2.4 ghz zender aan 2 ontvangers koppelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tomvdbijl, 18 jun 2008.

  1. tomvdbijl

    tomvdbijl Guest

    Is het mogelijk bij een 2.4 ghz zender met 2 ontvangers te "koppellen".
    Het zit namelijk zo dat ik een rc auto heb en een electro heli. Het zou mooi zijn als ik die met 1
    zender kan bedienen :D, niet te gelijk maar of de heli of de auto.

    Gr. Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2008
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Op zich kan je in iedere computerzender meerdere verschillende modellen programmeren. Ik heb een Spektrum DX6i en daar kan ik 10 modellen mee aan. MAAR... de DX6i heeft keuze tussen heli's en vliegtuigen; hij is speciaal gemaakt voor vliegspul. (Spektrum heeft andere zenders voor "surface" modellen.) Die heli van jou kan er zonder meer op, en het lijkt me dat je er een auto ook zonder problemen op kan programmeren, maar je zou dan wel een beetje moeten improviseren; ik neem aan dat het bij die auto om twee kanalen gaat, gas en richting, het zal die zender niet veel uitmaken als hij denkt dat het een vliegtuig is...
    Overigens kan je voor een auto lijkt mij best een goedkopere ontvanger erbij kopen, want die zal neem ik aan nooit erg ver van je vandaan zijn. Bij de DX6i krijg je een AR6200 ontvanger, als je die in de heli stopt kan je een simpeler (goedkopere) in de auto doen.
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ligt een beetje aan de zender volgens mij.

    De ene zender kan je maar aan 1 ontvanger binden onafhankelijk van het gekozen model. Wil je dan je andere model besturen met andere ontvanger moet je opnieuw binden met de tweede ontvanger. Wil je weer terug schakelen moet je weer opnieuw binden en ga zo door. Je moet dus elke keer weer opnieuw binden met de gewenste ontvanger.

    Maar er zijn ook een aantal zenders die per model ook een ontvanger kan onthouden. Waardoor je door de model keuze al de juiste ontvanger hebt. Je hoeft bij deze zenders dus maar 1x per model te binden en dit is alleen in het begin bij installatie en afstellen van het geheel.

    Welke zenders dit zijn durf ik zo niet te zeggen maar een aantal hebben deze optie.
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    De DX3R kan dat, wordt alleen een beetje lastig heli vliegen :wink:

    Groet Robert
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Pasqual maar er klopt niets van jou verhaal. Het maakt absoluut niet uit hoeveel ontvangers je aan een zender wilt binden. Het is namelijk één richting verkeer! De zender zendt een signaal uit dat door ALLE ontvangers die binnen het zendbereik zijn wordt ontvangen. Om er voor te zorgen dat alleen jouw ontvanger maar reageert heeft men een truukje.
    De zender zendt de gegevens in digitale vorm uit, een hele reeks eentjes een nullen. Dat gebeurt in zogenaamde datapakketjes. Je kan dat zien als een envelope met een brief erin. Op die envelope staat een afzenderadres, zo ook met die datapakketjes. De ontvanger krijgt al die datapakketjes binnen en kijkt naar het afzenderadres. Is het adres dat in het geheugen van de ontvanger staat er niet bij dan doet hij er niets mee en wacht op het volgende pakketje
    Wanneer jij een ontvanger aan de zender gaat binden doe je niets meer of minder dan het afzenderadres van jou zender in het geheugen van de ontvanger opslaan. De zender slaat niets op over de ontvanger. Als hij dat zou doen dan zou de ontvanger ook iets moeten uitzenden dat door de zender ontvangen zou moeten worden (dat klinkt gek als je het hardop leest).
    Wanneer je dus meerdere ontvangers aan één zender wilt binden is dat geen enkel probleem. Volg voor elke ontvanger de bind procedure en alles zal werken zoals het hoort.
     
  6. tomvdbijl

    tomvdbijl Guest

    Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Het is dus wel mogelijk. Dat scheelt alweer.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Hee Ernst,
    Nu we het er toch over hebben - ik verbaas me er over dat de accu's van mijn DX6i zo belachelijk lang meegaan, en ik ben niet de enige die dat ervaart.
    Is daar een verklaring voor - kost het opwekken van een 2.4 Ghz golf veel minder energie dan een 35Mhz golf?
     
  8. tomvdbijl

    tomvdbijl Guest

    En zoals het hier boven staat wordt het alleen maar mooier :zon:. Is het zo dat elke 2.4 GHz zender met elke 2.4 GHZ ontvanger te binden is? Of zijn hier nog bepaalde dingen waar je aan moet denken?
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee . de "fasst" van Futaba werkt alleen met Futaba zenders en andere 2,4 ontvangers werken niet met Futaba .

    Mvg Johan
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee het is wel afgelopen met de goedkope ontvangertjes van Bidproducts en zo... dat is wel een nadeel!
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dan klopt het eerste deel van mijn verhaal niet, werd op het verkeerde been gezet door een ander verhaal, maar tweede deel klopt wel. Bij Spektrum noemen ze dat ModelMatch. Heb even verder gezocht en de DX3r, DX7 en de DX6i ondersteunen deze functie.

    Heb het even in de handleiding van de Spektrum DX3r opgezocht en daar hebben ze het wel over dat je voor elke Model geheugen een andere ontvanger kan binden. Dit om er voor te zorgen dat je niet per ongeluk een verkeerde Model geheugen kan gebruiken voor een verkeerd model. Je kan je model alleen besturen met de ontvanger die gebind is en met andere ontvangers doet de zender het niet. Ook al is de ontvanger wel met de zender gebind op een andere model geheugen.

    Kan handig zijn als je een auto en een heli op je zender kan laten werken. Kan je niet per ongeluk je heli besturen met je model geheugen van je auto. Kan rare dingen veroorzaken.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2008
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De keerzijde is dat je niet in je zender twee verschillende afstellingen kan programmeren met dezelfde ontvanger met model match. Ik kan me voorstellen dat je een expo op gas met droog weer anders zou willen hebben al bij nat weer. Net als de maximale remkracht, stuuruitslag etc, etc.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Is dat zo? Als je ze maar een verschillende geheugenplek geeft kan het volgens mij wél.
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Helaas niet mogelijk, je moet de ontvanger weer binden op de nieuwe plek en daardoor werkt hij dan niet meer op de eerste. Ook een model copy werkt niet...getest met de DX3R.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Als ik je goed begrijp betekent dat dat ik niet twee modellen kan programmeren en daar dezelfde ontvanger in gebruiken - wat in de praktijk even ombouwen betekent -
    Jammer...

    Moet ik mijn FX-18 er toch nog maar even bij houden, voor de simpele modellen...

    _______________

    Na herlezing van je post...
    Het kan dus wél, alleen moet je opnieuw binden? Dat is niet zo'n probleem vind ik.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2008
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    de modellen kan je wel programmeren maar na de ombouw even op de juiste geheugenplaats binden. Als je toch gaat ombouwen is dat niet zo'n probleem. Lastiger is het als de ontvanger in hetzelfde model blijft en je dus bij de ontvanger moet.
    Posted via Mobile Device
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bij mijn dx7 werkt dit wel hoor, zolang ik de ontvanger maar bind met een nieuw modelgeheugen.
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Maar dan werkt het niet meer met het eerdere modelgeheugen toch? Daar moet je dan ook weer apart voor binden.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Burp, wat is nou helemaal het probleem van opnieuw binden?
    Okee, je moet even bij de ontvanger. Plugje erin, zender uit en weer aan en dan even een paar seconden wachten. Als de ontvanger op een moeilijke plek zit kan je er een verlengkabeltje insteken voor de plug.

    Overigens heb ik me al eerder afgevraagd... zou het eigenlijk bezwaarlijk zijn om de bindplug gewoon in de ontvanger te laten zitten? Ik heb het niet uitgeprobeerd... maar zeker voor wat Burp wil zou het natuurlijk makkelijk zijn.
    Of riskeer je dan dat hij onder het vliegen opeens gaat binden met iemand anders z'n zender, als die toevallig aan het binden is...?
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Pasqual je hebt gelijk, een deel klopt wel.
    Maar ik moet (helaas ;)) toegeven dat ik ook niet compleet ben met m'n verhaal. Er zijn inderdaad zenders die bij ieder modelgeheugen opnieuw gebonden moeten worden. Wat ze hier doen is namelijk voor elk modelgeheugen een andere afzenderadres gebruiken. Dat betekend dus dat je de ontvanger opnieuw moet binden als je een ander model kiest ook al gebruik je dezelfde ontvanger!
    Op zich een goede beveiliging maar het zou mooi zijn als je dat ook uit zou kunnen schakelen, dan is steeds opnieuw binden niet nodig.
    Maar blijft overeind dat je meerdere ontvangers aan één zender kunt binden om zo met meerdere modellen te kunnen vliegen. Niet tegelijk natuurlijk maar dat snapt iedereen, toch? 8O

    Bart,
    Als je de bindplug op de ontvanger laat zitten blijft de ontvanger in de bind mode staan. Hij zou zich dus kunnen gaan binden aan een andere zender die net met die procedure bezig is. Daar komt bij dat, voor zover ik weet, de meeste ontvangers niet normaal werken met die plug erop, dus kan je je model niet eens besturen.

    Tom vd Bijl,
    Helaas maar je zal bij de 2,4GHz ALTIJD de ontvanger(s) moeten gebruiken die bij de zender horen! Dat betekend ALTIJD merk bij merk en soms zelfs type bij type. Dat komt doordat iedere fabrikant z'n eigen manier van coderen gebruikt. Noem het maar even een eigen taal. Een Futaba ontvanger "verstaat" een Spectrum zender absoluut niet en omgekeerd ook niet.
    Wanneer je 2,4GHz apparatuur wilt gaan gebruiken dan zal je niet alleen de zender moeten vervangen (of het zend module) maar ook (al) je ontvanger(s). Het is zelfs zo dat bepaalde ontvangers alleen met bepaalde type zenders werken! Dus ook al heb je een Spectrum zender en een Spectrum ontvanger dan kan het zo zijn dat die ontvanger NIET met die zender wil werken.

    :offtopic: Het valt mij een beetje tegen die 2,4GHz spullen. Ik ben bezig geweest om helemaal over te schakelen maar heb er van af gezien. Wat ik graag wil wordt mij veel te prijzig! :( Misschien dat ik wel voor een deel over ga want ik heb nu ook een grote (benzine) heli aangeschaft en denk er nog over om voor die heli een eenvoudige Futaba 2,4GHz set aan te schaffen. Dit vooral vanwege de grotere storingsongevoelligheid van dit systeem voor eventuele storingen door de ontsteking van de benzine motor. Maar voorlopig eerst proberen met m'n ouwe trouwe 35MHz FC-18 van meer dan 15 jaar oud die tot nu toe heel erg goed heeft gewerkt en dat nog steeds doet.
     

Deel Deze Pagina