2.4Ghz vraagjes algemeen en Ansmann Racing W3 2.4Ghz Radio specifiek

ik ben van plan om een 2.4ghz radiosysteem te kopen voor mijn wagen (rustler vxl) en aangezien ik eigenlijk nog een newbie ben, zit ik toch met enkele vragen omtrend deze radiosystemen.

Eerst en vooral wil ik gewoon basic blijven, dus ik hoef echt geen vele extra set up opties voor mijn radio zoals de spectrum modellen kunnen én ik wil daar ook niet meer dan 100 euro aan uitgeven.

Dan schieten er een paar 2.4ghz systemen over:
- de traxxas 2.4ghz
- Ansmann W3
- Acoms Technisport (maar die had maar 2 kanalen)
- de radio's van Towerhobbies en Tactic

Mijn voorkeur gaat uit naar de Ansmann W3
DSC_0380.JPG

Het merk lijkt mij degelijk, de handleiding is duidelijk (heb er al eentje gezien van een andere radio op hun site) en de prijs is goed +/- 75 euro.

Maar mijn vragen voor zulke systemen zijn oa:
- zitten daar automatisch servo's bij? is mij niet altijd even duidelijk uit de beschrijvingen en zou ik er de stock servo van de Rustler VXL op kunnen aansluiten? Deze heeft de waterproof 2075 servo.
Hoe zit het met compabiliteit qua aansluitingen van je eigen servo aan deze radiosystemen.
Want ik veronderstel dat je de servo aansluit aan de receiver...

- hoe worden de receivers van zulke systemen doorgaans bevestigd op het chassis? en meer specifiek, zou de receiver passen in de waterdichte receiver box van de rustler?

- qua instellen van de radio.
Voor de stock radio moet je gewoon je radio aanzetten en dan je ESC aanzetten.
Maar bij 2.4ghz systemen moet je nog de trottle, steering, reverse enz zelf manueel instellen op de radio zelf als ik mij niet vergis of is deze ook "plug and play" om het zo te zeggen?

Ik denk niet dat er servo's bij zitten. Je eigen servo's kun je er gewoon op aansluiten.
De regelaar sluit je inderdaad aan op de regelaar. Dit doe je door het stekkertje wat aan je regelaar zit in het Throttle kanaal te steken.

Receivers zitten doorgaans vaak (net zoals standaard bij de rustler) in een waterdicht bakje met een stukje dubbelzijdig tape eronder, of anders (zoals toen ik mijn bandit kocht) met twee schroevjes vastgeschroefd.
Wat ik nu zelf doe is bevestigen met dubbelzijdig tape of met klitteband.

Ik kan je zo niet vertellen of hij in het waterdichte doosje gaat passen. Ik kan je wel vertellen dat de ruimte in dat doosje niet bepaald groot is. Misschien dat hij er zijwaards in past.

Over het koppelen van je zender/ontvanger, je moet de bind plug in je ontvanger stoppen, spanning erop en vervolgens je zender zeggen dat hij moet koppelen aan de beschikbare ontvangers (die in bind mode staan).
Veel van die zenders zijn allemaal hetzelfde, alleen zien ze er allemaal hetzelfde uit.
Zo heb je ook die van modelcraft, en de n4q. Naar mijn weten allemaal vrijwel dezelde, werken hetzelfde, zien er alleen anders uit. Soms heet het binden 'Modulate' op de zender, een andere keer heet het weer 'Bind'. Dit zul je a.d.h.v. het boekje even moeten opzoeken.

Wanneer hij gebind is staat alles op neutraal.
Dan kun je door middel van de trims, EPA (End Point Adjustment), exponential etc. alles naar je wens instellen.

Volgensmij heb ik zo al je vragen gehad.

Groetjes
Erik

merci lochii!

zal een kwestie zijn van afwachten en zien op het moment zelf qua fitting.

Nu zit ik met 2 technische vragen die ik tegenkom in de manual, en die veel van die transmitters bevatten:

Steering Exponential Adjustment
durft iemand een poging doen om deze 2 termen in mensentaal uit te te leggen? :)

van Steering Exponential Adjustment vermoed ik dat dit wil zeggen dat je de steeringsgraad (of steeringsnelheid, weet ik niet) kan laten afhangen van de snelheid?
dus er is hier allersinds een soort van wisselwerking tss steering en trottle als ik mij niet vergis?

Laatst bewerkt:
Steering Exponential Adjustment is de gevoeligheid bij kleine stuurbewegingen.
Normaalgesproken beweegt je servo op een constante snelheid mee met je stuurbeweging.
Afhankelijk van je exponential adjustment, kun je het zo maken dat wanneer je je stuur een klein beetje draait, hij of juist heel erg zenuwachtig gaat sturen, of heel weinig, en hoe meer je stuurt hoe sneller hij gaat bewegen.
bpr_grafiek.png

Een beetje in de richting van dit grafiekje. Let niet op de eenheden, want het is gewoon een plaatje wat ik gevonden heb door op google te zoeken naar exponentiele grafiek ;)

Deze kun je zowel op je stuur als gas/rem instellen.

Het is wel lastig om uit te leggen, als je het ziet snap je meteen wat er bedoelt wordt ;)

klopt het dat steering dual rate en end point adjustment voor L en R steering eigenlijk hetzelfde zijn?

2EfkRK1Kle8[/media] - What are those advance controls on my Radio

Steering Dual Rate doe je voor beide wielen en de End Point Ajustment kan je voor Links of Rechts apart doen?
Maar in de kern doen ze beiden hetzelfde, ze bepalen de graad van het sturen?

hmm, Steering Exponential Adjustment heeft dan gewoon betrekking op stuurgevoeligheid en heeft geen band met je trottle?
iemand die een filmpje kan uploaden waarin men deze functie uitlegt? :)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb net ontdekt dat dit een kopie is van de Graupner XG-6i race spec.

Maar gelukkig heb ik een site gevonden in België dan nog die deze transmitter van normaal gezien 100 euro verkoopt aan 81 euro :)

Nu nog weten of er mensen zijn die ervaring hebben met de Graupner XG-6i?
graup080209.jpg

Back