1x 4s of 2x2s verschil?

Beste forummers,

Ik ben bezig met een brushless truggy ombouw :D welke op 4S moet gaan rijden (2700kv motor en 120A Esc). Nu heb ik nog 2x 2s 5000mah 35C lipo's maar ik wil ook nog een extra accu kopen.

Kan ik nu beter opnieuw 2x2S accu's kopen of juist 1x 4S ??
Wat zijn de verschillen qua rijden/warmte ontwikkeling en efficientie etc? :confused:

Bedankt alvast! :)

Maakt niet uit.

2 pakketten zorgt ervoor dat ze ipc iets beter gekoeld kunnen worden omdat je nu 2x 2 hebt ipv 4 cellen die elkaars warmte opnemen.

Je kunt ook het gewicht beter verdelen.
Wel moet je er een serie stekker tussen zetten en weten om te gaan met laden in serie.

Ze moeten vanaf de 1e gebruik samen gebruikt+ geladen worden.

Maakt niet uit.

2 pakketten zorgt ervoor dat ze ipc iets beter gekoeld kunnen worden omdat je nu 2x 2 hebt ipv 4 cellen die elkaars warmte opnemen.

Je kunt ook het gewicht beter verdelen.
Wel moet je er een serie stekker tussen zetten en weten om te gaan met laden in serie.

Ze moeten vanaf de 1e gebruik samen gebruikt+ geladen worden.

Bedoel je daarmee dat ik de huidige accu's (2x 2S Turnigy 5000Mah) die ik altijd apart heb gebruikt nu vooral NIET tegelijk moet gaan gebruiken?
Ook niet met apart opladen ofzo?

In elk geval kun je ze alleen serie laden als je ze vanaf nieuw in serie gebruikt hebt.
2 verschillende lipo,s laden beiden ook anders op, dit dus nooit doen.
Parallel kan wel maar dan moet je er wat meer van af weten.

Je kunt evt wel met 2 verschillende lipo,s rijden als je ze apart oplaadt MAAR,
stel: Je hebt 2 mindere goede cellen van lipo 1 en 2 goede cellen lipo 2
Ofwel de ene lipo kakt sneller in dan de andere.

Ga je dan rijden, je regelaar kijkt alleen naar het totaal voltage.
Slaat je regelaar dan af dan kan het zijn dat de slechte lipo veel te laag zit met zijn voltage en de goede lipo nog te hoog.

Ook proberen cellen in serie een gelijk voltage te behouden.
Slechte met goede dan trekt de ene de ander wat leeg.

Het kan maar verre van ideaal.
Heb het ook weleens gedaan maar dan met cellen waarvan ik wist dat ze +- dezelfde ladingen hadden gehad en waren verder van dezelfde serie.
Maar beter gewoon nieuwe kopen en meteen in serie en ook 2 van gelijk merk, voltage, mAh en zelfde C waarde ofwel zelfde serie.

Laatst bewerkt:
Back