1ste dlg: mini of 1,5m?

Ik ben aan het kijken om een DLG aan te schaffen. Ik zit te twijfelen tussen een Elf Mini of een Longshot 4. Hoger dan deze prijsklasse wil ik niet gaan, als begin.
Ik lees dat de Elf mini voor veel fun kan zorgen, maar ben een beetje bezorgd dat je hier snel uitgroeit, of uitkijkt naar een iets hogere klasse, met ailerons bijvoorbeeld. Het zou jammer zijn als je na 2 weken zegt: had ik maar een 1,5m DLG gekozen. Dan is de mini wel duur als 'opstapje' naar groter vind ik.
Enkele andere modellen waar ik wel interesse in heb zijn bijvoorbeeld de Super Mini Topsky of een Fireworks Mini-Q lijkt me ook wel kwaliteit als ik het zo zie.

Enkele dingen die nog het vermelden waard zijn:
-ik heb enkel een beetje ervaring met een 250 mini quad.
-als zender heb ik een DX6i. Ik weet niet of deze geschikt is om een 1,5m DLG met mixen in te stellen?
-het lokale park is niet zo groot.

En vooral, het gaat me om de fun, niet om competitie ofzo. Even een paar keer relax vliegen in de week.

Iemand die suggesties heeft?

Mini heeft best wat voordelen. Heb mij er een jaar prima mee vermaakt en blijf ze nog steeds leuk vinden voor de vluchten op de kleine veldjes of parken waar de 1,5meter echt geen goed idee is. Ailerons hoeft niet per-se. zelfs met 2 kanaals zijn ze behoorlijk wendbaar en kan je thermieken zoeken en meepakken. Ook prima in lichte lift. Transport is ook makkelijker.
2-kanaals dan ben je ook nog eens een keer klaar met het afstellen, Zwaartepunt uitproberen voor stabiele voorwaartse vlucht, kijken op welke hoogteroer afstelling je het beste ver rijkt, en bij welke afstelling je het langzaamst omlaag komt, Startstand instellen. Klink gemakkelijker dan het in praktijk is maar je leert er wel erg veel van wat later bij de complexe modellen zeer nuttig is.

Heb je een groot veld waar je grote afstanden kan doorkruisen op zoek naar lift dan heeft een groot model wel echt meer bereik. Ook met een mini samen met de 1,5 meters vliegen blijft je hopeloos achter. Je reikt niet ver genoeg om de bel te pakken waar de rest in zit.

DX6 kan wat te kort schieten. Ik heb die zender niet dus kan het niet echt uitsluiten. Je hebt best veel mixen nodig om bijvoorbeeld 3 flaps/vlucht standen, remmen, start-stand(preset), rolroer differentiaal, snap-flaps, rolroer naar richtingsroer mix , etc in te kunnen stellen.

En met zoveel in te stellen, hoe weet je of het eventueel voor jou gevoel slecht presteren van het model dan aan je afstelling of je vliegkunsten zelf ligt. Zonder goed referentiekader echt een zware dobber.

Groet,
Rasmus

-ik heb enkel een beetje ervaring met een 250 mini quad.
Het vliegen met vleugelvliegtuigen zoals een DLG is anders dan vliegen met een multicopter. Een Multikopter heeft elektronica aan boord welke het model stabiel houd en helpt bij het vliegen. Een DLG heeft dit niet en je moet zelf het model vliegen. Als je geen ervaring hebt met het vliegen met vleugelvliegtuigen zal je dit moeten leren. Het is mogelijk om te leren vliegen met een DLG maar er kleven wel nadelen aan.
-DLG's zijn kwetsbaar.
-In het begin gooi je niet hoog en is de vluchtduur ook niet lang.
Je kan ook een eenvoudig elektro zwevertje kopen en daar mee leren vliegen.
Zoek iemand in de buurt die je kan helpen.

-als zender heb ik een DX6i. Ik weet niet of deze geschikt is om een 1,5m DLG met mixen in te stellen?
Dacht het wel, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die hier een antwoord op kunnen geven.

-het lokale park is niet zo groot.
Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn, maar je zelf leren vliegen in een klein park is vragen om moeilijkheden, niet doen.

De keuze van het model is altijd lastig.
Een mini is minder gecompliceerd en daardoor beter geschikt om te leren vliegen, gooien gaat ook makkelijker.
Een 1.5 meter model vliegt niet moeilijker maar door alle instellingen die je nodig hebt om te vliegen wellicht in het begin te complex.
Je kan ook zelf een mini bouwen.
Een MiMi is niet heel moeilijk te bouwen kost niet veel en is best stevig.

Groet

Frans

Bedankt voor de reacties alvast.
Deze is ook wel geweldig, maar ik vind er niet veel over: Stiletto (wordt verkocht bij Airtech).
Hij is 1,2m. En volgens de uitleg iets tussen een Elf en een 'full' DLG zoals een Blaster 3. Er zijn blijkbaar 2 versies van, eentje waarbij de vleugel onder een hoek van 6° staat en de andere een full carbon, vleugel onder een hoek van 3°.

stilettodet1.jpg

Mooi filmpje ook:

Ik kan blijven zoeken naar een geschikte DLG, maar zal de knoop toch eens moeten doorhakken :).

Om te leren vliegen is een 2-kanaals mini DLG prima. De Mimi bijvoorbeeld. Ik heb zo leren vliegen: Gooien en landen. Gooien en een bochtje draaien en landen, enzovoort. Steeds verder en hoger. En als je eens crasht (en dat gaat gebeuren :)) dan is een Mini niet zo erg moeilijk te repareren. Voor € 20,- ben je klaar en je kunt je 'oude' zender gebruiken.

Nouja, € 20,- is wel heel erg optimistisch. dat ben je voor de staartbuis al bijna kwijt inc verzendkosten. Rol span folie groeit ook niet aan de boom. balsa hout wel.

Nee, een staartboom kost geen € 20,-
Enne, spanfolie?? Ik heb het over de oer-Mimi, alleen hout.

okeee, dus geen spanfolie nodig, maar wel lak of dergelijke, anders gaat de vleugel met een ladinkje in vochtig gras er aan.. Staartbuisje is al gauw €10 en verzendkosten €6,95 bij de meeste webshops. servo's €10, Rx €20 lipo €3
lijm, schuurblok, schuurpapier, uitprinten van het ontwerp, stuurlijnen, evt kevlar draad ter versteviging, Dun berken triplex ter versteviging van de romp is toch best duur, het blasa hout zelf is alleen gratis te oogsten als je toevallig in de buurt van Equador zit. Voor een eerste bouw zit je al vlot boven de €100 als je het realistisch bekijkt.

€ 100,- ? Hoe kom je daar nu bij?

Servo's zijn geen € 10,-, de helft komt eerst.
Kevlar? Hoezo?
Uitprinten van het ontwerp? Nooit gedaan.
Klein plankje triplex kun je gebruiken. Hoeft niet hoor.

Je bent misschien geen € 20,- kwijt maar € 100 is echt onzin.

Bedankt voor de reacties alvast.
Deze is ook wel geweldig, maar ik vind er niet veel over: Stiletto (wordt verkocht bij Airtech).
Hij is 1,2m. En volgens de uitleg iets tussen een Elf en een 'full' DLG zoals een Blaster 3. Er zijn blijkbaar 2 versies van, eentje waarbij de vleugel onder een hoek van 6° staat en de andere een full carbon, vleugel onder een hoek van 3°.

stilettodet1.jpg

Mooi filmpje ook:

Ik kan blijven zoeken naar een geschikte DLG, maar zal de knoop toch eens moeten doorhakken :).
Leuke video.
Maar welk model vliegt nu zachter die met een instelhoek van 3° of die van 6° en wat zijn daar nog meer de voordelen of nadelen van.
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Ik denk dat het hier om de V stelling gaat, 6 graden cirkelt beter, 3 graden steekt beter

Ga als beginner voor 6

Ik ken de kist verder niet
Ik zou je adviceren om eens bij een wedstrijdje in NL of BE te gaan kijken om wat informatie in te winnen en te kijken

Dit soort filmpjes zijn moor maar aan de helling zegt het niets! Behalve dat de piloot heel redelijk kan sturen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het hier om de V stelling gaat, 6 graden cirkelt beter, 3 graden steekt beter

Ga als beginner voor 6

Ik ken de kist verder niet
Ik zou je adviceren om eens bij een wedstrijdje in NL of BE te gaan kijken om wat informatie in te winnen en te kijken

Dit soort filmpjes zijn moor maar aan de helling zegt het niets! Behalve dat de piloot heel redelijk kan sturen
Hier had ik niet aan gedacht. Ik dacht dat het te maken had met de hoek t.o.v. de romp
waardoor hij meer of minder stijg/zweef vermogen had.
Dus ook sneller of langzamer zou vliegen.
weer wat geleerd. bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn veel promo video's van (slechte) DLG's aan de helling. Ja, da's makkelijk :), aan de helling met genoeg wind vliegt alles.

Een promo video aan de helling is verdacht...

Dat is niet (of hooguit een heel klein beetje) waar. 3 graden V-stelling heeft een betere roll-rate. Het rolt sneller. Dat zie je ook goed op het filmpje.

Ga als beginner voor 6
Ja, deels mee eens. Maar vooral omdat die 6 gr. V-stelling veel beter cirkelt.

Je moet je dus afvragen: wat wil ik met die kist, waar vlieg ik heb het meest, onder welke omstandigheden?
Op dat filmpje vliegt hij aan de helling. Een kleine, maar erg duidelijk. Als je geen helling(kje) bij de hand hebt kun je beter wat meer V-stelling kiezen, en een echt lichte kist. Daarmee vlieg je domweg langer.
Als je een beginner bent, lijkt me die kist te snel. Die overleeft je stuurfouten niet omdat je geen tijd hebt correcties te maken.

Dat is niet (of hooguit een heel klein beetje) waar. 3 graden V-stelling heeft een betere roll-rate. Het rolt sneller. Dat zie je ook goed op het filmpje.

Ja, deels mee eens. Maar vooral omdat die 6 gr. V-stelling veel beter cirkelt.

Je moet je dus afvragen: wat wil ik met die kist, waar vlieg ik heb het meest, onder welke omstandigheden?
Op dat filmpje vliegt hij aan de helling. Een kleine, maar erg duidelijk. Als je geen helling(kje) bij de hand hebt kun je beter wat meer V-stelling kiezen, en een echt lichte kist. Daarmee vlieg je domweg langer.
Als je een beginner bent, lijkt me die kist te snel. Die overleeft je stuurfouten niet omdat je geen tijd hebt correcties te maken.
Dirk nu helemaal duidelijk.
rest nog 1 vraag een full DLG welke V-stelling hebben die?

Een graad of 5-7 per vleugel t.o.v. een horizontale lijn, of anders gezegd: 170-165 graden hoek tussen beide vleugels.

Back