2 accu's 1 regelaar 2 motoren?

• Topicstarter Topicstarter Madness
  • Startdatum Startdatum
M

Madness

Guest
hoi,

Ik had een vraagje :roll:
Ik heb 2 accu's op een regelaar gefixt met een zelfgemaakt draadje(serie)
Nu past hij op 1 aansluiting van m'n regelaar(mechanisch).
Op m'n regelaar waar normaal 1 motor kan heb ik er 2 in geduwd.
Nu word de aansluiting van m'n accu's aan mn regelaar erg warm en smelt het plastic als het ijzeren contactje er tegenaan komt.
Hoe kan ik dit oplossen?
Het gaat om een hovercraft met een 2 kanaals zender.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :worship:

hm kan de regelaar het zelf wel aan met 2 accu's aangesloten te worden? want in serie verdubbeld je voltage nu dus...

Geef eens wat meer details:

wat voor accu's,
wat voor regelaar,
wat voor motoren

Dan kunnen we er iets meer over zeggen waarschijnlijk.

2 standaard 1700mah tamiya racingpacks
standaard tamiya mechanische regelaar
2 standaard 540 mabuchi motoren (standaard ce-04 motor van carson)

Een mechinische regelaar is niet zo'n ster in het regelen als je misschien denkt.
De regelaar gebruikt constant het volledige vermogen. Wanneer de motoren niet gebruikt worden, wordt TOCH het hele vermogen door je regelaar weg geregeld. In dit geval als warmte die je kado doet aan de vissen en de mussen.

Het gebruik van 2 motoren op je regelaar (je hebt niet vermeld welk type je gebruikt) betekend dat je een behoorlijke hoeveelheid energie (stroom dus) door je regelaar stuurt.
Beter zou zijn een geschikte electronische regelaar te gebruiken.
Je moet dan natuurlijk wel weten hoeveel stroom (dus de hoeveelheid Amperes) je gebruikt.

Geef ons even wat meer info, dan kunnen we je wat beter helpen.
(edit)
Duurde even voor ik op verzenden drukte, dus deze vraag is al beantwoord.)
(/edit)

Het maakt overigens niet uit hoeveel accu's je aan de regelaar zet.

Wim

foto's zijn wel handig.

het is in ieder geval niet slim om die accu's in serie te schakelen. Parallel is natuurlijk wel goed.
motoren in serie???
dan heb je in eenkeer een stuk minder vermogen, wat is daar het nut van???

mohammed zei:
Het is in ieder geval niet slim om die accu's in serie te schakelen. Parallel is natuurlijk wel goed.
motoren in serie???
dan heb je in eenkeer een stuk minder vermogen, wat is daar het nut van???
Als je 2 accu's in serie doet heb je (2x6) 12v en als je dan ook je motoren in serie doet (12:2) heb je 6v per motor.
Je kan het natuurlijk ook andersom doen, waneer je 2 accu's paralel doet heb je 2xde mAh en als je dan ook je motoren paralel doet 2x zoveel A verbuik.
Wat je niet moet doen is de accu's in serie terwijl je motoren paralel staan dan heb je 12v over elke motor :lol:

Nando.

ik denk niet die mechanische regelaar het leuk vind als je er 2 accu's in serie op aansluit.... , en dan ook nog eens de volle stroom er doorheen trekt....
accu's in parallel heb je 2 keerzoveel capiciteit, en kan je natuurlijk ook hogere stromen leveren. Maar de vraag is of dat de regelaar wel leuk vind.

ik zou zowel accu, als motoren parallel aansluiten. En dan maar voorzichtig testen en uitproberen of de regelaar het uithoud.

Nu word de aansluiting van m'n accu's aan mn regelaar erg warm en smelt het plastic als het ijzeren contactje er tegenaan komt.
Hoe kan ik dit oplossen?

dikkere draden gebruiken, en een zo groot mogelijk oppervlak hebben tussen draden en regelaar. (ook natuurlijk tussen motoren en regelaar)

ik hoop dat je het begrijpt, dat ik niks verkeerd getypt heb :oops: en dat je er wat aan hebt.

De vraag was eerder dat de contacten aan de regelaar of batterij heet wordt en de bescherming ervan begint te smelten.

Dit wil gewoon zeggen dat ge teveel stroom doorduwt naargelang dat de contacten het aankunnen.

Er kunnen ook een paar andere oorzaken zijn voor het warm worden op dat punt.

1) Ofwel hebt ge een slechte contactsluiting en daardoor een warmte
ontwikkelt. Dit is gelijk een weerstand (Warmte voor niks)

2) De contactsluiting is geoxcideerd (roest, koperaanslag, kalk,...)
met hetzelfde resultaat als punt 1 warmteontwikkeling.

3) Al eerder geschreven en eens vernoemd in dit draadje.
Uw bedrading is te dun of een andere mogelijkheid hierin is dat de
contactsluiting niet voorzien is voor dit zwaar vermogen voor beide
motoren.

Ik zou eerder aanraden om uw batterijen te laten zoals ze zijn maar in plaats van 1 regelaar 2 regelaars te plaatsen.
Ieder motor zijn regelaar en sluit de kanalen van beide parallel.

Maar ik moet er ook bij zeggen, ik weet niet als ge die ruimte er voor hebt
en de financiele middelen.

Greetings

ja want een 4 kanaalszender kost wat toch of niet??
Heeft iemand er nog een met 1 servo?..

die fan die naar beneden draait, die moet toch continue vol vermogen draaien??? die zou je rechtstreeks kunnen aansluiten op 1 van de pakketen. (of een goede schakelaar ertussen). Die andere moet wel geregeld worden, die kan je dan gewoon voor de regelaar zetten.

probleem opgelost.

Back