2.4 GHz in DLG's

Ik zag op de Oostenrijkse F3K site (http://groups.yahoo.com/group/F3K-Austria/message/2428) dat er Nedelanders zijn die met DLG’s op de 2.4 Ghz vliegen.
Gezien de voordelen van de 2.4 GHz apparatuur (geen gedoe meer met vrije kanalen en korte antenne wat vooral bij de gooi een groot voordeel is) en omdat ik niet geheel tevreden ben over de (storingsvrije) reikwijdte die ik momenteel haal op de 35 mHz was ik benieuwd naar ervaring met 2,4 GHz apparatuur in DLG’s.

- Welke zender/ontvanger wordt gebruikt.
- In wat voor model is de apparatuur ingebouwd (ik hoor nogal strijdige berichten over afscherming door koolstof).
- Hoe is de apparatuur ingebouwd (ligging van de antennes e.d.).
- Reikwijdte (hoog en laag boven de grond).

Bas

Loet Wakkerman zei:
Dit kwam ik tegen op het duitse forum. Wie weet hier meer van?

In was für einer Welt leben wir nur
2,4 GHz wird ab 2008 verboten, 30 Jahre alte 35er Grützenkacke hochgelobt. Goldene Sender statt Sicherheit

Geschreven door: Dr.med den Rasen aka

http://www.rclineforum.de/forum/thr...1&page=6&sid=a029ede9e3ac5a0f42a0f426f3ff1c7a

Is dit een grap??

Loet, als je echt geïnteresseerd bent in de 2.4G discussies moet je een aantal van de draadjes op RC-Line over 2.4G doornemen. Het heeft weinig zin alles hier nog eens te herhalen. Zoekt en gij zult vinden.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Nee het is geen grap. Kort samengevat is het als volgt:

In Duitsland is men erg gepreoccupeerd met de legaliteitsissues van de 2.4GHz techniek. Er woeden enorme discussies over.

Belangrijk voor de 2.4G discussie is de EU standaard ETSI 300.328, die betreft de eisen die gelden voor legaal gebruik van 2.4G apparatuur. Van deze standaard wordt in 2008 een nieuwe versie van kracht.

Een vooraanstaande Duitse DMFV techniker (Dieter Perkuhn) heeft gesteld dat deze nieuwe versie van de ETSI standaard inhoudt dat de 2.4 GHz apparatuur dan niet meer legaal is, vanwege aangescherpte eisen. Vóór 2008 aangeschafte apparatuur zou je mogen blijven gebruiken vanwege 'Bestandsschutz'.

Hier (klik op 2.4 Anlagen) is de link naar het artikel op de site van Perkuhn, waarmee dit allemaal is begonnen.

Het is nog maar zeer de vraag of de boodschap van meneer Perkuhn correct is. De diskussie is bijzonder speculatief omdat de interpretatie van de richtlijn niet zo eenduidig lijkt te zijn. Vervolgens krijg je dus allerlei paniekreacties van leken, zoals de posting die jij quote.

Zoals je al aangaf, veel gekibbel en veel meningen. Het is mij i.i.g. niet duidelijk of dit allemaal waar is. Dus voor mijzelf ga ik er vooralsnog van uit dat Futaba en Spektrum weten wat ze doen.

Dit is ff heel kort samengevat waar dit over gaat. Het kan best zijn dat bovenstaande niet helemaal tot in details correct is. Mensen die het naadje van de kous willen weten hierover kunnen hierover alles vinden in het RCLine forum. Het heeft m.i. geen zin de uitgebreide en volkomen speculatieve discussie hier nog eens te herhalen.

Hi Bas.

Heb ook wat zoek en speurwerk gedaan (maar ik blijf de eerster jaren vast en zeker de huidige apparatuur gebruiken :))
Hier een artikel wat duidelijk enige zaken op een rijtje zet: http://www.acteurope.de/html/alles_zu_2_4ghz.html

Voor ons is het stroomverbruik vooral een issue bij de 2.4 spullen. Dit schijnt bij de 866 stukken lager te zijn.

Wat wel leuk wordt: je gebruikt je zender en plots lopen alle garagepoorten bij jouw in de straat open......................:):):)
866 (ook 433) is namenlijk een band die veel gebruikt wordt voor allerhande afstandsbedienig-apparatuur in en om het huis

Arno

Laatst bewerkt:
868 MHz

Op mijn vraag aan Graupner waar de 868 MHz band is toegestaan kreeg ik het volgende antwoord:

868 MHz is a generlly for public allowed band in whole Europe.

Back