2 componenten epoxy vs. bruis

• Topicstarter Topicstarter Arno78
  • Startdatum Startdatum
A

Arno78

Guest
Welke lijm is sterker voor hout?
2 componenten epoxy of bruis?
Ikzelf denk epoxy.

Voor welk soort hout moet je er bij schrijven . :D

Voor de zachtere soorten hout is de PU-lijm verbinding sterker als het materiaal.
Ook voor grenen liggers op de ribben gebruik ik PU-Lijm.

Voor het schaften van grenen lijsten neem ik UHU Endfest 300;)

Mvg Johan

Heb de bouwdoos gebouwd met houtlijm en een paar keer gerepareerd met PU.
Voordeel van repareren met PU is dat de scheurtjes overal mee opgevuld worden!
Maar als je nieuw bouwt horen er nog geen scheuren in te zitten, en dan vind ik houtlijm fijner werken ;)

werkmet zowel bruis als houtlijm .voordeel van bruislijm is dat je rustig een kiertje kunt laten , wordt toch afgedicht met bruislijm (ideaal voor indekkingen leggen )

nadeel is de droogtijd van wel 4 uur tov 2 uur voor witte houtlijm .

de sterkte van pu bruis is wel groter dan witte houtlijm.

epoxy gebruik ik eigenlijk zelden nog enkelt nog voor hout op metaal of kunstof eigenlijk ,of voor motorschotten .

Alle PU-Lijmen hebben 24 uur nodig om uit te harden

Zoals ook alle Epoxy- en houtlijmen . ;)

Het verschil zit hem in de reactie tijd dat de lijmen gaan reageren.

Belizell heb je in 10 en in 20 min.

De bouwmarkt PU meestal 20 min
(het toevoegen van water versnelt alleen de reactie)

Epoxy heb je in 5 , 20 , 30 en misschien nog andere tijden.

Bij houtlijmen heb je ook de snellere (express) maar die moeten hun vochtigheid kunnen verdampen , dit kan bij verschillende materialen (oa styro) wel eens langer duren als 24 uur .

Vleugels die beplankt werden bleven vroeger minstens 48 uur in de pers.;)

Mvg Johan

Hallo beste mensen,
Bijna alle moderne lijmverbindingen zijn sterker dan de materialen van de te hechten oppervlakken, voorwaarde is dat de oppervlakten stof-, vet- en vochtvrij zijn, vaak is licht "opruwen" beter voor de te maken verbinding.
Verbindingen gebaseerd op chemische reacties in de oppervlakken zijn meestal van toepassing op kunststoffen en/of metalen.
M.b.t. houtverbindingen kan je contactlijmen voor het grovere werk gebruiken, de verbinding kan dan nog "werken" onder belasting zonder te breken..
Als de oppervlakken goed aansluiten : 2 componenten epoxy lijmen, wel goed aandrukken.
Als de houten oppervlakken zeer nauwkeurig aansluiten: resorcinol-formaldehyde lijm gebruiken, is altijd 2-componenten, wel in garage of schuurtje doen i.v.m. de kwalijke/giftige dampen. Dit is de lijm die door/in Bruynzeel-hechthout wordt/werd gebruikt om de verschillende lagen fineer tot een plaat watervast multiplex hechthout te vormen. Heb het zelf ooit gebruikt om een 1:1 zeilboot type Schakel te repareren, na jaren zeilplezier gaf het geen krimp.
Hoop dat het van nut is.
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Back