2 dezelfde auto's, maar totaal ander rijgedrag...

Hallo allemaal,

Sinds kort hebben mijn broer en ik beidden een Hong Nor X10e.
We wilden hiermee ''eerlijk'' tegen elkaar kunnen racen.
Echter rijd mijn auto veel beter dan die van mijn broer.
In principe zijn de auto's exact gelijk aan elkaar, alleen die van mijn broer heeft veel minder grip in de bochten. Als je bijvoorbeeld een bocht naar links maakt, gaat zijn linkerachterwiel slippen. Het lijkt wel alsof het linkerachterwiel dan van de grond los komt. Resultaat hiervan is dat zijn auto eerder uit de bocht vliegt.
Ik heb daar zelf met mijn wagen totaal geen last van. Ik kan een bocht keihard nemen.
We hebben al het één en ander geprobeerd af te stellen, door het camber aan zijn wagen iets aan te passen. Echter had dit geen positief resultaat.

Wie heeft er tips tegen achterwielen die geen grip hebben in de bochten?

Heb je foto's van de 2 auto's naast elkaar zonder body? Betere grip achter kan je verkrijgen door onderandere banden, veren, shockoil, stand van de veren onderaan meer naar buiten... Maar aangezien het dezelfde wagens zijn wel vreemd inderdaad. Zelfde accu's ook? Gewicht kan een rol spelen hierin.Zijn je zenders ook gelijk enz? Meer of minder stuuruitslag bij 1 wagen zal ook een rol spelen.Heb jij hetzelfde probleem met zijn auto en andersom? Kan ook aan de bestuurder liggen.

Is inderdaad ook 1 van de opties, ook als de wagens nieuw zijn en jij hebt bijvoorbeeld al 10 keer gereden en je broer 3 keer kan het zijn dat jou auto al wat beter is ingereden. Tandwielen slijten meer en beter in op elkaar, olie/vet wordt beter verdeeld enz.Staan de stelringen van de shocks hetzelfde? Er zijn zoooooveel mogelijkheden eigenlijk. Bekijk de wagens eens zeer goed en zoek de kleine verschillen.

Qua afstelling van de veren, camber en toespoor hebben we zo gelijk als mogelijk aan elkaar gemaakt. Het enige verschil dat nu nog merkbaar is aan de auto's is inderdaad het differentieel. Mijn differentieel draait veel zwaarder dan de zijne. Er zit een bal-diff in welke instelbaar zou moeten zijn..

Toch vind ik het erg vreemd dat zijn diff zoveel soepeler draait dan de mijne. Het zijn immers nieuwe auto's, direct uit de box!

Wat is het verstandigst om nog even te proberen voordat we het differentieel af gaan stellen?

Het is niet ongebruikelijk dat niet elke auto gelijk afgesteld uit de doos komt. Naast de meer in het oog springende zaken als toespoor, camber etc, kan een kogeldiff zeker strakker of minder strak zijn afgesteld, en goed het verschil in rijgedrag verklaren. Ik zou het diff van de minder goed rijdende auto wat strakker zetten, zodat dit diff net zo zwaar gaat draaien als die van jou.

Kan aan verschillende dingen liggen. Shocks kunnen andere olie hebben dan bij jou. Diffs kunnen andere olie hebben dan die van jou. Kijk ook even naar de afstelling van de shocks etc om te kijken of je verschillen tegenkomt. Wissel ook even elkaars banden en kijk of dan het probleem verplaatst naar de andere auto.

Sent from my 2.8Ghz (533Mhz GPU) Galaxy Note 3

Het probleem is inmiddels gelukkig grotendeels opgelost! Het probleem was dat de kop van de schroef welke het balldiff bij elkaar houdt was afgebroken. Nieuwe schroef er ingezet volgens het instructieboekje en hij rijdt weer super. Echter zijn er nu inmiddels al ongeveer 6 schroefkoppen afgebroken, het probleem herhaalt zich dus steeds weer terwijl het andere 'goede' autotje nog steeds rijd zonder problemen. Het probleem is steeds na 4 of 5 accus, meestal 3s 5000mah icm 7700kv met mamba max.
Ben inmiddels overgestapt naar 4600kv om te kijken of dit het probleem verhelpt. Bedankt voor de reacties.

7700KV op 3s ???

En dan vind jij het gek dat er boutjes in je balldiff sneuvelen ??
Je moet de boel nu gewoon veel te strak aandraaien of je hebt pisbakkenijzer boutjes...

Ga eerst maar eens opzoek naar boutjes met een 12.9 kwaliteit ;)

Back