2,4Ghz, spectrum dx6i, Frankrijk

In het draadje van de KNVvL "vervolg 2,4ghz" is een brief opgenomen waarin de beperkingen t.a.v. het gebruik 2,4 Ghz in europa zijn omschreven. Met name Frankrijk wordt genoemt als land waar 2,4 Ghz niet is toegestaan. In de voetnoot wordt dit genuanseerd door aan te geven dat slechts een deel van de frequentieband niet is toegestaan in Frankrijk.
Wat wil het geval...tijdens het oefenen met het menu van mijn spectrum DX6i loop ik tegen de keuze "power setting"
In de handleiding worden 2 keuze mogelijkheden A en B beschreven respectievelijk Europa en USA.
Nu blijkt dat er wel degelijk een derde keuze mogelijkheid C is met als keuze FRANCE.....in heel de instructie kan ik dit niet terug vinden!

Nu ga ik vermoeden dat met deze keuze " C-FRANCE " de frequenties
die niet toegestaan zijn in Frankrijk uitgeschakeld worden.
Is mijn conclusie dan juist dat ik met mijn zender in Frankrijk mag vliegen??

Wie heeft hier meer over vernomen? Staat dit mogelijk WEL in de handleiding van de DX7 beschreven?

Ik ben benieuwd.

Je hebt het helemaal correct. In Frankrijk is 2,400 tot 2,454 GHz toegestaan, dit is de geharmoniseerde EU norm (of eigenlijk EER-norm). In de meeste EU landen is echter 2,400 tot 2,4835 GHz toegestaan.

Als de keuzeschakelaar op 'France' staat, behoef je in de Europese lidstaten nergens naar te kijken. Staat-ie op 'Europe', dan moet je eigenlijk per lidstaat kijken of de hogere kanalen ook mogen. Er is dan een zgn. notificatie vereist bij de desbetreffende lidstaat.

Laatst bewerkt:
Oké Jan zo had ik het bedacht alleen vreemd dat mijn instructie boekje het nergens over heeft. Waarschijnlijk een oud boekje bij nieuwe software. Wat is het verschil in afgegeven vermogen tussen Europa, USA en frankrijk??

Mijn exemplaar is in dec 2008 aangeschaft Richard78 heeft mogelijk een ouder exemplaar?? Ik weet niet of achteraf de software is aan te passen
Die Chineezen zijn zo gek nog niet. Nu kunnen ze legaal de Franse markt op.
Zou dit bij de dx7 ook het geval zijn?

Zijn er meer systemen die deze oplossing hebben bedacht??

Laatst bewerkt:
Sinds HorizonHobby zelf de Spektrum apparatuur op de Europese markt brengt weet ik niet meer precies hoe het daarbij is geregeld. Vermoedelijk zal het bij de DX6i wel een software update zijn. De DX7 was niet instelbaar toen deze nog door Graupner werd geleverd en dat zal ook wel zo zijn gebleven. De Amerikaanse versie daarvan heeft een hoger zendvermogen dan de Europese. In Europa is 100 mW e.i.r.p. toegestaan voor alle 2,4 GHz zenders, de Amerikaanse DX7 zit op circa 200 mW e.i.r.p. (volgens mij is daar zelfs max. 1 W toegestaan voor DSSS).
Ook bij andere merken is een 'Frankrijk' instelling aanwezig. Er zijn ook meerdere merken, waarbij het zendvermogen instelbaar is.

Zijn er meer systemen die deze oplossing hebben bedacht??

Yep, Futaba kent het ook. Heb zelf een Futaba 6ex 2.4 en T12 2.4.
In de 6ex zit van binnen een switch waar op de printplaat France staat afgedrukt.

In mijn T12 kan je via de software Frankrijk specifiek kiezen waardoor de band gelimiteerd wordt.

Back