2.4 Ghz, 40Mhz of 430 Mhz

Hallo,

Ik heb een spektrum DX8 en een JR PCM9X-II 40Mhz, met beide zenders raak ik niet verder dan 500 meter met mijn vliegtuig. Nu wil ik hier een oplossing voor, maar weet niet welke richting ik het beste uit ga.

Kan ik best bij 2.4 Ghz blijven en werken met een booster en eventueel patch antenne of werk ik beter in de richting van de 40 Mhz en wat zijn hier de mogelijkheden.

Ook heb ik een 430 Mhz module gevonden voor de JR waar ze 20 km range mee claimen
Long Range JR module UHF 415 - 433 Mhz RC system - FPV flying

Ik weet niet onmiddellijk wat het beste is.

Wat de range betreft, als ik 2 a 3 km kan vliegen zonder problemen ben ik al tevreden, maar je weet nooit naar de toekomst toe dat ik verder wil, daarom wil ik liefst ineens investeren een goed systeem maar weet dus niet met welke frequentie ik het beste resultaat zal hebben en de meeste mogelijkheden voorhanden liggen.

Alle info is welkom.

johan

Hallo Johan,

500 meter is veel te gering. De DX8 haalt bij mij makkelijk voorbij de km. Wat voor VidTx heb je aan boord? Hoe is je opsteling? Want zeker 40Mhz zou véél verder moeten kunnen, ook met de invloed van de VidTx.

Het heeft vooral te maken met mijn video TX die onvangst verminderd, als ik de vTX uitschakel wordt het bereik veel groter.

ik heb momenteel een 5.8 Ghz 200mW VTX van Cyclops

Alles is gemonteerd in een Skywalker, de RC ontvanger zit in het compartiment onder de vleugel, en de VTX staat op de romp achter de motor.
MEt 2.4 Ghz reeds problemen vanaf 4 a 500 meter. Met de 40 Mhz hetzelfde probleem.
eerst had ik de antenne van de 40Mhz onder de romp lopen dit was nog slechter, dan de antenne over een van de vleugelhelften laten lopen was iets beter maar op 400 meter slaat hij heel regelmatig in Failsafe.

De RMIlec LRS is een systeem wat hier verboden is, ook met zendamateur licentie, omdat deze uitzendt tussen de 415 en 470MHz met een vermogen tot 1W.

Ik zou eens beginnen met de Vtx monteren op de plek net voor de staart, daar is e.e.a. voor bedoeld. Je RC Rx monteer je liefst in de buik van het model, ver weg van alle andere electronica.

Uiteraard gebruik je daarbij een losse BEC, zodat je geen beroep hoeft te doen op de BEC van de ESC. De HobbyKing 3A Low-noise BEC is hier prima geschikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

In de buik van het vliegtuig zit momenteel het osd, esc, stroomsensor en batterijen.
De vtx is gemonteerf op de plaats waar dit speciaal voorzien is op het model.
De voeding van de vtx en osd gebeurt door een apparte lipo.
Ik heb ook de massa al eens aan elkaar gekoppeld zonder succes.

mja, wat voor vliegtuig is het ? Dat er plaats voor de vtx voorzien is op het vliegtuig wil nog niet zeggen dat dit de beste plaats is hoor. Ik ondervind momenteel ook dat de plaats van de vtx een ENORME invloed heeft op zowel je video als rc bereik. Ik had vroeger makkelijk 1km video bereik. vtx verhuisd van neus vliegtuig naar midden en nu nog nauwelijks 300m storingsvrij bereik.

Gisteren wat met de 2.4Ghz 500mW zender van foxtech aan 't spelen geweest en de wifi spectrum analyser. Deze zender gooit er nogal wat rommel uit. Buiten 2 hele dikke harmonischen op zowat 10Mhz naast de hoofdpiek (-40db terwijl het hoofdsignaal -20db is) zijn er nog een aantal kleinere piekjes en bovendien wordt de achtergrond ruis in de hele 2.4Ghz band opgetrokken van -100db naar -90db.

De zaak is echt van alles zo ver mogelijk van elkaar en toch zo weinig mogelijk lengte kabel te gebruiken. Ik heb hier al menig uur over gepiekerd hoe ik het best zou kunnen doen.

Hey Jan,

zojuist voorbij de 1,5Km (volgens Google maps). Had soms het idee dat ik wat stuur miste, maar hij was wel te controleren. Ook met DX8 en 200mW 5,8Ghz setje.
DX8 met standaard antenne en AR6255 met standaard antenne's. 5,8Ghz setje met hobbybob Tx antenne, en Patch aan de ontvanger.

super%20alulah4.jpg

Wil je eens een foto plaatsen van je model? Je kan er zeker weten veel meer uithalen!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik zou een andere ontvanger proberen dan die scan ontvanger .
Het zal een prima ontvanger zijn maar ik zou voor fpv een gewone met een kristal nemen .
Een beetje een onderbuik gevoel maar een lekkere analoge ontvanger heb ik ook gebruikt de mc19 dat ging prima tot 1a1,5 km .
De pll in de smc lijk mij toch meer beïnvloedbaar.

Je motor kabels lopen langs je servokabels die kort op de ontvanger zitten. Tevens zit je ESC, de OSD en je ontvanger met een beetje (boel) kabel wirwar dicht op elkaar.
Hoeveel bereik haal je zonder Video Tx aan boord? En waar loopt je RC antenne langs, hoe voer je die naar buiten je model?

Vriendelijke groeten,
Aldert

je kan je esc ook onder je motor monteren
kan i zijn warmte beter kwijt
en zit alles verder uit elkaar

rob

je kan je esc ook onder je motor monteren
kan i zijn warmte beter kwijt
en zit alles verder uit elkaar

rob

Inderdaad een goede tip, heb ik zojuist gedaan.
Nu nog even bekijken waar ik de ontvanger kan plaatsen.
ALs de kabellengte het toelaat eventueel de video ontvanger maar naar achter plaatsen, mar dit geeft dan ook weer een probleem met het zwaartepunt denk ik.
Ik weet ook nog niet of ik er best mijn 40Mhz of 2.4 Ghz inbouw.

johan

Ik zou een andere ontvanger proberen dan die scan ontvanger .
Het zal een prima ontvanger zijn maar ik zou voor fpv een gewone met een kristal nemen .
Een beetje een onderbuik gevoel maar een lekkere analoge ontvanger heb ik ook gebruikt de mc19 dat ging prima tot 1a1,5 km .
De pll in de smc lijk mij toch meer beïnvloedbaar.

hi

dit stukje heb ik tijdje terug gelezen
ik heb de zelfde ontvanger maar dan op 35mhz
ik vloog heen en terug 600 700 800 900 1000 meter vliegtuig onbestuurbaar
tijd geleden ook rond 1km controle kwijt

mijn zender is een mx 16

op de club zijn er meerde met storings tikken onder het vliegen [ op zicht ]
ik heb er eigenlijk nooit last van gehad
dus heb 4 van deze ontvangers,, en ben er erg blij mee

maar nu begin ik het verhaal dat je schrijft te geloven

als je er meer info over heb,hebben andere er mischien ook wat aan

btw met vliegtuig is het goed afgelopen

rob

De RMIlec LRS is een systeem wat hier verboden is, ook met zendamateur licentie, omdat deze uitzendt tussen de 415 en 470MHz met een vermogen tot 1W.

Ik zou eens beginnen met de Vtx monteren op de plek net voor de staart, daar is e.e.a. voor bedoeld. Je RC Rx monteer je liefst in de buik van het model, ver weg van alle andere electronica.

Uiteraard gebruik je daarbij een losse BEC, zodat je geen beroep hoeft te doen op de BEC van de ESC. De HobbyKing 3A Low-noise BEC is hier prima geschikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Die BEC, wat doet het eigenlijk? heb in mijn 6 jaar vliegen eigenlijk nooit stilgestaan wat het is en wat het doet :rolleyes:

In bijna elke regelaar zit tegenwoordig een bec ingebouwd. Deze maakt van je vlieg accu een 5v spanning die naar je regelaar gaat en deze voorziet van stroom.

Een losse bec doet precies hetzelfde alleen hebben deze meestal een hogere capiciteit en een lager storings gehalte.

Nou...hij voorziet de ontvanger, servo's en regelaar van stroom.

Servo's worden weer gevoed door de ontvanger, maar indirect natuurlijk via de bec. Regelaar voorziet hij niet van stroom. Dat doet je vlieg accu. Regelaars werken namenlijk ook goed als je alleen de signaal draad aansluit.

Back