2.20m Zagi wing bouw

Hoi,

Ik heb pasgeleden van een forumgenoot een zagi (een échte, geen kopie, geen andere vleugel die eigenlijk een andere naam heeft dus!) van 2.20 meter overgenomen (span is precies 2.19 eigenlijk) waar nog niets mee gedaan was.

Data:

koorde binnenkant vleugel: 40.5 cm
koorde buitekant vleugel: 15 cm
spanwijdte: 219 cm
gewicht leeg: 282.3 gram (inclusief lijm tussen de vleugeldelen)

Ik heb een aantal vragen voor de zweefvliegers hier :D

- is van een zagi een goed vliegende (thermiekende) zwever te maken voor aan bijvoorbeeld hoogstart of elastiek
- vliegt de zagi met minimale belasting of krijg je dan met een beetje wind een "dwarrelaar"
- kan ik de elevons het best toevoegen (uit 6mm depron?) of in de vleugels uitsnijden
- is bij dit formaat één 9-grams servo per vleugelhelft voldoende of moeten er twee in
- eventueel kan ik in zo'n grote vleugel natuurlijk flaps (kraaien kleppen) maken - heeft dat nut?
- als ik de vleugel deelbaar wil maken voor transport, is deze dan op een eenvoudige manier zo te maken dat dit mogelijk is maar de stevigheid toch voldoende is... En hoe?
- kan ik gewicht besparen door bijvoorbeeld cirkels uit de vleugels te snijden en de vleugel vervolgens te bespannen of kost me dat de integriteit van de vleugel

Wáár zou ik bij zo'n grote vleugel het CoG moeten leggen (zeer afhankelijk van of de elevons uitgesneden of toegevoegd worden neem ik aan)? Ik heb het programma nürflugel gedownload maar ik heb werkelijk geen idee hoe dat te gebruiken, ik kan me verstaanbaar maken in het duits maar ik heb het nooit leren lezen dus heb ik niets aan de helpfiles..

Mijn idee voor dit bakbeest was een zo licht mogelijke setup:

- toestel: 280 gram
- versterking (carbon buis, systeem om deelbaar te maken etc): 100 gram
- 4x 9 grams servo (crow): 36 gram
- corona 4- of 6 kanaals synthesizer Rx: 25 gram
- 4 cellen 1400NiMh subC (of 2S lipo met ultralight regelaartje): 125 gram

Totaalgewicht inclusief aansturingen, verlengdraden, tape etc: +/- 700 gram. (edit: gewicht iets realistischer gemaakt)
Bij een vleugeloppervlak van ongeveer 0.6m2 zou ik dan een vleugelbelasting hebben van 12 gram/dm2 wat natuurlijk extreem licht is. Mijn ervaringen met eerdere toestellen leren dat zelfs een paar honderd gram meer eigenlijk niet zou moeten uitmaken..

Wat denken jullie hiervan? Haalbaar? Suggesties (vooral voor het deelbaar maken!)? Goede raad? Ik sta overal voor open!

Laatst bewerkt:
1. Ja. Hier een 1,2m exemplaar aan de lier:

En over thermieken: zagi can thermal? - RC Groups

2. Geen idee. Misschien licht bouwen, en ballasten wanneer nodig?

3. Ik zou zeggen: toevoegen. Depron verstijven met carbon strip.

4: Mijn gevoel zegt me dat je hier misschien beter twee stuks 9gr, of beter nog, een 2,5 kg servo kan toepassen. Heb zelf goede ervaringen met de vs-3. Hobbycity Online R/C Hobby Store : VS3 16.2g / 2.5kg / .09sec Servo $5.95

5. Leuke optie. Maar als je deze Zagi licht bouwt, zijn remmen niet echt nodig.

6. Alu buis met stalen of carbon verbinder. Buis inlijmen, en met een halfspant vastzetten.

7. Zou ik niet doen. Wordt niet mooi. EPP is lastig te bespannen. (beperkte warmteontwikkeling mogelijk)

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Vincent, super bedankt voor je info en het filmpje (was wel een beetje bang dat de vleugel dat niet zou houden - lijkt me geen probleem!) je antwoorden roepen toch weer vragen op:

5: was ook niet bedoeld als remmen maar om de flaps in te stellen bij het thermieken (ietsje down, even de naam kwijt -edit- camber heet dat dus :D), schijnt te werken bij sommige vleugels..

6: buis inlijmen dus snijden in de vleugel? Bummer. Wist dat het nodig was maar toch baal ik ervan. En wat is een halfspant? Ik had zelf in gedachten een buis, verbindende carbon buis erin en dan de vleugelhelften vastzetten met dat systeem dat MPX gebruikt in bijvoorbeeld de vleugels van de twinstar en de magister, met twee schroefjes.. Of wordt dat te zwaar?

7: beperkte warmteontwikkeling bedoel je mee dat EPP slecht tegen de foliebout kan, of ziet het er gewoon niet uit door het toch wat ruwe oppervlak..

Ik ben zelf zover op het moment:

- root van de vleugels voorzien van 2mm multiplex voor stevigheid bij koppelen
- componenten uitsnijden in binnenkant vleugel dus niets zichtbaar na montage (soldeerbout?)
- servo's verzinken, aansturing verzinken en weer vlak maken met filler ofzo (of voorzichtig groefjes uitsnijden en EPP weer terug plakken als dat lukt)
- holte voorin maken voor ballast (vliegen aan de helling?)

Hoe ver zou ik de alu buizen voor het verbinden door moeten laten lopen in de vleugelhelften, is een centimeter of 35-40 genoeg of moet dat echt langer (ook afhankelijk van verdere verbinding natuurlijk, normaal zit de zagi alleen met wat lijm en tape in elkaar en vliegt ook)

Is er een specifieke berekening voor hoe groot ik de wingtips moet maken, moeten die haaks omhoog staan of mag dat onder een hoek (vind ik er persoonlijk beter uitzien)...
Ik heb zo'n vermoeden dat dit een winterproject gaat worden...

Laatst bewerkt:
5. Ik denk niet dat dit gaat werken bij een vliegende vleugel. Je elevons zitten toch over vrijwel de hele achterlijst? Ga je dan aparte flaps aanbrengen? (in het geval dat je de elevons als flaps wilt programeren, dit zal (behalve heel snel naar beneden) niet gaan.)

6.
p1010030.jpg

p1010031.jpg

7. Yep. Als je met de bout te veel warmte produceert, gaat het EPP opzwellen. Daarom worden EPP nuri's ook meestal getaped ipv bespannen. (even zoeken op "tapen")

8. de meeste Zagi's met deelbare vleugel hebben geen vleugelverbinder, maar worden gewoon met een strookje tape op boven en onderzijde verbonden. In jouw geval zou ik de totale verbinder zo'n 30-40cm lang maken. (dus 15 tot 20 cm een vleugel in) (=waarschijnlijk al overkill)

Wingtips naar eigen smaak en inzicht. Er zijn Swift vliegers die geen verschil merken zonder winglets...

Door het fantastische weer dit project even op de lange baan geschoven.. Als ik ergens een pesthekel aan heb is een toestel afbouwen en het vervolgens niet te kunnen vliegen (zoals ik met mijn MPX Fox had, knetterveel wind daarna :()

Was het maar vast winter (10cm sneeuw, geen wind, lekker zonnetje.. Heerlijk vliegweer!)

Back