de spanning gemeten die de ontvanger zelf krijgt.
    De ontvanger werkt namelijk op 3.3 V
    Een stabilisator zorgt hiervoor. Het spanningsverschil wordt omgezet in warmte.

    Onder de 3V werkelijke spanning (dat is 10% onder de gewone spanning) blijft het allemaal werken, maar ik wil direct aannemen dat dit dan niet meer ideaal is. Om op 3V te komen moet die input 3.3V zijn. Dit is al ver onder de kritische werkspanning van 3.5V van een LiPo.

    Met andere woorden... De ontvanger krijgt genoeg spanning zolang je de LiPo boven de 3.6V houdt.

    Op 3.7 Volt werkt de ontvanger op 3.23V
    Ik denk dat dit geen invloed heeft op de werking van de ontvanger.
    Vanaf net iets onder de 4 Volt is de spanning optimaal.

    Die 0.15V extra doen er dus toe is mijn conclusie.

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LHyF3_bM6nxLG55qxedAvQAVTbkmJk1gh5hL0qO46ow/edit?usp=sharing
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.064
    Locatie:
    Annen
    Duidelijk. Dank voor de uitleg.
     
  9. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Gouda
    Dank Frater voor deze informatie.
    Ik heb even 3 MPX ontvangers doorgemeten, een kleine RX-5 zonder telemetrie en een RX-7 en RX-7-DR (dual reciever) beide mét telemetrie.
    De stroom is vanaf het voltage waarbij ze beginnen te werken tot 9 Volt constant, inderdaad door de lineaire spanningsregelaar van 3.3 volt.
    Ze gebruiken aanzienlijk minder stroom dan jouw Frsky X4R, maar hebben wat meer spanning nodig. Deze zijn dus niet echt geschikt voor 1S zelfs niet met een HV cel.
    Ontvanger Min spanning Stroom
    RX-5, 3.25 Volt, 26 mA
    RX-7. 3.45 Volt, 35 mA
    RX-7-DR, 3.45 Volt, 50 mA
    De stroom is van een gebonden ontvanger zonder servo en is een gemiddelde stroom
    Het knipperen van het LED'je is te zien in de stroom meting de LED verbruikt ~ 3 mA.

    Ik vlieg in mijn Helios 2 een op 2S LiPo 350 mAh met RX-7 (telemetrie), 2x D47 en 2x X08

    Rick
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Nu gebruik ik deze ontvanger ook maar die 120 mah is bij mij ongeveer het verbruik inclusief 4 servo's. Dit heb ik niet nagemeten maar concludeer ik uit wat ik er bij moet laden naar een paar uurtjes gevlogen te hebben.

    P.S op 1 S. Is echt snel genoeg voor F3K
     
  11. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ha Rick, ik begrijp je conclusie niet dat je ontvangers niet goed werken op 1S.
    3.45V is toch prima als minimum spanning? Wel fijn dat het stroomverbruik minder is.

    Vanaf de spanning dat het stroomverbruik niet toeneemt heb je duidelijk de veilige spanning te pakken.
     
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Meten is weten....
    Ik lees het enkel af en kan er niks anders van maken.
    Stroomverbruik van onbelaste servo's blijken nagenoeg nihil

    Edit: Ik maakte gebruik van een regelbare voeding met daarop een spannings- en stroommeter. Voor de volledigheid de stroom nu ook gemeten met een multimeter. Ik kom dan uit op 115 mA.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  13. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind een minimum spanning van 3.45 Volt toch echt te weinig marge voor een 1S systeem.
    Het kan persoonlijk zijn maar iets meer zekerheid dat bij het sturen de ontvanger blijft werken is mij wat waard.

    Maar getest in de praktijk heb ik het niet.

    Rick
     
  14. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Hoe bedoel je precies? 3.65V is echt het minimum en dan moet het weer aan de lader. Deze accu's zijn meer dan 65C continu (120 piek). Bij deze accu's hoef je niet onder de 3.7V te komen.

    Die overspanning heeft verder geen nut en zou bij het gebruik van 2S nog nadelig kunnen zijn vanwege de extra hitte en het defect raken van de ontvanger of de servo's

    Alex zou niet op 1S vliegen als hij er enige twijfel over had.
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Hurdegaryp
    De hele wereld top in F3k vliegt tegenwoordig met 1 S. Allen de twijfelaars doen nog 2 S. Overigens zou ik het waarschijnlijk niet doen met een F3B/F kist. Daar kun je de extra power wel gebruiken.
     
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Gouda
    Daar hou ik het bij 4S NiMH.
    Bij F3K zal ik toch eens proberen.

    Rick
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.046
    Overgestapt van 2x650 mAh serie (2s) naar parallel. Verbruik beduidend minder, dus effectief veel langer vliegen.
     
  18. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Misschien is dan de LiHV 1300 mAh iets voor jou...
    Heb je die extra 0.15V, het lager gewicht en meer energie.....
    energie/gewicht-coëfficient ligt hoger bij deze accu's.

    Ze zijn er alleen in 2S, dus het wordt wel even solderen.

    De 500 mAh 2S is al uitverkocht (DLG-ers?)
    850 mAh & 1000 mAh 3S kan natuurlijk ook.....
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.046
    Ik ben afgestapt van het idee dat dlgs licht moeten zijn. Vlieg mijn snipe op 245 met alti en 1300 mAh. Bovendien kan ik 2 x 650 los van elkaar aan weerszijden in mijn vleugel aanloop steken.

    Wel leuk te zien dat ontwikkeling door blijft gaan.
     
  20. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Ik ben erg benieuwd welke 1S accu's men gebruikt gezien ik het nu met een 2S en ESC doe (wat best veel ruimte in beslag neemt). Dan sluit je de 1S direct aan op de (FrSky) ontvanger toch?
     

Deel Deze Pagina