2 cel oude Lipo naar 3 cellen upgraden met extra nieuwe cel?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Satoer, 25 mrt 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    hellow peeps!

    Ik heb hier voor mijn Hummingbird 2 lipo accu’s van 2 cellen. Niet dat ik nu ineens op 3 cellen wil gaan vliegen want ik heb met 2 al veel te veel vermogen (heb nog nooit vol gas gegeven) maar stel dat ik in de toekomst een zoom400 wil kopen (jaaaa.. ik ben besmet met het 4us en die micro’s zijn wel zo leuk :oops: ) dan moet hij wel op 3 cellen vliegen.

    Aangezien die Hummingbird dan toch zonder elektronica op de schroothoop beland zou ik die lipo (2 cel Etec 1200 mah) willen “upgraden” naar 3 cellen. De huidige cellen hebben er ondertussen dan heel wat ladingkjes op zitten. Is het wel slim om tussen die 2 oude gebruikte cellen een nieuwe cel in serie te solderen? (en niet zeggen dat het niet slim is omdat ik dan m’n tong zou kunnen verbranden ;) ) of gaat dit problemen geven omdat er dan 1 vitalere cel tussen zit?

    Ciao! Michel
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Hoi

    Ik denk niet dat dat een probleem is.
    Gewoon doen.
    Je zou na gebruik de spanning over de paketten eens kunnen meten en vergelijken.
    Als er echte verschillen zijn, kieper je die lipo's toch ook weg?

    Uhhhh..........
    Als je dat nu zo'n beetje tegen het begin van het najaar doet......
    Dan neem ik die hummie wel over.
    Als er nog iets van over is natuurlijk. :roll:

    Het wordt nu toch mooi weer dus voorlopig maar lekker naar buiten met de grote jongens.

    Groetjes, Erwin
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
    oh.. sorry moest even lachen. Ik denk dat het dan nog knap is als je er dan uberhaupt nog iets van een heli in kan herkennen ;)
    Daarnaast ga ik m denk ik totaal strippen voor de volgende heli (misschien dus een zoom of anders een hummingbird cp). 1 micro indoor is genoeg :D
    trouwens zo'n kale gebruikte lege romp is geen moer waard.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk niet dat die zoom 400 op 3s1p 1200's gaat vliegen :) Zit een speed 400 in die zo 10A trekt. Dat word dus 3s2p. Toch maar alles nieuw kopen ;)
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het standaard lipo pakket wat ze adviseren bij de zoom is geloof ik een 1500 HD 3s pack.
    denk ook niet dat de 1200's dat trekken, 2 pakketten paralell wel, en dan heb je meteen ook mooi 2400 mah.

    voor het celletje erbij zetten zou ik het 2s pack lossolderen en dan afzonderlijk de cellen laden en dan de 3 volle cellen weer tot 1 pack maken.
    (of was het nou alledrie ontladen?, springt vast iemand op in)

    even terug over de zoom, ik vind het ook een leuk ding, verspaget hier in ehv heeft hem voor 40 euro minder dan de gemiddelde andere winkels, 209 euro.
     
  6. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Mathew Watkins vliegt op de demo-video's blijkbaar met 4 cellen, maar dat zullen die Etecs al helemaal niet leuk vinden.

    @Gerard, heeft Verspaget toch interesante prijzen, wordt heel verleidelijk.

    Groetjes,

    Rick
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    2s2p wel ;) Kan me niet voorstellen dat je op een speed 400 16+ volt zet :(
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    @rick, ik meen ook heel erg dat ie op runryder zei ergens in een draad dat ie in dat filmpje met 3s paketten vloog, ik meen 350-ers, 2 paketten paralell.
     
  9. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Binnenkort komen de E-tec's 1200 die 15C (20C burtst) geven.
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Zoals gerard al zei eerst je 2s pack lossolderen apart opladen en het voltage meten. Zelfde met je nieuwe cel doen, en als de voltages overeenkomen kan je er prima een 3s pack van maken.
    Als dit niet het geval is dan zou ik er niet aan beginnen... :blowup: ;)
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Voltages komen wel overeen. Het gaat om de capaciteit. Die moet 99% gelijk zijn. Anders is 1 cel te snel leeg en gaat ie meteen stuk. En ik heb er ervaring mee.....
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wat ik eens ooit van dick begrepen hebt lost dat minime verschil in capaciteit zichzelf op na een aantal ladingen als ze al als 3 s gesoldeerd zijn, het voltage moet exact gelijk zijn als je de pack maakt.
     
  13. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    De capaciteit van de cellen moet inderdaad ook overeenkomen. Zolang je hetzelfde type cel gebruikt hoef je er dus alleen voor te zorgen dat deze volledig opgeladen zijn --> vervolgens het voltage controleren en als dit niet te ver uit elkaar ligt you're good to go.
    Het probleem is inderdaad dat als de capaciteit niet gelijk is de cel met de lagere capaciteit tot een lager voltage wordt leeggetrokken dan de cel met de grotere capaciteit...gevolg...naja...use your imagination :twisted:
    Ook zal de cel met de grotere capaciteit zich gaan ontladen in de cel met de lagere capaciteit, wat ook schade kan veroorzaken.

    Edit:
    misschien een beetje offtopic, maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom mensen uberhaupt lipo's in serie willen solderen :?
    Aangezien de toepasbaarheid van een (lithium polymeer) accu met name wordt bepaald door het voltage wat geleverd kan worden (en uiteraard in dit stadium nog de maximale ontlaadstroom) zou je aannemen dat het praktisch gezien beter is je packs alleen eventueel parallel te solderen en bij het gebruik in serie te verbinden doormiddel van een Y-kabel. Lijkt me toch veel handiger. Je kan verschillende packs maken 7.2/11.1/14.8/etc en kan eenvoudig het voltage van elke cel meten (tenzij je ze parallel geschakeld hebt, maar ik ga bijvoorbeeld uit van cellen met een grotere capaciteit (6000/8000 mAh) die toch niet parallel geschakeld hoeven te worden.
    Onzin of wijsheid? :roll:
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de meeste electromotoren doen het minimaal op 3.7v :wink:
    verder is het gebruik van stekkertje, stekkertje, stekkertje uiteraard vragen om problemen
     
  15. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Tja met een duidelijke Y-kabel en een beetje goed opletten (wat met lipo sowieso al moet) moet dit toch geen problemen opleveren?
    Vooral voor de wat grotere toestellen moet dit toch de ideale manier zijn om lipo's multifunctioneel in te kunnen zetten, of zie ik dat verkeerd?
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zou helemaal gek van de stekkers worden.
    Daarnaast is het helemaal zwaar irri als je de accu's op wilt laden. en je moet het cel voor cel gaan doen omdat hun beginspanning niet helemaal gelijk is.
     
  17. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Als je je pack gaat herconfigureren zal je alle cellen inderdaad eerst individueel moeten opladen. (Al vraag ik me af of dit echt nodig is aangezien je ook eerst de reeds met stekkers serieel geschakelde cellen samen kan laden en vervolgens alleen de enkele cel die je wilt toevoegen...'t is minder nauwkeurig ik weet het, maar zolang je eerst de voltages meet weet je zeker of het kan (en er is wel enige marge in het verschil in voltage.)
    Het grote voordeel is dat er geen soldeerbout aan te pas komt, je werkt alleen met stekkers...
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lipo's in een pack houd ik graag bijelkaar. Mixen kan erg fout gaan. Lipo's verliezen hun capasiteit na een tijdje gebruik. Helemaal als ze erg zwaar belast zijn.
     

Deel Deze Pagina