1s lipo kleiner maken, heeft iemand zich hier al aan GEWAAGD!!!

hoi "hobby-isten"

heb een paar mini drones gekocht.
hier zitten 250mah 1s lipo in.
zijn vrij snel leeg, nu heb ik nog vele accu's van tel. liggen
1 open gemaakt en zijn zachte lipo's 1s
deze zijn alleen wat groot (750mah), dus passen niet in de drone.

iemand ervaring met het delen van cellen?
doen ga ik het toch, ik zal mijn ervaring met jullie delen

gr Johan

Dit is zeker gedaan met meer of minder succes.
Wanneer je hele lichte cellen wilt die niet te koop zijn is het de enige mogelijkheid.
Ik heb in de VS o.a. van Daniel Baird vliegtuigen gezien van minder dan 1 gram met 3 kanalen radio, en hij heeft 8 mAh cellen kleiner gemaakt om licht genoeg te zijn.
Levensduur van de cellen en de sealing had hij nog niet echt goed onder de knie.

Bij cellen van 280 mAh zou ik er nooit aan denken. Het succes zal zeker veel oefening en mogelijk investering van goede kunststof las apparatuur vergen dat je de paar centen die een 280 mAh cel tegenwoordig kost er nooit uithaalt.

Dit los van alle eventuele gevaren, die bij deze maat en voldoende aandacht voor details, trouwens wel mee zullen kunnen vallen.

Rick

IN principe is een lipo een soort opgerold doek.
zou je dit doek afrollen, en opnieuw oprollen zou je hem kleiner kunnen maken.

wil je domweg een schaar of mes erin zetten, zou ik wel ff wat brandmaatregelen treffen. daar zijn nl heeel veel filmpjes van te vinden op internet.

En of ze na de ombouw nog een beetje in orde zijn/blijven, is de volgende vraag.
Ga je er aan knutselen, houdt dan aub de gevaren in het achterhoofd.
werken op een niet brandbaar oppervlak (meeste bureau's zijn toch echt brandbaar)
zand/blusser in de buurt.
om nog niet te spreken over de vingertjes etc als er zich een steekvlam vrijmaakt uit zijn kooi..

Heb je wel eens een 230V kabel doorgeknipt waar nog spanning op staat? Een klap, een vonk, een gat in de tang (of de schaar) en eventueel ook nog een elektrische schok voor jouw? Ja, ik heb het ook wel eens gedaan, een vrij stevige 380V kabel waar we zeker van waren dat hij spanningsloos was met een betonschaar doorgeknipt. De klap was enorm en de betonschaar was daarna totaal ongeschikt om ooit nog iets te knippen. :oops: Toch de verkeerde zekeringen eruitgehaald! En er zaten 35A zekeringen in!

Zoiets kan je je ook voorstellen als je de schaar, of een mes, in een LiPo zet. De spanning is een stuk lager maar de stroom kan minstens net zo hoog oplopen. Ook als je een kleine LiPo kort sluit kunnen er vrij makkelijk tientallen Ampères gaan lopen. Ruim voldoende om behoorlijke brandwonden op te lopen. En vergeet de spetters gesmolten metaal die rond kunnen vliegen niet.

Met andere woorden niet aan beginnen, Hou het veilig en ga geen gekke dingen doen. Spijt komt altijd te laat!!!
Ga eens goed zoeken op het www. Er zijn zo veel LiPo's te koop, daar zal vast een cel bij zijn die geschikt is voor jouw toepassing.

Kleiner gemaakt nee, wel al open gemaakt. Zie en huiver.....................

Grotefoto-BSTSZONR.jpg

Grotefoto-WWVQVYGA.jpg

Oh, ja, hij was nog vol..........
Grotefoto-JUV6BZMS.jpg

Grotefoto-K84VWI4Z.jpg

Helemaal gescheiden.......
Grotefoto-CIP77QZZ.jpg

en weer samen gedrukt......
Grotefoto-YQ46M8BQ.jpg

meer foto's van het lipoverhaal uit de modelbouwaktueel staan hier: lipo verhaal | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Ik had een kleine 1 cel lipo van een Blade heli waar de plastic kop van los zat. Een druppie ca er opgedaan om te plakken en in een fractie van een seconde zat de lipo vast gebakken aan mijn vinger. Doe ik ook nooit meer :D

Welkom bij de club!!! Volgens mij is er geen modelbouwer die niet minstens 1 keer zijn vingers met secondelijm aan elkaar of aan iets anders heeft vastgelijmd! :lol:

Welkom bij de club!!! Volgens mij is er geen modelbouwer die niet minstens 1 keer zijn vingers met secondelijm aan elkaar of aan iets anders heeft vastgelijmd! :lol:

Het was niet de lijm, maar de hitte van door de kortsluiting die de lipo aan mijn vinger deed plakken. Mooie blaar aan overgehouden.

bedankt voor alle reactie's
ga in elk geval buiten bezig met het lipo'tje

zal er inderdaad een camera bij zetten BadBert, haha

gaat hier om twee zakjes naast elkaar, beetje klooien moet het gaan

zal verslag doen.

Stel dat t lukt.....wat is dan de kwaliteit van de LiPo?
Als je m gaat laden zou t zomaar fout kunnen gaan. Ik zou er m'n drone of heli
niet mee riskeren.

Maar goed......toch succes :-)

Back