2,6 meter zweefplezier - Multiplex Cularis

Eindelijk heb ik weer eens wat te melden, al een hele tijd lag er een Multiplex Cularis in een doos op zolder en had ik geen tijd om te knutselen.
Gisteren ben ik de hele dag bezig geweest en dit is het resultaat:

425924_10150728179548475_781928474_11467434_1188733025_n.jpg


Setup:
Motor: HiModel 2814/8 1000Kv Brushless buitenloper
Accu: Hyperion CX 3S1P 2500Mah 25C
Prop: 11x6 CAM folding prop + spinner
ESC: Turnigy Plush 60A
Servo's: 6x D-MG16 digitale metal gear servo's, 14 gram 2,9kg/cm torque
UBEC: Himodel 5A switching (shielded) ( in bestelling)
Rx: Graupner SMC16 scan 35Mhz
Tx: Graupner MX12 35Mhz

Mijn impressie van het model:
Zeer goed doordacht ontwerp, makkelijk in elkaar te zetten, ook zonder ervaring mede dankzij de duidelijke bouwbeschrijving.
Degelijke spullen en zeer compleet, van klittenband voor je RC apparatuur tot aan de kleine bevestigingen voor de stuurstangen aan de roerhoorntjes, alles zit erbij.
Wat me opviel is de simpele maar doeltreffende vleugelbevestiging, de omgang met een 2,6 meter vleugel is niet altijd even makkelijk dus deelbaar maken is gewoon een "must" en de wijze waarop dat bij de cularis is uitgevoerd vind ik er handig.
Een "drukknopje" aan de onderkant van de vleugel om te ontgrendelen en hoppa, je trekt de vleugels er zo af, hetzelfde geldt voor het stabilo.

De gebruikte servo's heb ik al een hele poos in huis maar pas sinds vanochtend ben ik er achter dat het digitale servo's zijn, ik wist dit niet aangezien dat niet in de beschrijving op de site van Hobbycity staat.
Ik vond wel dat ze een hoop geluid produceren en al zoekende op internet waar dat vandaan komt kwam ik er dus achter dat ze digitaal zijn.
Dit is wel een nadeel in het opzicht dat er 6 in de Cularis zitten en ze per stuk best wel wat stroom opslokken, ik las zelfs berichten van 500 - 700 Mah.
Dat zou betekenen dat ze met z'n zessen minimaal 3 ampere verbruiken.
De ingebouwde BEC van de Turnigy regelaar kan 3 ampere hebben, niet echt veilig dus.
Daarom heb ik zojuist bij RCtechnics een losse UBEC van 5 Ampere besteld, dat geeft me toch een veel veiliger gevoel als ik de Cularis omhoog stuur.

Daar moet ik dus nog heel even op wachten, ondertussen kan ik nog mooi even wat kleurtjes op de vleugels en stabilo zetten, vooral op de witte onderkant, die word grotendeels zwart voor betere zichtbaarheid wanneer de kist flink op hoogte zit.

Later meer.

mvg, Jesse.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Cularis ziet er eender uit, maar die is "slechts" 2,61 mtr.
Ik heb ook nooit geweten dat er kennelijk nog een grotere broer bestaan heeft, zelfs op de multiplex site staat er nu nog maar 1.

Veel plezier ermee :)

Grtz,
Jan
 
LOL, foutje bedankt!!

Ik weet ook niet hoe ik er bij kom eigenlijk, vlaag van verstandsverbijstering denk ik....het is aangepast. :D
 
Ik zou een 3A BEC wel in durven zetten in dit vliegtuig. De stroom van 0,5-0,7A die je geeft wordt alleen getrokken als een servo flink kracht moet leveren. Bij een zwever als de Cularis zie ik niet gebeuren dat alle 6 servo's gelijktijdig veel kracht moeten zetten, de totale stroom zal dus vrijwel nooit in de buurt komen van die 3A.
 
Fotor, ook als je dit gelezen hebt? >
- they draw a lot of current, something in the 500-700mA ballpark in neutral state, without doing nothing, thus discharging my Lipo faster than expected while thermaling
 
Mmmm, dan wordt het een ander verhaal...... Is dat voor 1 servo of voor meerdere servo's bij elkaar? Dat wordt zeker niet vermeld?
 
Ik heb even verder gezocht en heb wat testresultaten gevonden:

rond de 550mah bij volle uitslag op volle snelheid ZONDER belasting.
 
Fotor, ook als je dit gelezen hebt? >

Als ik zijn verhaal lees op RCGroups dan moet het wel 500-700 mA voor 4 stuks zijn, want in de volgende alinea noemt hij dat tijdens het opstarten en het naar het center lopen er wat meer dan 2 A getrokken kan worden, het maximum van zijn BEC.

Maar 500 -700 mA ruststroom is veel voor 4 servo's. Ze zullen dan waarschijnlijk ook constant staan te zoemen oid.

Rick
 
Fotor, ook als je dit gelezen hebt? >

Er is laatst of beter gezegd meerdere keren een topic geweest met dit onderwerp.
Ja, ze verbruiken meer stroom.
Is het zo dramatisch als soms wordt beweerd? I.m.h.o. is het niet zo heel drastisch.
Kan het kwaad om er een Sbec tussen te zetten? Nee maar let wel op wat voor één je er tussen steekt want sommige zijn nog zwakker dan de BEC van je regelaar ondanks dat er 5A op staat e.d..
De kans dat je 6 servo's tegelijk flink moet laten werken is inderdaad minimaal.

Maar er zijn voor- en tegenstanders voor elke theorie.
Persoonlijk gebruik ik ook liever een Sbec bij 6 kleinere digi's maar eigenlijk meer om de spanning op peil te houden en voor nét dat kleine beetje zekerheid extra.

*edit*
Oh ja, en nog een voordeel van een LiPo als ontvanger accu, je pomp hem tussen het vliegen door even vol en je bent zeker dat hij voldoende geladen is tijdens een mooie lange thermiekvlucht.
 
Laatst bewerkt:
Wat me opviel is de simpele maar doeltreffende vleugelbevestiging, de omgang met een 2,6 meter vleugel is niet altijd even makkelijk dus deelbaar maken is gewoon een "must" en de wijze waarop dat bij de cularis is uitgevoerd vind ik er handig.
Een "drukknopje" aan de onderkant van de vleugel om te ontgrendelen en hoppa, je trekt de vleugels er zo af, hetzelfde geldt voor het stabilo.

En HOPPA je trekt de vleugels er zo af: Dat heb ik eens meegemaakt in een stevige thermiekbel. Onder deze krachten kwam 1 vleugel spontaan los uit deze doeltreffende vleugelbevestiging. Het resultaat laat zicht raden :sad:. Ik zou een goede modificatie zoeken die e.e.a. borgt gedurende de vlucht. :rolleyes:

Groet, Evert.
 
Ik heb de vaste stekkerverbinding in romp en vleugel vervangen door losse snoertjes met stekker en contrastekker.
De reden hiervoor is mijn (misschien onterechte) idee, dat bij elke beweging/trilling van de vleugel anders ook de contactjes bewegen en wringen, en ik heb er weinig vertrouwen in dat ze dan goed zullen blijven werken.
Wat betreft losschieten van de vleugel tijdens de vlucht, dit lijkt mij inderdaad een zeer reële mogelijkheid, zeker als de "klemmetjes" een beetje verslijten.
Ik weet echter nog geen nette oplossing om dit te verbeteren zonder het grof en lelijk te maken.
Ik zit te denken aan een stukje klitteband onder de vleugels, en een lang deel door de romp dat de vleugels dan samenhoud, maar ik heb het nog niet gedaan.

Succes met je Cularis,

Grtz,
Jan
 
@keurste:
Ik heb nochtans geen berichten gehoord/gelezen dat de verbinding loslaat in een flinke thermiekbel, en als ik de werking ervan eens goed bekijk geloof ik ook niet dat dat snel zal gebeuren.
Was dat met een Cularis?

De stekkerverbindingen voor de servo's vond ik inderdaad ook niks Algysy, ook ik heb een stekker-contrastekker verbinding voor alle 4 de vleugelservo's.
In het schuim onder het "vleugelzadel" heb ik het gaatje waar de draden door gaan iets groter gemaakt zodat ik het overschot terug in de romp kan duwen wanneer ik de vleugels erop schuif.

@Dutchy: het is ook zeker niet mijn bedoeling om een "voor en tegens" discussie van BEC/UBEC/SBEC op gang te brengen hoor maar wel om wat meer te weten te komen over (deze) digitale servo's en het amperage dat ze opnemen.
Ik ga die UBEC gewoon ff aansluiten ergens deze week en als dat allemaal goed werkt en niet stoort dan laat ik zo zitten. "better safe than sorry"
 
"better safe than sorry"

Psies, zo zie ik het ook.

Maar zoals ik al schreef, zoek even naar testberichten van de diverse BEC-systemen.
Er waren een paar Chineesjes die niet helemaal of beter gezegd helemaal niet deden wat ze beloofden.
Dan raak je met zo'n externe BEC van de drup juist in de regen terwijl je goed denkt te doen.
 
Thankz Dutchy,

Over de Himodel UBEC lees ik eigenlijk alleen maar goede berichten, maar goed ik ga het meemaken, als het goed is komt hij morgen binnen.
 
@keurste:
Ik heb nochtans geen berichten gehoord/gelezen dat de verbinding loslaat in een flinke thermiekbel, en als ik de werking ervan eens goed bekijk geloof ik ook niet dat dat snel zal gebeuren.
Was dat met een Cularis?

De stekkerverbindingen voor de servo's vond ik inderdaad ook niks Algysy, ook ik heb een stekker-contrastekker verbinding voor alle 4 de vleugelservo's.
In het schuim onder het "vleugelzadel" heb ik het gaatje waar de draden door gaan iets groter gemaakt zodat ik het overschot terug in de romp kan duwen wanneer ik de vleugels erop schuif.

De Verbinding is op zich heel erg goed, maar ik heb er bij mijn Cularis voor de zekerheid noch een klein stukje Motopren (Neopren? Moosgummie op z'n Duits) op iedere lip van de clip geplakt.
Zoals op deze foto.

index.php


Ik moet dan de pen iets verder indrukken om de vleugel er uit te kunnen schuiven, maar dat maakt niks uit. Wel zit het steviger.
Dat heb ik ook bij het hoogteroer gedaan.

De Servo verbinding is op zich een heel leuk systeem, maar bei een beetje trilling is er vaak geen contact meer met je vleugel servo's.
Dat heb ik zelf meegemaakt in de lucht.
Ik heb toen mijn dremel gepakt en de verbinding met normale stekkers gemaakt. Duurt 30 seconden langer om het aan te sluiten, maar is 10000% zekerder omdat je een soepele verbinding hebt.

Mijn Cularis is nog steeds één van m'n favoriete zwevers.
Snel opgebouwd, vliegt geweldig, pakt goed thermiek en kan tegen een stootje.

IMG_4537.jpg

IMG_4541.jpg


Groetjes,

Jordy
 
Thankz Jordy, stukje schuim onder de drukknoppen is inderdaad een goed idee.
Mooi kleurenschema heb je op je cularis!
 
Thankz Dutchy,

Over de Himodel UBEC lees ik eigenlijk alleen maar goede berichten, maar goed ik ga het meemaken, als het goed is komt hij morgen binnen.

Waarom gebruiken de meeste mensen niet gewoon een echte ontvanger accu? Toch weer een extra stukje elektronica wat voor problemen kan gaan zorgen.
 
Die vraag lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden denk ik:

1: als alle servo's bij elkaar flink gaan roeren (thermiek vliegen) gaan die tussen de 3 en 4 ampere trekken, ik ben nog geen compacte ontvanger accus tegen gekomen die dergelijke stromen voor langere tijd kunnen leveren.
Natuurlijk zou ik er een 2e lipo in kunnen gooien maar dat past niet in de cockpit.

2: Geen plaats in de cockpit (zie 1)

3: CG ligt nu precies goed, een extra accu zou betekenen dat ik lood in de staart moet gaan toevoegen.
Het kleine beetje gewicht van de UBEC kan ik nog net opvangen door de lipo zover mogelijk naar achteren te duwen, maar dan praat ik over een enkele centimeter.
Nimh en Life accu's zijn erg zwaar en en lipo als ontvangeraccu zou betekenen dat ik alsnog een BEC nodig heb.

4: Waarom niet, ontzettend veel mensen vliegen ermee en dat gaat gewoon goed, tuurlijk, het is een stukje elektronica en dat kan kapot, maar hoe vaak gaat het fout met een ontvangeraccu?
Ik noem: vergeten op te laden, rotte cel, accu versleten, overbelasting.
Het aantal crashes door defecten zal in beide gevallen waarschijnlijk niet ver uit elkaar liggen, alles kan kapot, zowel bij een aparte ontvangeraccu als bij een BEC.

Maar goed, laten we die discussie niet gaan voeren, dergelijke draadjes zijn er al genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top