2 accu's, 2 motoren

Voor mijn boot met 2 motoren heb ik een tweetal 12V accu's van 4,2 Ah bedoeld om deze parallel te schakelen voor tweemaal zolange vaartijd en dan weer te splitsen in 2 leidingen naar de motoren. Is het ook mogelijk om elke motor zijn eigen accu te geven, een iets eenvoudiger bedrading dus, of kan dit vaarproblemen geven indien de ene accu iets leger of zwakker is dan de andere ?

Bij een parallel schakeling belast je alle 2 de accu's net zo zwaar en krijgen allebei de regelaars ook net zo veel spanning wat resulteert in een nagenoeg gelijk toerental van de motoren.

Op het moment dat je ze apart gaat voeden loop je altijd het risico dat 1 accu verder inzakt dan de andere wat resulteert in een motor die langzamer gaar draaien en een boot die daarop zijn koers aan gaat passen met alle gevolgen van dien.

Het vergt een klein beetje meer bekabeling (welgeteld 2 stukjes als je het goed doet) maar een parallel aansluiting is in dit geval altijd beter dan alles apart.

Bedankt, dat vermoeden had ik dus al. Maakt het wat uit of ik 1 zekering zet na de parallelzetting of elke accu afzonderlijk zeker ?

Ik zou het bij 1 goed berekende zekering na de parallel schakeling houden , minder storingsgevoelig ;)
Bij 2 zekeringen heb je 4 contactpunten die vervelend kunnen gaan doen , en in dit geval geldt hoe minder hoe beter....

Beide regelaars/motoren apart zekeren na het splitsen van de gezamenlijke draad van de accu is dus ook niet verstandig/ Dan kan je toch nog naar de kant terugvaren als één van die zekeringen door is ?

Aan beide opties zitten voor- en nadelen. Slecht een zekering is simpel.maar de stroom voor beide motoren moet er door. De waarde van de zekering moet dus hoger zijn dan wanneer je beide accu's apart zekert. Dat betekent dat het bij een blokkering van een motor langer duurt voor de zekering springt.
Als je beide accu's apart laadt en daarna parallel schakelt en dat gaat niet ompoolzeker omdat je b.v. schuifstekketjes gebruikt dan kan het gebruik van twee zekeringen weer voordeel geven. Verwissel je een keer per vergissing de plus-en min draden van een accu, dan heb je zonder apart gezekerde accu's meteen groot vuurwerk.

Bedenk dat zekeringen bedoeld zijn om brand bij kortsluiting te voorkomen. Niet om elektronica of motoren te beschermen. Elektronica sneuvelt in een fractie van een seconde en is defect voordat de zekering kan springen.

Laatst bewerkt:
Aan beide opties zitten voor- en nadelen. Slecht een zekering is simpel.maar de stroom voor beide motoren moet er door. De waarde van de zekering moet dus hoger zijn dan wanneer je beide accu's apart zekert. Dat betekent dat het bij een blokkering van een motor langer duurt voor de zekering springt.

Reageer
Als bij 1 zekering na de parallelschakeling bv. 30A wordt gebruikt is dit dan bij beide accu's apart zekeren 15A per accu of is dit te simpel gedacht ?

Back