2,4 ghz 1-kanaalsbesturig

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jef, 8 jun 2016.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Onlangs heb ik een Tomboy gebouwd , http://www.modelbouwforum.nl/threads/tomboy.241064/ , met de bedoeling deze te besturen met een "push button single channel" met een encoder van Phil Green http://www.singlechannel.co.uk/
    Ik had hier nog een oude Futaba FT-3A liggen zonder antenne en hier ging ik alles inbouwen

    De oude 27 mhz set , het enige dat ik hiervan gebruik buiten de casing is de on-off schakelaar
    003.JPG

    Alle onderdelen met een Fr-Sky DIY module
    004.JPG

    Zit redelijk vol
    007.JPG

    Klaar , en het werkt nog ook :banana:, 1x drukken is rechts roer , 2x drukken is links roer , 1x een snelle klik is motor op 50% (is in te stellen van 20 tot 70%) , nog eens snel drukken is motor 100% , als je dat herhaalt gaat de motor terug naar 50% en nog eens dan stopt hij , enz...
    006.JPG

    Ben eens benieuwd hoe de Tomboy met dit gaat vliegen ? :confused:

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2019
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helemaal geweldig!
    Te bedenken dat het gros van de RC vliegers zich niet kan (wil?) voorstellen dat het hier allemaal mee is begonnen en dat je zo'n model daarmee ook weer voor je voeten kunt landen.
    Dat is wel jammer, want zowel escapements als elektrische 1 kanaal stuurmachines werkten meestal andersom: 1x en vasthouden = links, 1x kort en de 2e keer vasthouden = rechts. loslaten = neutraal
    Zou geen probleem mogen zijn. Probeer het model zodanig te trimmen, zodat het bij 100% motor onder 30° rechtuit klimt. Bij halve motor zou je net op hoogte moeten blijven.
    Als het ding goed rechtuit gaat, dan niet sturen voordat je een beetje hoogte (>20 m) hebt.
    Houd de stuursignalen in het begin KORT. En blijf BOVENWINDS.
    Want het terug moeten vliegen, naar je toe, tegen de wind in geeft, als je nog niet vertrouwd bent met deze manier van sturen, wel klamme handjes.
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Bruno voor de tips , ik heb de documentatie van de encoder nog eens doorgenomen en daarin geeft hij toch 1x drukken en inhouden op voor rechts , loslaten gaat het roer eventjes over links naar neutraal , 2x drukken en inhouden links , loslaten is eventjes over rechts terug neutraal , voor je het 3x snel drukken voor de 3 standen van de motorregeling in de duim hebt moet je wel wat oefenen om het juiste ritme te vinden :confused:
    Klamme handjes , denk het wel , eerst de Tomboy maar trimmen met behulp van een " gewone" zender :oops:

    In volgende link staat alles beschreven wat de mogelijkheden zijn http://www.mccrash-racing.co.uk/sc/data/single_channel_encoder_N.doc

    Groeten Jef
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Jef,
    Ik heb dezelfde combinatie van Tomboy en Phil Green single channel simulator, alleen heb ik deze via de leraar - leerling aansluiting op mijn gewone zender aangesloten. Dat laat me toe om zelf in te grijpen als het knopje drukken te moeilijk wordt :). De motor een beetje betrouwbaar controleren is inderdaad het lastigste. Het overigens al weer een tijdje geleden dat ik de Tomboy gevlogen heb, en al helemaal met de 1-kanaals unit.

    Succes en groeten,
    Max.


     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat is wel handig Max om de reguliere zender via de trainer aansluiting te koppelen aan de drukknopzender .
    Dummy cilinder erop is ook wel :koud:
    Met het motorklikken had ik mij vergist , het is slechts 1x snel i.p.v. 3x :oops:
    Nog enkele vraagjes i.v.m. de tomboy , waar heb je het zwaartepunt liggen en heb je iets gewijzigd aan de instelhoek ?

    Groeten Jef
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Jef,
    Nee, aan de instelhoek heb ik niets veranderd. Het zwaartepunt ligt bij mij op 56-57 mm achter de voorlijst.
    Groeten,
    Max.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Qua werking goed vergelijkbaar met Max' oranje- en mijn zwarte doosje, ik ben inmiddels helemaal gewend aan 1x = rechts en 2x = links dus "in the end" viel het allemaal ontzettend mee.
    De motor pulse doe ik door een 'veegbeweging' met de zijkant van de duim en dat is behoorlijk betrouwbaar:
     
    jef vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België

Deel Deze Pagina