2.4Ghz vs 35Mhz en vraagje GPS

Nu dat ik FPV 'rijd', ben ik van plan om ook FPV te gaan vliegen.
Ik heb al ervaring met het gewone RC vliegen.

Nu heb ik nog enkele vraagjes ivm met RC zender en GPS:

- Ik ben van plan om op 1.3Ghz te vliegen, aangezien ik hier daar al alles voor heb. Nu, ik heb een Futaba T6EX 2.4Ghz FASST zender, maar ik heb al gelezen dat 1.3Ghz video daarmee kan storen? Een oplossing zou een Low Pass filter zijn, maar gaat het bereik dan verminderen?
Is het de moeite om een 35Mhz zender aan te schaffen?

- Ik heb een Hornet OSD aangekocht, zonder GPS module. Als ik een GPS module aansluit(voor hoogte e.d.), moet ik dan op de frequentie van de GPS letten? Welke frequentie is dit? Stoort dit met video of besturing?

Alvast bedankt.

Mvg,
Tibo

GPS is een ontvanger deze stuurt dus geen signaal uit en zal dus geen andere apparatuur storen. Je GPS-sensor wel op een handige positie plaatsen, zodat ie "vrij zicht" heeft naar boven.

1.3 Ghz video en 2,4 GHz voor besturing zitten elkaar niet in de weg.

Bedankt voor het snel antwoord!
Wat is zoal het bereik met een Futaba T6EX?
Ik zou niet willen dat mijn vlieger opeens zonder besturing zit ;)

Is moeilijk te zeggen, zijn veel omstandigheden die er invloed op kunnen hebben.
Met m'n Spektrum DX6i ben ik tot circa 500m gegaan. Later ben ik overgestapt op een Graupner MX-20 (had meer kanalen nodig), deze kan tijdens het vliegen de signaalsterkte uitspreken :-) en da's handig om er wat gevoel voor te krijgen.

Graupner claimt tot max. 4km bereik te hebben, maar da's vast onder ideale omstandigheden.

Ga je FPV-en met een quadcopter of vliegtuig?
In mijn Quadcopter (DJI Naza F450) is de failsafe gekoppeld aan RTH (Return to Home) functie en daarmee dus redelijk veilig.

Vliegtuig(MPX Easystar II)
En de videozender is wel 500mW, gaat dit niet storen?

Dan zal ik ook maar een Low Pass filter bestellen? Kan dit het bereik verminderen?

1.3 Ghz video en 2,4 GHz voor besturing zitten elkaar niet in de weg.

1.2/1.3Ghz voor je video zit zeker wel je 2.4Ghz besturing in de weg. Deze vermindert je bereik aanzienlijk. Het heeft mij een easystar gekost. Berik op de RC ging terug naar net aan 300 meter.

Overgestapt naar een 35Mhz zender met een Corona ontvanger, en na 2km te hebben gevlogen,nog steeds niet de limiet bereikt van de RC.

Dus een 35Mhz zender is zeker de investering waard,als je je vliegtuig veilig wilt besturen, en niet in ongewenste situaties terecht wil komen.

Heb eventueel nog een ontvanger voor je,als je besluit over te stappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je video en besturing zitten elkaar ZEKER in de weg.
Plaats in ieder geval een filter in de antenne uitgang van je Vtx.
Beter is je je zender aan te passen naar 35Mhz of 433Mhz.

Grappig , ik heb niet al te lang geleden met dezelfde vraag in mn maag gezeten. :-) Mijn advies / ervaring; schaf een 35MHz set aan. En wat pebbles zegt, tweedehands kosten deze bijna niets. Het bereik van de 2,4GHz wordt danig beperkt icm 1,3 GHz FPV. Ook toen ik gebruik maakte van extra filters in de 1,3GHz video TX.

Een paar honder meter gaat wel, maak op een kilometer kreeg ik echt problemen met besturen (spektrum)

Ok dan heb ik de knoop doorgehakt! 35Mhz!
Iemand suggesties voor zenders?

Ik heb momenteel een Futaba FF7 op het oog :)

Sja, tis een beetje wat je budget is. Wetend dat 35MHz helemaal "uit" is ;-) zou ik eens kijken wat "toen" de betere zenders waren / zijn. FF7 lijkt me geen slechte keuze. Laat voor je echt fpv gaat vliegen je zender/ontvanger wel helemaal nakijken / servicebeurt geven....dan weet je zeker dat ie doet wat ie zou moeten doen. :-)

Als je ooit met een pan/tilt wilt gaan vliegen, zou ik toch minimaal voor een 9kanaals zender gaan.ik heb zelf 2e hands een FF9 kunnen kopen, en ik ben daar erg over te spreken.

Waar kan je dat laten nakijken?
En waarom 9 kanaals? Wordt het niet moeilijk om een camera te besturen met schakelaars?
Ik dacht enkel de camera te draaien met de stick voor de rudder, aangezien ik vooral met ailerons vlieg.
Budget liefst onder de 200 euro.

Ik vlieg de easystar2 met aileron(2x),rudder,elevator,pan,tilt, en een GPS aansluiting. Dan zit je al op 7. Dan zou je aan je limiet zitten.

Als je de mogelijkheid hebt,ga voor een 9 kanaals.

Rudder kanaal gebruik ik niet,maar dient als master voor kanaal 6 en 7. Met schakelaar keuze tussen stickbediening voor pan of rudder op de rudder stick. Tilt gescheid door een draai/schuif knop aan de zijkant.

Ah, ik wist niet dat je met een schakelaar tussen functies kunt schakelen?
Hoe doe je dat? En welke zender heb je, met schuifknop? :)

Ik heb een FF9 van Futaba.

Beetje lastig uit te leggen hoe te programeren zo uit mijn hoofd.

Back