2 electromotoren synchroniseren kwa toeren

Ik meende eens ergens gelezen te hebben, dat het mogelijk is om 2 of zelfs 4 brushless motoren die staan op 1 vliegtuig kwa toeren te laten synchroniseren. Bij mij op de club heeft nu iemand het probleem dat zijn ene motor meer toeren maakt als de andere. Weet iemand toevallag hoe het apparaatje heet dat je hier voor kunt gebruiken?

Dan moeten de motoren en regelaren wel exact gelijk zijn :) Wil je ze 100% exact gelijk hebben dan zou je regelaren moeten hebben die kunnen synchroniseren..... en die ken ik niet. 2 motoren op 1 regelaar kan ook en kan in bepaalde gevallen. Toch is dat niet aan te raden.

Dan moeten de motoren en regelaren wel exact gelijk zijn :) Wil je ze 100% exact gelijk hebben dan zou je regelaren moeten hebben die kunnen synchroniseren..... en die ken ik niet. 2 motoren op 1 regelaar kan ook en kan in bepaalde gevallen. Toch is dat niet aan te raden.

Als je 2 motoren op 1 regelaar zet moet de max Amp die ze beide trekken (bij elkaar opgeteld) kleiner zijn dan de regelaar kan hebben, dan kan het geen kwaad voor zover ik weet.

Bij brushless voor elke motor een regelaar nemen.
2 motoren op 1 regelaar gaat niet goed komen.

En als je die bijde op 1 kanaal aansluit en bijde op de zelfde akku laat lopen is er geen merkbaar verschil . ;)

Mvg Johan

2 motoren op 1 regelaar gaat goed komen als ze synchroon aan kunnen lopen.
En als je die bijde op 1 kanaal aansluit en bijde op de zelfde akku laat lopen is er altijd een klein verschil dus de motor en/of regelaar. Met de meeste toeren links plaatsen. deze heft de zijwaardstelling gedeeltelijk op.

ik heb zelf 2 kleine bl motoren op 1 regelaar zitten, dat gaat prima, het is wel verstandig om je motoren niet uit te zetten als je te laag zit, je kan beter met je trimmers een heel laag toerental instellen als minimum. het wil heel soms wel eens stotteren als je vanuit stilstand gasgeeft. het spreekt voor zich dat de motoren exact gelijk moeten zijn. ik kreeg de indruk tijdens even uitproberen dat het ook nog uitmaakte dat de draden even lang moeten zijn of even dik van de motoren, wellicht dat iemand het kan ontkrachten, ik meen dat spannings met de snelheid van het licht gaat. stroom niet trouwens, een elektron verschuift nauwlijks in de draad maar ze gaan wel met zen allen tegelijk. of de verschillende weerstand van de draad wat invloed heeft op de timing van de regelaar kan ik niet eenvoudig beredeneren.
Als je de mogelijheid hebt om 1 andersomdraaiende propellor te gebruiken dan heft dat ook de torque krachten op.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook matched setjes van motoren kopen, waarbij 2 motoren op 1 regelaar wel kan.

Toch is het niet aan te raden. In dit geval zou ik eerder kijken naar een oplossing als een 'magic box'. Hiermee kun je per motor de gascurve zo aanpassen dat ze min of meer synchroon lopen.

Twee borstelloze motoren op 1 regelaar hoort elektrisch gezien niet te kunnen werken (de regelaar moet naar twee motoren luisteren) maar als het werkt, zullen ze 100% synchroon lopen. Zaak is om alles zo gelijk mogelijk te houden. Tijdens vliegen motoren niet stoppen omdat starten moeilijker gaat. Daardoor ook niet bevorderlijk voor levensduur van tanden in vertraging.

Mischien kan je ook gewoon met vrije mixers in je zender iets doen.
Na het starten pas inschakelen, want andr zal de regelaar de verkeerde gastanden herkennen.

2 motoren, 2 regelaars, 2 kabeltjes.....

Hallo ik ben een beginner en heb zojuist een tweedehands Multiplex Moviestar gekocht.
Deze heeft 2 motoren, 2 regelaars en dus ook 2 kabeltjes die op de ontvanger aangesloten moeten worden. Hoe krijg is ze beide op kanaal 3 van mijn ontvanger? Zijn daar "splitterkabeltjes" voor? of kan ik een vrij kanaal pakken en die OOK als gas instellen?
Ik heb werkelijk geen idee.

Daar zou ik idd een splitterkabel of Y-kabel voor gebruiken, dat lijkt mij het makkelijkst.
Ik weet niet wat voor een zender je gebruikt, mischien is het ook mogelijk om het in te stellen.
Maar het lijkt mij beter dat je deze vragen in een eigen topic bij de beginners zet, dat houd het draadje van rwijnhov ook wat overzichtelijker.
Groetjes Ton...

Back