hallo allemaal
ik heb een 1s lipo voor mijn dlg. deze heb ik opgeladen met de zender van mijn xtwin totdat deze vol was. deze is gewoon twee dagen normaal geweest. maar toen ik de lipo gisteren pakte stond deze helemaal bol. het is een HXT 180mah 1s lipo van HC. is het normaal dat lipo's bol kunnen gaan staan door de warmte??
Hey Robert,
dat is idd een normaal verschijnsel. Het punt is dat we alle goede eigenschappen in een lipo willen, echter deze gaan helaas nooit samen. Willen we een akku met lage inwendige weerstand, of een lange levensduur, of een hoge capaciteit/gewichtsverhouding, enz. dan moeten we dit soort "gebreken" voor lief nemen. Overigens is het met de juiste gebruiksaanwijzing géén probleem.
Als een lipo vol is, en bijvoorbeeld 20 graden celsius, dan is de spanning ca 4,2 Volt. De chemische eigenschap van de cel is wanneer de omgevingstemperatuur toeneemt, dan neemt het potentiaalverschil ook toe... met als gevolg dat de cel voorbij de 4,23/4,25 volt kan gaan met dus blijvende schade tot gevolg. De éne cel wordt bol, de andere geeft een vermindering in capaciteit, weer een ander krijgt een toename van inwendige weerstand enz...
Het is allemaal onze eigen schuld, echter de "kwaliteit" van de cel wordt vaak als schuldige aangewezen! Er worden (met enkele uitzonderingen) niet veel slechte Lipo's meer gemaakt, alleen iedere cel heeft zijn eigen eigenschappen, en dus zijn eigen toepassingen.
Als de cel nog wel presteerd, en hij heeft nog wel zijn capaciteit, dan kan je hem overigens gewoon gebruiken. Verwacht niet de volle levensduur meer van deze cel.
Hopende dat je hiermee wat kan.
Succes, greetz van Aldert