2.4 Ghz frequentie

Sinds 2 maanden zit ik nu te wachten op een JR DSX9G 2.4G Limited Edition (GOLD)besteld in Taiwan.Zoals ik had verwacht ontving ik
ongeveer 3 weken terug van de dienst douane een formulier voor inklaring
dit heb ik dan ook netjes ingevuld en terug gestuurd hopende mijn zender snel te mogen ontvangen.... maar.... Omdat ik vorige week nog steeds niets heb mogen ontvangen heb ik naar de desbetreffende douanedienst gebeld.... daar werd me meegedeeld dat mijn zender in beslag is genomen door BIPT "Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie" 02/226.88.88... Nu begrijp ik dit eigenlijk niet ... de 2.4 Ghz frequentie is toch goedgekeurd in Belgie.... Kan ik ergens een document vinden waar dit op staat vermeld? ...Woensdag ga ik naar 't BIPT bellen maar wil eerst wat achtergrondinformatie om zeker te zijn ... Alvast bedankt voor de info
Grtz
Rudi

waarschijnlijk heeft het te maken met de hoeveelheid zendvermogen. In Nederland mag je zender niet meer dan 100mW hebben (of was het 10?). Als je zo'n zender uit het buitenland besteld heb je vaak te maken met een niet-gelimiteerde, wat meestal inhoudt dat het zendvermogen 1Watt is.

Dit soort kennis is hier op het forum te vinden. Zou basic moeten zijn als je 2,4GHz uit het buitenland koopt, zeker bij zulke grote uitgaven.

Volgens mij gebruikt die zender gewoon Spektrums DSM 2 technologie.
Lijkt mij dat dit nog steeds gewoon is toegestaan in europa.

Ik heb het zendvermogen net even nagevraagd bij de verkoper... hopelijk zit ie binnen de door de EU vooropgestelde limiet...

Belgische autoriteiten zijn erg gebrand op het CE keur van een zender etc. Als dat er niet op zit dan wordt het in beslag genomen. Daar zijn hier op het forum al meerdere draadjes over te vinden. Auto's zenders etc. Allemaal in beslag genomen omdat er geen CE keur op zit/zat.

bijvoorbeeld;
help-belgische-douane-legt-heli-met-2-4-ghz-beslag

Er zal voor de legaal door importeurs/dealers geimporteerde JR zenders wel een CE keur afgegeven zijn, vraag is alleen of dat ook in de doos van jouw JR zender zit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Belgische autoriteiten zijn erg gebrand op het CE keur van een zender etc. Als dat er niet op zit dan wordt het in beslag genomen. Daar zijn hier op het forum al meerdere draadjes over te vinden. Auto's zenders etc. Allemaal in beslag genomen omdat er geen CE keur op zit/zat.

bijvoorbeeld;
help-belgische-douane-legt-heli-met-2-4-ghz-beslag

Er zal voor de legaal door importeurs/dealers geimporteerde JR zenders wel een CE keur afgegeven zijn, vraag is alleen of dat ook in de doos van jouw JR zender zit.

Waarschijnlijk gaat het CE merk het probleem zijn waarvoor de zender tegengehouden werd... Woensdag weet ik meer hierover... wanneer dit het geval is ga ik toch proberen mijn geld terug te vorderen via paypal... uiteindelijk mag de verkoper geen produkten te koop aanbieden voor verzending naar een EU land die niet voorzien zijn van een CE merk of ben ik hier fout in?... 't Is natuurlijk het proberen waard...iemand op dit forum heeft bij een soortgelijk geval wel gelijk gekregen bij een klacht waardoor paypal alles terug gevorderd heeft..... to be continued

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik eigenlijk ook nooit echt nagedacht over deze CE keurmerken.
Bijna alle spullen die je buiten de eu vandaan haalt hebben niet zo'n keurmerk, zelfs de lipo's.

Wat ik me nu afvraag.
Stel je koopt een 2,4Ghz zender buiten de EU. Deze zender komt zonder CE sticker en/of documentatie.
Echter wordt dit model wel gewoon in de EU verkocht.
Is er dan wel een geldig certificaat voor deze zender? Maw, is de CE-keuring type afhankelijk?

Er is al zoveel over CE keur geschreven, niet zo zinvol om dat allemaal te herhalen. Zoekfunktie, alles is al voorbij gekomen.

uiteindelijk mag de verkoper geen produkten te koop aanbieden voor verzending naar een EU land die niet voorzien zijn van een CE merk of ben ik hier fout in?

Wat denk je zelf...... jij importeert, jij bent verantwoordelijk.

Er is al zoveel over CE keur geschreven, niet zo zinvol om dat allemaal te herhalen. Zoekfunktie, alles is al voorbij gekomen.

Wat denk je zelf...... jij importeert, jij bent verantwoordelijk.

Hier een verdere discussie over aangaan lijkt me niet erg zinvol...
Sommigen zullen het ook niet leren ... inporteren vanuit een niet EU land en dit vooral naar Belgie toe is een erg risicovolle onderneming , door de mazen van het net glippen vergeet het maar... En dan heb ik nog maar eens een keer mogen ondervinden... Wie zijn G... verbrand mag op de blaren gaan zitten zeker ;)
Enkele jaren terug bestelde ik me een ARF in Turkeye... van Top Model... dacht ik ...
Jongens misserie...toen dacht ik van nooit meer.... Swat deze langoor stoot zich dus wel twéé keer aan dezelfde steen...voor mij is het genoeg geweest ... 'k ga in het vervolg wel om de hoek inkopen doen ...... Al bij al ben ik weer wat wijzer ... en ... k Ben een optimistisch mens.. zal er maar een smiley achteraan plakken ;)

Ik heb in overleg met de verkoper toch een deel van mijn geld terug gekregen... goed 50%
Beter dan niets uiteindelijk....
Voor mijn nieuwe zender stap ik nu wel ff om de hoek ;)

Back