2.4ghz vs 40mhz op het water.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 3 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb nog steeds ouderwetse 40mhz AM spul en met mijn auto's bevalt dat prima.

    Op het water merkte ik echter dat in sommige situaties het bereik bij zo'n 20 meter te wensen over liet. Klopt het dat dit verschil maakt?

    Is 2.4ghz dan veel beter zolang de antenne maar boven de waterlijn blijft?

    Als laatste, er zijn velen prijsklassen bij de 2.4ghz. Zit dit alleen in de opties en kanalen of ook in de reikwijdte?
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    40 mHz AM? Dat lijkt me stug 40 mHz is FM. Maar dat terzijde.
    Ik heb jarenlang met 40 mHz zowel gereden als gevaren: zolang je je motoren goed ontstoord had, was er niets aan de hand.
    En uiteraard het frequentiemanagement goed op orde was. (frequentiebordje met bijbehorende knijpers)
    Bij een vrachtauto / tank sta je over het algemeen dichter bij je model dan bij een (fors) modelschip; maar ik heb schepen met een gerust hart 100 meter van me af laten varen, zonder problemen.

    2,4 gHz heeft een paar voordelen:
    * minder storingsgevoelig voor knakpulsen en storingen uit motoren (let op: 2,4 GHz is niet stooringsvrij!!)
    * geen gedoe meer met knijpers en frequentiemanagement
    * er kunnen dus meer schepen / auto's / vliegtuigen tegelijkertijd varen / rijden / vliegen

    Er zijn ook nadelen:
    De uitbreidingsmodules die je op de F14 en de FC16 had, werken niet.
    ONDER water heeft 2,4 gHz vrijwel géén bereik. Subschippers varen dus op 40 mHz.

    Maar bij mijn oppervlakteschepen ligt de ontvanger vaak onder de waterlijn; soms de antennes ook. Nooit last van gehad; het signaal van de zender wordt prima ontvangen. Nog nooit een model gehad wat 'buiten bereik' was.

    Prijsklassen:
    ligt aan fabrikant, type zender, aantal kanalen, kwaliteit van de elektronica en de winstmarge van fabrikant, distributeur en detailhandel.
    Heeft niets te maken met de reikwijdte.
    Een Volvo V60 is ook duurder dan een Opel Corsa...
    Toch zijn het allebei auto's...
     
  3. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Hm, heb hier nochtans zenders op 40MHz op FM en op AM...
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Een foto van beide kan al veel ophelderen .
    Er steekt misschien een verkeerd kristal in een zender en dat kan bvb een reden zijn dat je maar 20meter ver bereik hebt
    Groetjes
    Ronny
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Bij deze
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm.... weet wat geleerd vandaag.:hammer:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Waarom zou AM op de 40MHz niet kunnen?
    Natuurlijk bestaat dat ook maar je moet dan wel aan de goedkope sector denken. Nu zal je in de modelbouw weinig AM apparatuur meer vinden als je bij de "echte" apparatuur gaat kijken. AM is behoorlijk storingsgevoelig maar wel heel simpele elektronica. Veel van dat simpele bestuurbare speelgoed wat je bij de ac-tion of soortgelijke winkels koopt is vaak AM apparatuur. Daar wordt meestal 27MHz voor gebruikt maar 40MHz heb ik ook gezien.
    Het feit dat je maar 20m bereik hebt wijst op een probleem. Ook dat goedkope spul zou probleemloos 100m en meer moeten kunnen halen. Welk probleem? Dat is moeilijk te zeggen, om een paar te noemen: Een verkeerd geplaatste, gebroken of losse antenne, verkeerde kristallen, een te lege accu of batterij. Maar ook een verkeerde (elektronische) afstelling, te veel stoorsignalen in de boot, een opgerolde antenne omdat hij anders te lang is. En nog wel meer zaken.
     
  8. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Goedkoop spul was het zeker niet. Oud, dat wel.

    De kristallen hebben altijd goed gewerkt, ook op langere afstanden maar dan op land.

    Wat echter wel anders is dan toen is dat ik nu een futuba ontvanger met een acoms zender mix. Wellicht dat daar wat fout gaat.

    Ik heb de futuba zender nu ook uit de kast gehaald. Vanmiddag maar eens proberen of dat verschil kan maken.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat goedkoop slaat op de apparatuur die je nu bij de genoemde winkels kan kopen. Vroeger was modelbesturing schreeuwend duur. Mijn eerste besturing was een 2 kanalen Microprop 27MHz AM set. De zender, ontvanger en één servo kostte toen maar liefst fl 450,--. Daar heb ik toen (1976) meer dan een jaar voor moeten sparen.
    Dat je nu een andere ontvanger gebruikt zou niet mogen uitmaken maar het geeft me wel een idee. Is die Futaba ontvanger misschien een FM ontvanger? Sommige simpele FM ontvangers reageren ook op heel sterke AM zenders. Als de ontvanger wat verder weg raakt van de zender is dat over. Dat zou kunnen verklaren waarom je dichtbij wel reactie ziet maar als je wat verder weg komt is het over.
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik kan op de zender zelf niets vinden of het om am of fm gaat. Op de ontvanger ook niet. Ik zal er eens op googlen.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het lijkt er op dat het ook een AM is. Vreemd.

    Met deze combo en je eerdere tips ga ik proberen. Ik meld me weer!
     
  12. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Maak gewoon eens van al die apparatuur één of meerder foto's , dat kan nog het meest verhelderend zijn .
    Ook van de kristallen als het mogelijk is .
    Groetjes
    Ronny
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dit is setje 1. De andere kan ik even niet bij. Dit setje heb ik nog niet samen geprobeerd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dit is setje 2.

    Deze zender heb ik dus met de andere ontvanger gebruikt. Uiteraard met matching kristallen.

    Let niet op de kroonsteen. Met dit autootje zijn er geen problemen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De Acoms zenders hebben AM modulatie. Staat er duidelijk op.

    De Futaba is ook een AM-set, dat blijkt uit de specificaties in de handleiding:

    Transmitter T2PL
    (2 channels, AM transmitter)
    Transmitting frequency:
    27, 29, 40, 41, 72 or 75 MHz
    Modulation method: AM
    Power requirement:
    12V (penlight battery X 8)
    Current drain: 250mA

    Receiver R142JE
    (2 channels, AM receiver)
    Receiving frequency:
    27, 29, 40, 41, 72 or 75 MHz
    Intermediate frequency: 455kHz
    Power requirement: 4.8 - 6V
    Current drain: 12mA (at No signal)
    Size: 41.9X28X16.9mm
    Weight: 16.7g
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Had ik dus ook gevonden. Dan moeten ze toch uitwisselbaar zijn? Of is de futuba gewoon beter?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Of Futaba beter is, durf ik niet te zeggen. De vraag is ook wat "beter" inhoudt. Ernst heeft al aangegeven dat AM modulatie gevoelig is voor storingen en heeft een aantal oorzaken genoemd die een probleem kunnen veroorzaken.

    Om de reikwijdte te testen kan je de ontvanger uit de boot halen en samen met een servo op een plankje monteren. Dan de antenne gestrekt monterem en dan in het open veld de reikwijdte testen. Dan heb je geen last van storingsbronnen. Werkt het niet in de boot, dan veroorzaakt er "iets" storingen.
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Was ik inderdaad van plan te doen maar het gekke is dat ik met de auto's geen last heb. En zoveel electronica zit er nou ook weer niet in die boot.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De motor kan een flinke storingsbron zijn.Die behoort ook goed ontstoord te zijn met ten minste 3 condensatoren, eventueel aangevuld door smoorspoelen. Zorg er ook voor dat de ontvanger en de antenne zo ver mogelijk zijn geplaatst van storingsbronnen. Maak ook alle bedrading zo kort mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2019
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een bereik van 20 meter is wel heel erg krap. Zo'n bereik moet je al met gemak halen als de zenderantenne ingeschoven is. Veel kans, dat de motor hiervan de oorzaak is, zoals N.P.S. al aangeeft.

    Eigenlijk zou je eerst eens de testjes moeten uitvoeren, zoals ik in de faq heb beschreven. Je weet dan in ieder geval of beide sets in orde zijn: https://www.modelbouwforum.nl/threads/zendvermogen-testen.21629/ en https://www.modelbouwforum.nl/threads/bereik-v-d-ontvanger-testen.21630/

    Eigenlijk is de laatste test al voldoende en met deze test kun je ook het bereik van beide sets aardig met elkaar vergelijken.

    Ik zie, dat je in beide sets oudere Acoms AM-kristallen gebruikt. Op zich is dat bij AM apparatuur geen probleem, maar het kan zijn, dat de R142JE ontvanger hiermee minder gelukkig is. AM ontvangerkristallen werden namelijk in vroeger tijden met een geringere nauwkeurigheid geslepen dan in later tijden. Doordat de ontvangers in die tijd wat breedbandiger waren was dit ook geen probleem. De R142JE is echter een smalband ontvanger en is dus wat kritischer op de kristalnauwkeurigheid. Of dit problemen levert zie je gauw genoeg met de range check. Je kunt daarbij ook nog met beide kristalsets bekijken of daarin een verschil in reikwijdte te bespeuren valt.

    Als de reikwijdtetests in orde zijn zul je het probleem in het model moeten zoeken. Daarin is het streven om de ontvangerantenne zo ver mogelijk uit de buurt te plaatsen van de motor, de regelaar en de bedrading daarvan. Tevens om de antenne zo hoog mogelijk boven de waterlijn te laten uitkomen. Daarnaast moet uiteraard een ontstoorset op de motor aanwezig zijn.
     
    Sareno vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina