2.4ghz vs 40mhz op het water.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 3 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Top. Ik ben weer op de hoogte denk ik. Nu eerst de laatste modellen werkend maken en zenders zoeken.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    [Onzinmodus] DeepfrySky wellicht....? Hemelse snacks? :rolleyes: Volgens mij was je net bij de Bergfrituur geweest toen je dit schreef.....:rofl:;) [/Onzinmodus]
    Hoofdzaak is te weten dat je vrijwel alle 2,4 systemen niet door elkaar kunt gebruiken.
    Eens de keuze is gemaakt zit je aan dat merk vast. Ik gebruik al 9 jaar FrSky zonder klachten, 'for what it's worth'....:D
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Je hebt Flysky en FrSky. lekker verwarrend ook.

    Flysky is Chinees spul maar volgens reviews ook best aardig spul
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tuurlijk... Ik zat Roel alleen maar wat te stangen...;)
    FrSky is ook Chinees, maar het eerste systeem uit die regio dat alle puntjes op de i had, vandaar...
    FlySky lijkt ook prima te werken (ik heb hier een testsetje liggen, maar volgens mij alleen uit China leverbaar en daar heb ik recent een heel slechte ervaring mee. Maar het zal meestal wel goed gaan.
    Jammer is dat FrSky geen inbouw HF modules levert met het nieuwste -in Europa alleen nog maar toegestane- LBT systeem.
    Je mag je oude spullen wel blijven gebruiken, maar als mijn voorraadje DHT modules is uitgeput gaat het lastig worden.
    Ook is de XJT alleen in JR/Graupner formaat, dus ook voor zenders met Futaba modulebays is het klaar.
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    ah gadver, dacht ik het te vatten... DHT / LBT?? Google komt met vanalles behalve RC gerelateerd.

    Bij zenders vind ik alleen dit:

    2.4 GHz Protocol: AFHDS 2A
    Modulatie Type: GFSK
    Transfer Methode: FHSS
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is een ontvanger met een bus-uitgang. Gewone servo's en ESC's kunnen niet worden aangesloten.
     
  8. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ok. Ik zal een nieuw topic openen. Dit is eigenlijk wel opgelost.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor de volledigheid: bovenstaande beperking geldt niet voor 27, 30, 40MHz apparatuur, daarvan kunnen zenders en ontvangers van verschillende merken wel gecombineerd worden.

    Tips en overwegingen voor/bij aanschaf van radiobesturing, met een goed algemeen verhaal door Bart:
    Een zender kiezen - MBF
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij AM meestal makkelijker dan FM, om en idee te geven: Kopropo maakt met hun 40MHz FM zenders gebruik van halve frequentie kristallen.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank. Ik had dat topic al gelezen!
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik denk dat ik er al wel uit ben. Ik heb mijn pauze gebruikt om wat reviews te bekijken en de flysky FS GT 5 komt wel erg goed uit de bus. Zeker voor het geld.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb een 7-kanaals Futaba zender. Deze dus.
    Futaba7chFF724A.jpg
    In mijn Micro Magic heb ik een 4-kanaals Futaba-ontvanger. Werkt prima. Lekker klein.
    In een ander modelschip een 6-kanaals ontvanger. Werkt ook goed.
    In drie andere schepen 7-kanaals Futaba-compatable Orange-ontvangers. Ook prima.
    Dus ja, het kan, maar je zult goed moeten onderzoeken of een en ander mogelijk is.
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik zocht echt een pistoolgreep. De auto's gebruik ik het meest, soms de bootjes. Wanneer ik aan vliegen toe ben zal ik veel verder zijn en zal de apparatuur ook mee veranderen.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    2.4GHz en water zou met sommige merken vloeken. Ik had van Powerpete hier op het forum (heeft winkel en vaart boten) dat Futaba populair is bij de boten. Een instapmodel is de 3PL en wil je wat beters kom je uit bij de 4PV of met wat zoeken kan je nog een oudere 4PLS vinden.
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik gooi toch niets in de prullenbak? Wat werkt dat werkt.

    Ik gaf ook aan welke zender ik interessant vind, daar hoor ik alleen niets over
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Water (mensen, bomen) absorbeert de energie 2,4GHz signaal (daarop is een magnetron gebaseerd). Raceboten hebben een flinke zuil water achter zich, dat kan problemen opleveren als dat water zich tussen zender en ontvanger bevindt.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb een aantal schepen die 'een flinke zuil water achter zich aantrekken' ... en in allemaal een 2,4 GHz ontvanger.
    Nema problema, zoals ze in Bosnië zeggen...
    Ook Lex verkuijl, die meestal iets heftiger schepen bouwt, ook met 2,4 GHz besturing... Geen probleem.
    Ja, als je, zoals Powerpete, 120 accucellen in één boot legt en plankgas geeft...
    Ja, dan heb je een 'roostertail' (zo heet die waterzuil) van een dikke meter hoog en vrij massief.
    Dat geeft storing. Hij heeft in Amersfoort tijdens een vaardag er een boot mee verspeeld.
    Vol gas tegen een betonnen brugpilaar... Gelukkig is de brug niet ingestort.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat doen andere merken bij deze "hoge" frequenties ook. Van Futaba weet ik het zeker en volgens mij doen Graupner en Multiplex het ook. Dat heeft te maken met het feit dat kristallen van dergelijke hoge frequenties haast niet te maken zijn met voldoende stabiliteit en nauwkeurigheid.
    Vandaar het advies: Voor de zender kristallen altijd de kristallen gebruiken die de fabrikant aangeeft. Voor de meeste ontvangers is dat meestal niet kritisch maar soms werkt een kristal van een ander merk niet!
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik doelde inderdaad op wedstrijdboten Roel.
    Voor een beter beeld: hoever gooien jouw en Jan's boten water omhoog/ver?
     

Deel Deze Pagina