1s lipo bol staan door warmte???

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik heb een 1s lipo voor mijn dlg. deze heb ik opgeladen met de zender van mijn xtwin totdat deze vol was. deze is gewoon twee dagen normaal geweest. maar toen ik de lipo gisteren pakte stond deze helemaal bol. het is een HXT 180mah 1s lipo van HC. is het normaal dat lipo's bol kunnen gaan staan door de warmte??

hallo allemaal

ik heb een 1s lipo voor mijn dlg. deze heb ik opgeladen met de zender van mijn xtwin totdat deze vol was. deze is gewoon twee dagen normaal geweest. maar toen ik de lipo gisteren pakte stond deze helemaal bol. het is een HXT 180mah 1s lipo van HC. is het normaal dat lipo's bol kunnen gaan staan door de warmte??

Hey Robert,

dat is idd een normaal verschijnsel. Het punt is dat we alle goede eigenschappen in een lipo willen, echter deze gaan helaas nooit samen. Willen we een akku met lage inwendige weerstand, of een lange levensduur, of een hoge capaciteit/gewichtsverhouding, enz. dan moeten we dit soort "gebreken" voor lief nemen. Overigens is het met de juiste gebruiksaanwijzing géén probleem.
Als een lipo vol is, en bijvoorbeeld 20 graden celsius, dan is de spanning ca 4,2 Volt. De chemische eigenschap van de cel is wanneer de omgevingstemperatuur toeneemt, dan neemt het potentiaalverschil ook toe... met als gevolg dat de cel voorbij de 4,23/4,25 volt kan gaan met dus blijvende schade tot gevolg. De éne cel wordt bol, de andere geeft een vermindering in capaciteit, weer een ander krijgt een toename van inwendige weerstand enz...
Het is allemaal onze eigen schuld, echter de "kwaliteit" van de cel wordt vaak als schuldige aangewezen! Er worden (met enkele uitzonderingen) niet veel slechte Lipo's meer gemaakt, alleen iedere cel heeft zijn eigen eigenschappen, en dus zijn eigen toepassingen.

Als de cel nog wel presteerd, en hij heeft nog wel zijn capaciteit, dan kan je hem overigens gewoon gebruiken. Verwacht niet de volle levensduur meer van deze cel.

Hopende dat je hiermee wat kan.

Succes, greetz van Aldert

hey aldert

hij werkt verder nog wel goed, maar is niet helemaal goed weg te werken in het rompje, dus dat is een nadeel. maar ik heb ook nog 200mah ni-mh cellen uit een 9 volt blokje, deze kan ik eerst ook wel gebruiken. heb zondag de dlgmeeting in vlaardingen, kom je ook??

Volgens mij zit er een diode opgenomen in het laadcircuit van de X-twin. Ongetwijfeld om de boel te beschermen tegen ompolen. Nadeel van zo'n diode is een spanningsval welke is gecompenseerd via de zender, waarmee je de X-twin kunt opladen. Het laden van andere lipo's via de X-twin zender leidt dus altijd tot overladen van de lipo!

Het hangt er ook af hoe bol het staat. Als de cel echt opgezet is, behoorlijk rond, dan ben je mogelijk aan een ontploffing of brand ontsnapt. Met mijn allereerste lipo is dat jaren geleden gebeurd dat ik het tijdig merkte en hem van de (lipo-)lader haalde. Dat was de derde keer dat ik hem laadde. Ik weet nu nog niet wat er toen is misgegaan. Later is er nog een lipo op mijn motorkap in brand gevlogen. Ik was éven het huis in om iets op te halen en toen ik 2 minuten later terugkwam stond de boel al in de fik. Ik zou een lipo die al echt bol staat niet meer aan de lading zetten of er de hele tijd bij blijven!

de lipo staat behoorlijk bol. ik heb de lipo rechtstreekt op de zender aangesloten. kan ik hiermee wel een 3 cellen nimh pakket van 3.6 volt opladen??

Geen idee of dit hout slaat .. maar ik heb altijd geleerd LIPO's niet helemaal vol weg te leggen. Ik zorg altijd dat ze zo'n 30% leeg zijn en laad ze voor dat ik ga vliegen vol....

Ferdy,

inderdaad heel verstandig om de lipos voor 50% geladen te bewaren.
wanneer de cellen vol worden opgeslagen zullen deze ook sneller slijten, en daarbij het probleem met oplopende spanning door warmte is dan onder controle omdat de marges voor spanningsverschillen ruimer zijn. Dus laden en direct gebruiken lijkt mij wel de beste optie .

Back