2,4Ghz zender antenne maken/aanpassen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 30 jun 2017.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    2 vragen.

    1.
    Ik heb een paar van onderstaande (retro ondertussen, jaren '90) graupner zenders. Dit waren heel instap zenders, maar robuust, handig.. Ik vrees van niet, maar is er een beetje eenvoudige manier om deze om te bouwen naar 2,4Ghz? Met zo'n module. Alles staat op 1 print dus ik vrees ervoor, maar kan toch even checken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    2.
    Van een 2,4Ghz zender was de antenne gebroken ter hoogte van het scharnierpunt. Dus plastic omhulsel, op zich de echte antennedraad niet. Maar in een poging de draad te verwijderen en het omhulsel te herstellen, heb ik het draadje fel uitgerokken, de isolatie errond plaatselijk kapot en de (transparant) draadje zelf uitgerokken, nog niet gebroken. Ik heb nog niet getest of hij nog werkt.
    Gewoon en stukje ertussen en terug solderen gaat natuurlijk niet bij zoiets. Het uiteinde van de antenne, de echte antenne is niet aangeraakt.
    Dit is het geheel:
    [​IMG]

    Het draadje zit op de print met een coax opduwdingetje.
    [​IMG]

    Dat vond ik wel voor een paar euro bij hobbyking dacht ik. Maar zal naar verzending wss duurder zijn dan stukje zelf en wie weet hoe lang te wachten..

    Nog detail van uitgerokken stuk: het grijs deel is nog met isolatie, stuk erboven is versmald en dus gerokken, zonder dat grijs omhulsel.
    [​IMG]

    Is er alsnog een mogelijkheid dit eenvoudig te herstellen, of is er geen reden waarom het niet meer zou werken zoals het nu is? Nog niet getest omdat de zender nu nog open ligt.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Antennes voor 2.4 GHz zijn hele gevoelige dingen. Elke verandering of beschadiging zorgt er voor dat de antenne niet meer doet waarvoor hij is gemaakt. Zelfs een knik in de kabel of een beschadiging van de isolatie veranderen de eigenschappen.

    Deze antenne is onbruikbaar geworden. Zou deze ook niet meer aansluiten op de zender omdat de energie die de antenne wil uitstralen mogelijk gereflecteerd wordt naar de zender die hierdoor defect kan raken.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    de zender defect gewoon door te proberen? Meen je dat?
    Nu, ik kan rond het beschadigde stuk wel wat krimpkous doen om dat risico te vermijden als ik toch wil testen....
    Is dat een glasvezel kabeltje of zo? Optisch?
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Elke verandering of beschadiging wijzigt de elektrische eigenschappen van de antenne. Ook het aanbrengen van krimpsok zorgt voor verandering.

    Het komt op het volgende neer: De impedantie van de antenne moet afgestemd zijn op de zender. Anders kan de zender de energie niet kwijt of de antenne reflecteert de energie terug naar de zender. De zender vindt beide situaties niet fijn en kan door warmteontwikkeling (de energie moet ergens heen) defect raken.

    Zie het als een golf die door de lengte van een sloot loopt. Zo lang de sloot overal even breed en diep is zal de golf probleemloos door de sloot lopen. Veranderd de sloot ergens, breder, smaller, of dieper dan wordt de golf verstoord. Een deel van de golf wordt gereflecteerd en loopt terug.

    De antenne gewoon vervangen.

    De antenne is waarschijnlijk een "sperrtöpf" antenne. Het is op de foto's niet goed te zien. Daarbij is een buisje aan de koperen afscherming van de antenne gesoldeerd. De lengte van dit buisje en het dunne uiteinde van de antenne zijn zéér kritisch.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat weet ik dus niet :) Ziet er inderdaad zo'n connector uit, maar wellicht is dat niet gelijk zeker? Ik dacht dit ik soortgelijk tegengekomen was ook als T antenne. Even terug opzoeken.
    En inderdaad, is dat universeel of anders voor elk merk en type?

    Vervangen: akkoord: maar door welke dan? Gesoldeerd koperen buisje lijkt inderdaad te kloppen. Ik dacht dat het dunnen uiteinde van de antenne de échte antenne was, stuk ervoor enkel "geleiding". Maar goed, slecht gedeelte kan ik er niet gewoon van tussen knippen. Vervangen, maar hoe weet ik welke?
    dit bv: http://www.rcmart.com/futaba-9m99z07302-antenna-super-p-72381.html?cPath=36_812
    connectortje past, is voor een zender, maar gaat dat werken? Het is een ander merk natuurlijk.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Iemand ideeën voor vraag 1?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De zender is van een bepaald merk. Contact opnemen met de leverancier of de fabrikant.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is DE module voor conversie naar 2,4
    Realiseer je, dat je er ook nog een bijpassende ontvanger voor nodig hebt, dat zou dan deze kunnen zijn.
    Ik ben nogal blij met het terugmeldingssyteem voor de ontvangststerkte. Als het kritisch wordt gaat er een beeper af.

    Om dit succesvol te kunnen doen moet je het oude HF deel buiten werking stellen en het punt vinden waar de PPM pulstrein aanwezig is. Daarna is het een kwestie van alles aansluiten, de module een plaatsje geven en gaan met dat ding.

    Een valkuil zou kunnen zijn dat we hier met een 2 kanaals (let niet op die 4, dat is zo'n Graupner misvatting) zender van doen hebben.
    Je hebt namelijk voor deze ontvangers wel een frame herhalingstijd van om en nabij de 20 msec nodig.
    Werkt de oude elektronica veel sneller (bijv. omdat er maar 2 kanalen doorgegeven hoeven te worden), dan kan het zijn dat de synchronisatie het niet kan bijbenen en loopt alles door elkaar.


    Zelf sloop ik bij dit soort zendertjes (nog heel best bruikbaar voor een vakantiezwevertje) meestal alle elektronica er uit, om ook het impulsdeel te vervangen door een Arduino, zoals hier.
    Uiteraard tweak ik de programmatuur waar nodig om helemaal aan mijn eisen te voldoen, maar het spul is foolproof in zijn oorspronkelijke vorm.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik check dat inderdaad eens, je weet nooit. Enkel die specifieke van dat merk zal werken?

    :) je laat het makkelijk klinken maar ik weet niet hoe hieraan te beginnen hoor. Indien gewoon een paar draadjes solderen en printplaat onderbrengen: perfect. Indien meer shizzle, zal ik vastlopen. Zo ene specifiek heb je toevallig nog niets mee gedaan? Het is inderdaad een 2kanaals. Daarom ook dat ik het interessant vind.
    Van die module, waar staat deze te koop? Toch niet op de website van frsky zelf blijkbaar? Als het duurder is dan een nieuwe basis 2,4ghz zender , dan is het ook niet interessant.. Al is het ook leuk om gewoon een oude zender te upgraden.
    En heeft deze een PPM output? Gezien ik niet weet wat dat is :)
    Is het beginnen waard voor mij? Ik kan een multimeter gebruiken en wel wat solderen, maar meer niet echt...
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Omdat er heel veel verschillende zenders zijn is het voor "de fabrikanten" vrijwel onmogelijk om een ombouwsetje te maken voor elke zender. Het kan wel maar dan kosten die dingen een kapitaal.
    Wat er te koop is zal in heel veel zenders werken maar je moet nagenoeg altijd zelf de nodige aanpassingen doen en op zoek naar de juiste aansluitingen.

    Dit soort ombouw zaken zijn zeker mogelijk en niet echt "rocket science". Er is één maar en dat is dat je op z'n minst basis kennis hebt van de elektronica. Verder heb je wat apparatuur nodig en natuurlijk moet je weten hoe de modelbesturing werkt. Wat zijn de frame tijden, een ppm treintje, waar haal ik de voedingsspanning vandaan en zo verder.
    Uit wat je schrijft maak ik op dat je eigenlijk te veel kennis mist om dit op eigen houtje te doen. Zou je vlakbij wonen dan zou ik zeggen ik kom eens bij je langs dan kan ik je helpen. Om daar nu 3 uur voor te gaan rijden en weer 3 uur terug is wel erg veel.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ha. Bedankt. Erg vriendelijk. Maar nee inderdaad. Mijn expertises liggen elders. Dan berg ik dit even op.
    En van het andere, kan ik gewoon zo'n antenne kopen en aansluiten? Werkt dat dan? Random merk antenne.
    Bedankt alvast!
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Voor die € 1,66kun je het best eens proberen.
    Past het? Da's alvast fijn.
    Daarna gewoon kijken of je voldoende bereik hebt. Heel waarschijnlijk wel.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Nog beter. Amazon had nog 2 originele. Heb dus daar ene gekocht. Duurder maar zeker ok dus...
    Blijft allemaal wat vaag hoor voor mij.
    We'll see.
    Dank voor de antwoorden
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    De nieuwe vervangantenne ondertussen gekregen en geïnstalleerd. Met wat aanpassingen nog aan de zender.
    Werkt zoals het moet.
    Zender moet al wat jaren oud zijn. Dus er waren nog 2 antennes als deze op amazon. Waren de laatste. Het metk zelf uitgeput. Dus ik vermoed dat er slechts nog 1tje ter wereld is nu . Ik verzorg de mijne nu alvast.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Na enige tussentijd keer ik terug op vraag 1.
    Kwam dit tegen, al oud bericht: https://www.tamiyaclub.com/forum/in...old-transmitters-to-24ghz-using-hack-modules/
    Een slimmerik heeft dus al uitgeplozen hoe het moet de zender die ik ook heb: graupner C4-X.
    Fotootjes staan er wel niet meer, maar met zijn uitleg lukt het wss wel.
    Met deze module dan: https://hobbyking.com/en_us/corona-2-4ghz-diy-module-rx-dsss.html?___store=en_us
    Want de eerder vermelde FRSky module is discontinued op hobbyking, en vind niet meteen elders.
    De Corona module is op zich relatief duur in vergelijking met een alternatieve 2,4Ghz moderne zender denk ik (of een 2de handse), maar leuk om eens te proberen.
    Ik zie op youtube filmpes dat vooral nadeel van die Corona is dat de antenne er nog moet aan gesoldeerd worden en dat een heel nauw precisiewerkje is.
    Maar voor de rest, eens je weet wat los te maken en waaraan de 3 draadjes te solderen: redelijk plug and play toch.
    Iemand ervaring mee?
    De corona modelue is overkill natuurlijk want bruikbaar voor meerdere kanalen, maar goed. Eerdere aangehaalde issues of problemen zijn blijkbaar niet van toepassing bij deze zender als ik de uitleg kan geloven op dat tamyaclub forum.
    Iemand ervaring mee toevallig?
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Corona zou ik niet doen, het is nooit duidelijk geworden of ze iets aan hun GUID probleem hebben gedaan.
    In het kort: sommige zenders bleken dezelfde identifier te hebben waardoor, indien gelijktijdig gebruikt, er storing over en weer ontstond. Bovendien heb ik nergens kunnen vinden of zij -zie verderop- inmiddels LBT-EU firmware gebruiken.

    FrSKY heeft dat probleem niet en is nog steeds prima bruikbaar, de genoemde module V8HT is vervangen door de DHT: https://hobbyking.com/en_us/frsky-d...atible-transmitter-module.html?___store=en_us .

    Maar pas op, sinds een paar jaar de nieuwe voorschrften van kracht zijn, mag er hier alleen nog zgn. LBT-EU HF spul worden verkocht. Daar hoort die DHT niet meer bij.:(

    Je mag oude, voor die tijd aangeschafte sets -gelukkig- nog wel blijven gebruiken (dat is de kromheid van ons rechtssysteem. maar ik ben er heeeel blij mee).
    Omdat ik toen dus gewaarschuwd was heb ik voor de sluitingsdatum snel nog een paar DHT's (in Engeland) ingekocht.
    Maar wel voor eigen gebruik, ze zijn niet te koop.

    De enige legale mogelijkheid bij nieuwaanschaf zou de XJT https://www.hobbyrc.co.uk/frsky-xjt-eu-lbt-24ghz-jr-module-with-telemetry module zijn (met EU-LBT firmware) en die ergens in de zender wegbouwen. Je moet daar wel de X-ontvangers bij gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2018
    ajs vindt dit leuk.
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Echt? Maar die DHT van FrSky is toch gewoon bestelbaar zie ik?
    Bij die laatste: de 3 linkse pinnetjes zijn wellicht wat aangesloten moet worden. De andere voor telemetrie gok ik, en hier niet van toepassing.
    Wel meteen duurdere opties, gezien nog geen ontvanger bij zit. Maakt zo'n conversie niet interessant...
    Zo'n €25 met de corona optie met ontvanger meteen bij vs ongeveer evenveel FrSky zonder ontvanger nog..
    Geldt het corona probleem bij elke corona ombouw? Heb zo'n module in mijn hitec zender zitten, werkt prima. Maar ik rij zelden met andere rijders, en het zou dan nog moeten lukken dat één van de andere ook met een corona module rijdt om dat probleem te ervaren wss?
    Is mijn vermelde corona link dan wel nog legaal trouwens? Boven vermeld probleem ben ik dan niet zo geneigd erg aan te trekken...
    Er zijn toch velen die graag ombouwen ipv een nieuwe zender te kopen vermoed ik? Enfin, zal minderen natuurlijk, op de duur geen nut meer om op de markt te houden...
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie het, maar ik neem de gok niet meer. Als je altijd alleen vliegt, vaartof rijdt zal het zo'n vaart niet lopen, maar ik vlieg op een club en die maakt daar (terecht) een punt van.
    Nee, de + accu, ground en PPM in zitten aan de achterkant, volgens mij dezelfde aansluitingen als de DJT, alleen heb ik die nu even niet voor mij. Bij mijn DJT eigenlijk nooit gekeken, gewoon ingeplugd en vliegen....
    Tja, dat kan ik alleen maar onderschrijven. Ik weet in deze ook niet wat wijsheid is....
     

Deel Deze Pagina