2,1m yak 50 elektro ?

Hallo iedereen,

mijn vader is zijn yak 50 aan het maken en we spelen met het idee om hem elektro uit te voeren.
hij heeft ooit gevlogen met een 38 cc zenoah + tuned pipe. Het model was echter veel te zwaar en daar door had hij niet zo'n goeie vliegeigenschappen.

We gaan proberen het model rond de 7,5 kg vliegklaar te hebben (dit lijkt nogal te lukken)

om een idee te krijgen over welk model het gaat:

Yak50-gross.jpg

we twijfelen dus om er een DLE 55 op te zetten, of een elektro motor.

We hebben nooit echt grotere vliegtuigen elektro gemaakt, dus jullie hulp kan wel handig zijn ;)

we dachten al aan de volgende motoren:

TGY AerodriveXp SK Series 63-74 170Kv / 3250W

TGY AerodriveXp 160 SK Series 63-64 230Kv / 3150W

meer info over het model is hier te vinden:

Airfly Yak 50

wij staan open voor iedereen zijn mening :)

Groetjes

Laatst bewerkt:
Het model was echter veel te zwaar en daar door had hij niet zo'n goeie vliegeigenschappen.

Ben bang dat het niet veel beter zal worden.

Zelf de CAP 10 en de CAP 21 van hun gehat.

De CAP 10 heb ik 4 weken na invliegen weer verkocht (heel ver weg :D)
Die smeerde af als je een rol wou vliegen.

En de CAP 21 is nadat hij al een paar keer aan het landings gestel was gerepareert (schlechte konstruktie)(en ook zwaarder geworden) bij een langsame rol neer gestort .

Sinds dien nooit meer een Airfly op onze club gezien .

Toen overgestapt op houtbouw (T.C.)

Mvg Johan

bij ons vloog het model wel stabiel en strak, maar traag wilde hij niet vliegen door zijn hoge gewicht.
nu zijn we alle staartdelen en vleugel aan het nabouwen in ribbenbouw, en zo winnen we écht veel gewicht.

Dit is echt de laatste kans dat we het model zullen geven voor hij in de vuilbak beland ;)

enkel de romp en het landingsgestel gaat dus origineel zijn

De mijne had ik zo,n 15 jaar geleden.

Maar als je alles aan styro/hout vervangt voor ribbenbouw kom je met een DLE55 misschien beter weg.

Elektro is moeilijk bij modellen die niet licht zijn .
Je moet er veel power in pakken wat ook weer gewicht mee brengt.
Je wil er ook geen trainertje van maken. :D

Mvg Johan

nee hoor

elektro motor + 10 S Lipo + regelaar = 235 euro

DLE 55 + ontstekingsaccu + demper + bevestiging demper + tank + uitlaatbocht = 540 euro

er is dan nog geen motorbevestiging voor de elektro motor, maar dat is dan de kost ook niet meer.

Een lader hebben we al :)

ik ben een beetje bang dat de motor niet krachtig genoeg gaat zijn, als ik zie dat ze op een 50cc yak van Extreme Flight een 6000W motor zetten..
De motor die boven in het topic staat is 3250W

de 38cc met tuned pipe had 3,2PK

is er een regeltje om elektro motoren in PK uit te drukken?

Edit:

Ik vind hier net op het forum dat 1PK = 736watt is, kan ik daar vanuit gaan dan?

dan zou de motor 4,4 pk moeten kunnen leveren met zijn 3250 Watt

dit zou dan ruim voldoende moeten zijn voor het model volgens mijn berekeningen, of zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Dennis,

Geen van beide motoren is geschikt voor modellen van + 7 kg. Let wel, hij gaat ermee vliegen hoor maar verwacht geen wonderen (dus geen kunstvlucht enkel wat rond tuffen).
Beide motoren zijn meer ontworpen voor moderne 3D kisten die rond de 5 kg draaien, max 6 kg en tot 2 m span.
Je gaat net een type zwaarder moeten kiezen als je een aandrijving wil waar je wat pret aan kunt beleven, bvb:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 80-85-B 170Kv Brushless Outrunner (eq: 70-40)

met een 22*10 prop op 12 cellen heb je +/- een 4000 Watt en 11 kg statische trekkracht.
4000 Watt = 5.4 pk.

Hey Cornetto,

bedankt voor je inbreng !
hier had ik al een beetje bang voor ;)
maar wat ik dan niet snap is, hij vloog prima met een 38cc en tuned pijp, wat 3,2PK gaf.
als die combo die ik zeg 4,4pk geeft dan zou dat toch een verbetering moeten zijn?

ik zeg niet dat ik wel juist ben, want ik heb er totaal geen ervaring mee en jij wel, maar waar zit mijn rekenfout dan?

ik ga eens wat rekenen met die andere motor :)

Bedankt Dennis

Hey Cornetto,

bedankt voor je inbreng !
hier had ik al een beetje bang voor ;)
maar wat ik dan niet snap is, hij vloog prima met een 38cc en tuned pijp, wat 3,2PK gaf.
als die combo die ik zeg 4,4pk geeft dan zou dat toch een verbetering moeten zijn?

ik zeg niet dat ik wel juist ben, want ik heb er totaal geen ervaring mee en jij wel, maar waar zit mijn rekenfout dan?

ik ga eens wat rekenen met die andere motor :)

Bedankt Dennis

Je gaat die motor die je in je hoofd hebt constant tegen de max. grens moeten belasten welk zal resulteren in kleine stukjes yak.
Neem dit even mee, alle iet of wat gerenomeerde merken, noem ze maar op (hacker-axi-pletterberg-enz) geven een max waarde op die je constant mag benaderen en zelfs meer, zonder dat je de motor in de soep zal draaien. De goedkopere motoren, waaronder oa Turnigy zijn niet slecht als je ze voor het eerste gebruik een kleine behandeling geeft (lees nalijmen magneten). Doch de max opgegeven waarde is echt de max. waarde.

Mocht je de sk 230 kv of 170 kv gebruiken op een +7 kg kist ga je met de eerste beste vertikale klim een smoke effect krijgen......:-)
Een goede regel voor de serie HC motoren is neem een maatje groter en je zal er lang plezier aan beleven, je zwaartepunt zal er trouwens ook baat bij hebben.

Laatst bewerkt:
ok, bedankt :thumbsup:

ik heb even zitten rekenen en kom dan op een totaal gewicht uit van 8350 gram, wat ik eigelijk te veel vind voor de kist..

we zitten dan nog wel 1260 gram onder het gewicht waarmee hij vloog met de 38cc, maar we hadden graag onder de 8 kg gezeten :rolleyes:

toch nog eens kijken waar we dingen kunnen slopen :-)

ok, bedankt :thumbsup:

ik heb even zitten rekenen en kom dan op een totaal gewicht uit van 8350 gram, wat ik eigelijk te veel vind voor de kist..

we zitten dan nog wel 1260 gram onder het gewicht waarmee hij vloog met de 38cc, maar we hadden graag onder de 8 kg gezeten :rolleyes:

toch nog eens kijken waar we dingen kunnen slopen :-)

Tja, is natuurlijk geen ultralichte 3D kist he, 8.4 kg is toch wel goed te doen voor een 2.2m kist hoor.
Je bespaart tegenover de benzine set-up wel 15 % op zijn totaal gewicht, ga je zeker voelen.

Succes ermee.

ja, het grote probleem vooral was dat hij te veel woog in de staart
een 38cc zenoah is sowieso al geen lichte motor en daar moest nog !! 580 gram !! lood bij in de neus (en nog had hij staartlastige neigingen..)

nu zijn we zo veel mogelijk gewicht aan het proberen winnen met de staart na te bouwen, en alle electronica voor het zwaartepunt te steken

we moeten nu eerst eens afwachten hoeveel gewicht we in de neus nodig hebben om hem in balans te krijgen, die zwaardere motor kan nog wel van pas komen dan denk ik :rolleyes:

Ben bang dat het niet veel beter zal worden.

Zelf de CAP 10 en de CAP 21 van hun gehat.

De CAP 10 heb ik 4 weken na invliegen weer verkocht (heel ver weg :D)
Die smeerde af als je een rol wou vliegen.

En de CAP 21 is nadat hij al een paar keer aan het landings gestel was gerepareert (schlechte konstruktie)(en ook zwaarder geworden) bij een langsame rol neer gestort .

Sinds dien nooit meer een Airfly op onze club gezien .

Toen overgestapt op houtbouw (T.C.)

Mvg Johan

dat zijn toch die balsa sandwich kisten waar je hetover had?
die zijn inderdaad zwaar...

dat is idd ook onze ervaring
het is in ieder geval geen balsa sandwich, het was een hardere soort hout..

(volgens mij abachi ofzoiets?)

Laatst bewerkt:
in een ander draadje opperde johan aka plotterwereld dat het om een balsa sandwich constructie ging bij dit merk kist, kwas dus wel benieuwd ik heb zelf nooit een airworld gehad, wel gezien, en ik vond ze inderdaad erg zwaar als ik me goed herinner was de huid al zo dik dat eigenlijk een sandwich niet nodig was, vergelijkbaar met de modellen van byron

nee hoor

elektro motor + 10 S Lipo + regelaar = 235 euro

DLE 55 + ontstekingsaccu + demper + bevestiging demper + tank + uitlaatbocht = 540 euro

er is dan nog geen motorbevestiging voor de elektro motor, maar dat is dan de kost ook niet meer.

Een lader hebben we al :)

Ik zou voor deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3890
of deze gaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5141

Op 10 of 12 cell.
Even los van het type motor.

Electro zoals jij rekent is natuurlijk wel goedkoper.
Maar ja dan heb je 1 lipo setup.

Weet niet met hoeveel C je lader kan laden en je lipo kan hebben maar stel dat je net 1C haalt dan is het vliegen en dan weer 1 uur laden.
Daar wordt ik niet vrolijk van.

Met een DL55 kun je evt nonstop vliegen.
Dat doet bijna niemand op een club want ouwehoeren is ook leuk :Dmaar na een 20/30 minuten wil ik vaak al weer vliegen.
Dan moet je of meerdere lipo sets hebben zodat je meerdere vluchten kunt maken. Wat een duurder verhaaltje wordt.

Of b.v

2 lipo sets ( met de juiste C te beladen specs) en een dikke lader/ voeding.
En er moet op de vliegplek ook stroom zijn.

Stel jij wilt om de +- 30 minuten kunnen vliegen.
Je je hangt een 12 cell 4000Mah setup in je kist.
1C laden= +-48v x 4A= 192w moet je lader kunnen leveren.
Bij 2C ( dus om de +- 30 minuten vliegen) wordt dat al 384 watt.
Om dus om de +- 30 minuten te kunnen vliegen heb je nodig:

+- 400Watt lader
Dikke voeding van zeg 450W
en dus 2 lipo sets ipv 1.

Weet dus niet wat voor lader je hebt en hoeveeltijd je +- rekt tussen je vluchten maar gewoon redeneren 1 lipo set en 1 esc= meestal niet realitisch.

Laatst bewerkt:
Back