1ste crash, maar waardoor?

Nou, mijn eerste crash is een feit. Gelukkig niet hard, maar hard genoeg om de de landing skids te breken..
Ik was lekker aan het hooveren op 2,5 meter hoogte en plotseling begint de heli te tollen.. Ik kon hem maar net recht houden terwijl ik hem al tollend naar beneden liet komen.
toch nog scheef genoeg "geland" om aan een kant de skids te breken..
Kan dit gebeurd zijn doordat het uiteinde van de ontvanger antenne (2,4ghz) contact heeft gemaakt met de skid-pipe?

ohja, ik vlieg met een t-rex 450s met orginele motor en regelaar, en een futaba gy401 met s9257.
zender is een ff10 met bijbehorende ontvanger op 2,4 ghz.

Laatst bewerkt:
Klinkt alsof de gyro hem kwijt was, er een linkje bij de staart geknapt of eraf gegaan is, de staartservo niet helemaal goed is enz. Het heeft in ieder geval met de staart te maken.

Ron, ik heb eigenlijk gelijk erna alles gecontroleerd en het leek allemaal goed te werken.. daarna de lipo opnieuw aangesloten en nog eens getest (niet gevlogen natuurlijk) alles lijkt gewoon te werken.
ik heb met deze gyro erop al een aantal keer probleemloos gevlogen.
het enige wat ik heb veranderd is de plaats van de ontvanger.
deze heb ik van achter naar voor verplaatst.
maar aangezien ik nog vrij nieuw ben vroeg ik me vooral af of dit wel vaker gebeurt, en waar dan de oorzaak zou kunnen liggen..
(idd storing in de gyro of zo)?

Klopt het als ik concludeer dat je ontvanger nu lekker dicht bij de motor en de ESC zit?
Dit is de beste plaats om storingen op te pikken.
Wellicht zat de ontvanger achterin beter.

Plaats anders even een foto van de setup.

Groeten, Wilbert

Als het uiteinde van de antenne een metalen deel raakt zou dat de electronica zeker wel even in de war kunnen sturen.

Dat klopt inderdaad.
Was ook een van mijn zorgen, maar volgens verschillende mensen kon dat geen kwaad. Ik had de ontvanger naar voor gezet om de zwaardere gyro en servo te compenseren.. misschien toch niet zo'n goed idee geweest.

P5115616.jpg

P5115627.jpg

P5115629.jpg

P5115630.jpg

P5115631.jpg

Bij een lock out kun je de heli niet meer neerzetten, hij is dan totaal onbestuurbaar.

Kijk goed de aandrijving van je staart na en voel of de aandrijving niet snel gaat slippen.

Wat je ook beter kan dubbelchecken, is het plastic tandwieltje waar je staartriem op zit. Ik had het bij mij dat deze gestript was toen ik hem nog had.

Bij een lock out kun je de heli niet meer neerzetten, hij is dan totaal onbestuurbaar.

Ik neem aan dat dat gebeurd bij storing in de ontvanger? En dat dan ook alles uitvalt? Ook je motor?
door het tollen begon hij ook te schommelen, dit kon ik nog enigzins corrigeren, de staart absoluut niet.. En ik moest hem ook echt laten zakken..

De aandrijving lijkt in orde.. Er slipt niets en er loopt ook niets aan..

Welke kant gaat de heli in draaien als je minder of geen werking meer hebt van je gyro? Van boven af gezien? Met de klok mee toch?

Misschien ben ik een zeur:p, maar ben ik de enige die het opvalt dat de draad van de gyro langs de grootste stroomtrekkers lopen?

Overal waar ik gelezen heb wordt geschreven dat de gyro een zeer gevoelig ding is, en dat beinvloeding door andere stroomvoerende delen voorkomen moet worden. Laat nu de motor en de regelaar de grootste zijn...:mrgreen:
Deze wekken een magnetisch veld op, wat andere bedrading in de buurt kan beinvloeden. Aangezien je al aangeeft dat de heli spontaan begon te tollen..

Grote kans dat als je je gyrodraad anders opbergt je geen last meer hebt

Misschien hebben de motor en regelaar wat spanning opgebouwt, wat via je gyro ontladen wordt..

Succes met zoeken

Back