2.2 meter 3D op electro

Van de winter wil ik een electrokist gaan maken met een span van 2.2 meter. Op dit moment zit ik te kijken naar de Pilot-RC Sbach 342 50cc. Als aandrijving zit ik te denken aan de turnigy rotomax 50cc met een CC 160HV regelaar. Als prop een 24x10TH van Mejzlik. Dit alles wil ik vliegen op 12S.

Mijn vraag is alleen wat jullie zoal gebruiken als beveiliging. Graag zou ik willen weten hoe jullie de vonk tegen gaan als je de lipo's aansluiten en hoe je het toestel aan en uit zet. Gebruik je hier schakelaars voor of helemaal niks?

Hopelijk krijg ik wat nuttige reacties zodat ik verder kan om alles samen te stellen

Bij dergelijk hoge stromen en spanningen is eigenlijk geen echte beveiliging mogelijk. Als daar iets goed fout gaat is dat nagenoeg altijd einde verhaal. Op z'n minst fikt de bedrading uit maar de regelaar zal het meestal ook niet overleven.
Het vliegtuig aan en uit zetten doe je door de accu aan te sluiten of lost te nemen. Gebruik geen schakelaars! Schakelaars die dergelijke stromen kunnen verwerken zijn veel te groot en te zwaar. Daarbij veroorzaken de contacten een extra "weerstand" en een extra kans op storingen. Allemaal zaken die je niet wilt.
Vonken kan je voorkomen door een aparte connector te gebruiken met een laadweerstand in serie. Dan laden de condensatoren op via die weerstand en omdat dit met een relatief kleine stroom gebeurt ontstaat er geen vonk. Als de condensatoren opgeladen zijn verbind je de eigenlijke connector. Dan kan de echte stroom door die connector lopen.
Hieronder zie je een voorbeeld.
AntiSpark1.JPG

Even gechecked in Ecalc.
De motor wordt met 12 cellen en een 24x10 vrij zwaar belast. Bij langer volgas draaien zal hij oververhitten.
Als je je gas zuinig genoeg doseert lijkt het me OK anders naar bv een 22x10.

Rick

Even gechecked in Ecalc.
De motor wordt met 12 cellen en een 24x10 vrij zwaar belast. Bij langer volgas draaien zal hij oververhitten.
Als je je gas zuinig genoeg doseert lijkt het me OK anders naar bv een 22x10.

Rick
Over de prop zit ik inderdaad nog te twijfelen. Met het vermogen wat de motor gaat leveren is volgas eigenlijk niet nodig dus zou het kunnen. Als ik de vliegtijd wil verlengen is misschien een kleinere prop wel een optie.

De meest geschikte prop hangt samen met jouw vliegstijl en het type vliegtuig vleugel belasting en gewicht.
Spoed en diameter bepalen de balans tussen snelheid en trekkracht die je nodig hebt.
Er zijn dan verschillende props die statisch bij vol gas de motor optimaal belasten maar in de lucht blijkt vaak pas wat de juiste keuze is.
Een kist als deze heeft de meeste baat bij trekkracht en dan wel zo een 2X het eigen vliegklaar gewicht dus een grote prop met weinig spoed.
Bij vol gas moet dan de maximum stroom voor accu motor en regelaar bereikt worden zonder een van hun over te belasten.
Een en ander is met een calculator redelijk goed te berekenen maar optimaal resultaat bereik je pas als je er mee vliegt.
Zeker als je als ervaren piloot voor het eerst over gaat op elektro.
Bij een kleinere prop geeft dat een lagere vol gas stroom maar je moet meer gas geven om normaal te vliegen en daar om geeft dat in de praktijk geen winst in vliegtijd.
Als je dat wilt dan moet je meer op de optimale snelheid rond tuffen en dat kan dan gewoon met minder gas omdat een grote prop efficiënter is vooral bij lage snelheid.;)

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik de Rotomax links laten liggen en voor een betere motor gaan.
De wikkelingen branden hiervan veel te snel door in mijn optiek (pas nog twee op de club).
Zo goedkoop zijn ze ook niet, het is verstandiger om het dan in 1x goed te doen.
(Vraag me niet hoe ik dit weet) :rolleyes:

Zelf heb ik een Porter met een Pichtler Boost 180, daar zit een SPS van Emcotec voor.
Dit zodat ik er op eenvoudige wijze de stroom af kan nemen, het is dus niet helemaal waar wat Ernst schrijft ;)

Je wil ook niet weten hoevaak iemand voor een live elektrokist langs loopt (of even aan de prop zit!).
Bij een brandstofkist zie je dit natuurlijk niet, door het lawaai loopt men er automatisch met een boog omheen of achterlangs.
Ik blijf het een apart fenomeen vinden.

2e veiligheid is om de failsafe in iedergeval op -150% te programmeren zodat je ontvanger nooit onbedoeld de regelaar/motor in kan schakelen.

Verder is mijn kist voorzien van een powerbox, niet zozeer omdat de servo's grote stromen trekken want dat doen ze niet.
Maar om een dubbele stroomvoorziening te hebben, deze kwam voor mij toevallig goedkoop voorbij.

Laatst bewerkt:
CC edge regelaars hebben nu een ESC arming lock geintegreerd.
CC EDGE 160 A heb ik op een 2.7m 7.5kw #D kist met een predator 30/8 zitten.
En de CC edge 120A in mij 2.2 extra , en dat is meer dan genoeg. ook als je max 120A trekt, ik zit op 130A max.
Goede koeling doet wonderen, bij CC regelaars , Bij de Jeti 99 ook trouwens.

CC edge regelaars hebben nu een ESC arming lock geintegreerd.
CC EDGE 160 A heb ik op een 2.7m 7.5kw #D kist met een predator 30/8 zitten.
En de CC edge 120A in mij 2.2 extra , en dat is meer dan genoeg. ook als je max 120A trekt, ik zit op 130A max.
Goede koeling doet wonderen, bij CC regelaars , Bij de Jeti 99 ook trouwens.

Welke motor en prop gebruik je dan op je 2.2 Extra?

Ik gebruik Scorpion S5535 190kv op 12s 5300mah 30C. Met een Xoar pjn 24x10
Veel power en doet het nu al een jaar of 5.

Deze motor is alleen niet meer te koop . wel een nieuwe versie maar daar weet ik niks van af
Maar als ik de foto's bekijk hebben die geen bel lager, en dan zou ik hem dus niet kopen.

dit was nog op 11s

Als ik nu een 50cc electro size motor moest kopen zou ik deze pakken.
Ik heb er geen ervaring mee, maar dat had ik ook niet toen ik als een
van de eerste de scorpion kocht.

file:///C:/Users/amigob/AppData/Local/Temp/XMGA6000.8_SPEC.pdf

gewoon de waarschuwing negeren dat je geen elekro props mag gebruiken

met de CC edge 120.

De keus is gemaakt. Ik heb een Pilot-RC Sbach 342 gekocht (50cc uitvoering). Als setup ga ik gebruiken:
* Hacker Q80-8M
* CC 160HV esc
* Mejzlik 24x10TH
* 2 x 6s5800Mah

Nu benieuwd wat de vliegtijd gaat worden....

Even een update.

Ik heb nu ongeveer 20 vluchten gemaakt. Enorm veel power met deze setup. Vliegtijd is bij rustig vliegen ongeveer 8 tot 9 minuten. Bij kunstvlucht en 3D zit ik tussen de 6 en 7 minuten. In beide gevallen heb ik nog ruim 30% in de lipo's. De vliegtijd zou dus nog wat langer kunnen.

Back