2.4ghz vs 40mhz op het water.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 3 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Snap ik. Helaas had ik ze gewoon goed zitten. Ik hoop dat de antenne fix geholpen heeft. Anders maar een andere ontvanger kopen en dan meteen een 2.4ghz setje.

    Ben niet een totale nitwit hoor.
    Edit; smileys komen niet door. Was met een knipoog.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Het ontvanger kristal is 0,455mHz lager dan het ontvanger kristal. Wanneer je bij het zendkristal 0,455 op telt komt je op een onbekende frequentie uit. Trek je er 0,455 van af dan krijg je de frequentie van het ontvanger kristal.
    Omgekeerd kan je 0,455 bij het ontvanger kristal optellen en dan krijg de frequentie van het zender kristal.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Tikvout hersteld...
     
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het RX kristal blijkt defect. De pootjes wiebelen ook dus dat geeft al een indicatie :)

    Waar haal ik 40mhz kristallen vandaan
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als modelbouwwinkels ze niet kunnen leveren:
    www.klove.nl
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. Heeft het nut om die pootjes weer vast te zetten of is de schade intern al geleden?
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een kristal kun je eigenlijk alleen goed testen in een (oscillator of filter)schakeling, dat is ook wat kristaltesters doen.
    Dus veel kun je zelf, tenzij je even een vergelijkbaar circuitje opzet, niet doen.
    Voor de sport natuurlijk de go-to oplossing, in de dagelijkse praktijk meer een no-go...;)
    En omdat er in de oscillatorschakelingen vaak de nodige verschillen zitten en daardoor elk een kristal met subtiel andere eigenschappen vereisen, kun je niet elk willekeurig kristal toepassen.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Een kristal van dit soort is intern meestal een dun plaatje kristal materiaal met aan beide kanten een opgedampt laagje metaal. Het kristal is meestal met een soort van verend materiaal tussen de pootjes opgehangen. De metalen laagjes zijn met dunne draadjes verbonden met de pootjes. De kans is groot dat de ophanging van het kristal kapot is omdat de potjes los zitten. Daarbij kan ook het kristal gebroken zijn. Al met al is de kans behoorlijk groot dat het kristal defect is dus heeft het vastzetten van de pootjes weinig zin.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kristallen zijn, als je ze nog ergens kunt kopen, behoorlijk duur. Als je een nieuw kristal vindt, is het nog maar de vraag of de radiobesturing beter gaat werken. Kristallen zijn nogal digitaal. Ze doen het, of ze doen het niet. Misschien is dit het moment om na te gaan denken of de aanschaf van een nieuwe radiobesturing niet verstandiger is.
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank voor alle reacties.

    @N.P.S. Overgaan op een andere radiobesturing is me simpelweg te duur voor 7 modellen. Voor 1 of 2 vind ik het prima maar allemaal? Nee. En steeds de receiver wisselen zie ik ook niet zo zitten. ;-)
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat is het merk van het betreffende kristal? AM/FM? Frequentie/kanaal?
    Dan laat zich misschien nog wat opduikelen.
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het zijn AM 40mhz kristallen. In mijn geval is de RX van kanaal 90 defect maar elk kanaal zou me al helpen. Ik heb kristallen van zowel Acoms als Futuba.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Je kan FM kristallen bijna altijd probleemloos in Am zenders gebruiken. Omgekeerd kan fout gaan want de AM kristallen zijn meestal minder nauwkeurig. Een FM zender met een AM kristal kan dus wel eens problemen geven.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nee Ernst, niet in zenders, maar in ontvangers. Een AM zender heeft een AM kristal nodig en dan maakt het niet uit van welk merk dat is. AM zenderkristallen van de diverse merken zijn namelijk allemaal op dezelfde manier geslepen. Een FM-kristal werkt niet in een AM zender. Het omgekeerde is trouwens ook het geval.

    In AM ontvangers kun je FM ontvangerkristallen gebruiken en dan zijn de ontvangerkristallen van de meeste merken geschikt. Ripmax-Futaba heeft nog 40 MHz apparatuur in het programma, dus Futaba ontvangerkristallen zijn nog steeds te koop.

    Zojuist even bestelnummers bij Ripmax.de opgezocht:

    Rx90 FM heeft bestelnummer P-CR40/90
    Rx90 AM heeft bestelnummer P-CR40A/90

    Goedkoop zijn ze niet, de adviesprijs is € 13,90.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjulliewel. Ik schrik inderdaad een beetje van de prijs. Voor dat geld heb ik weliswaar een ander setje maar dan blijf ik wisselen.

    Ik struin de tweedehandsmarkt wel even af. Anders rustig uit faseren.

    Even voor mijn beeldvorming; Is 2.4 echt veel beter en zo ja, voor alles? (boot/auto/helikopter)?

    2e vraag, ALS ik het doe, wil ik het (relatief) goed doen. Dan wil ik een zender waarin ik meerder voertuigen kan opslaan. 4 Kanaals is genoeg. Welke zender kunnen jullie me dan aanraden?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb 10tallen jaren gevlogen met 40 en 35 MHz apparatuur. In die tijd weinig problemen gehad. Vlieg inmiddels 8 jaar met 2.4 GHz apparatuur. Merk weinig verschil. Werkt ook probleemloos. De 2.4 GHz apparatuur heeft wel veel voordelen. Noem er een paar:

    - Korte antennes
    - Geen frequentiebewaking nodig.
    - Ontvanger reageert alleen op de eigen zender.
    - Kleine, lichte ontvangers.
    - Retourkanaal voor telemetrie is een optie.
    - Minder gevoelig voor storingen van b.v. motoren.

    Over een merk laat ik me niet uit. Iedereen heeft zo zijn eigen favoriet.

    Kan alleen maar zeggen, kies voor iets dat bewezen goed is. Je komt dan snel uit bij de gerenomeerde merken. Zo weet je redelijk zeker dat je over een paar jaar nog b.v. ontvangers kan kopen en eventueel van service gebruik kunt maken.

    Kies je voor een merk, dan ben je daar met handen en voeten aan gebonden. Een zender van merk A werkt niet met een ontvanger van merk B. Sommige merken hebben meerdere apparatuurlijnen die niet uitwisselbaar zijn. De prijs van een ontvanger kan dan ook behoorlijk bepalend zijn voor je keuze. als je veel ontvangers nodig hebt.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    2,4 gHz is wat minder storingsgevoelig voor storing van elektromotoren (vonken tussen collector en koolborstels)
    Met 2,4 gHz kunnen er meerdere modellen tegelijk vliegen/varen/rijden; geen frequentiebord meer nodig.

    De antwoorden op deze vraag zijn zo subjectief als wat.
    De een zweert bij Futaba, de ander bij Graupner, de derde bij Frysky enz enz.
    Het forum staat vol met discussies over welke zenders/merken aanbevolen worden, tot en met verhandelingen over CE-keurmerken aan toe.

    Een paar dingen waar je op zou kunnen letten:
    Instellingen van de zender:
    Heeft de zender voldoende mogelijkheden om zaken elektronisch in te regelen? (elektronische trims, eindpunten)
    Beschikt de zender over mixers? (altijd makkelijk, ook al lijken ze alleen maar voor vliegtuigen ontworpen; als je schip met twee motoren hebt, kan een mixer makkelijk zijn)
    Hoe duur/goedkoop zijn de ontvangers?

    4 kanalen lijken in het begin voldoende, maar de meeste schippers gaan op een gegeven moment toch uitbreiden met navigatieverlichting, een zoeklicht, geluidsmodule enz enz... dan zijn vier kanalen al snel aan de krappe kant...

    Op het te koop deel van het forum staan vaak goede zenders voor een redelijke prijs.
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/te-koop-elektronica.83/
     
  19. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel.

    Kan een 3 kanaals zender werken met een 6 kanaals ontvanger en omgekeerd? Uiteraard los van het feit dat je die kanalen dan niet kunt gebruiken? Dit met het oog op toekomstig uitbreiden.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met een drie kanalen zender zullen er weinig uitbreidingen mogelijk zijn. Anders om is wel mogelijk. Een zes kanalen zender werkt over het algemeen met een ontvanger met minder kanalen. Let op! in het algemeen. Uitzonderingen bevestigen de regel. Kijk daarom altijd op de site van de fabrikant. Vaak zijn daar overzichten te vinden welke ontvanger werkt met welke zender.
     

Deel Deze Pagina